Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Tack för fina respons. Har aldrig kunna tänka mig att den här tråden skulle vara som den är nu, mycket fint tycker jag, thanks!

White_XC_Ultimate_Carbon sa:
Det är så svårt att beskriva en sådan upplevelse [..]
Ja, det är inte alls lätt att beskriva vad man känner och upplever, framförallt inte när känslorna är kaos.
Men att jag lär mig mycket när jag strövar omkring med fattien, det är säkert. Förmodligen är det bara kända citat vad jag lär, men äsch, bättre att (in)se nåt en gång själv än att bara höra/läsa om det tusen gånger :)

Crocko sa:
Det är just den inställningen jag berörs av i alla dina inlägg, att det är just resan som är äventyret.
Att se ut ett mål och skapa sig en uppfattning om vad man skall uppleva när man når det är ju ganska lätt men enligt min erfarenhet stor risk att det inte alltid blir så underbart som man hoppats, men att bara ge sig ut för att se vad man erbjuds längst vägen och tillåta sig njuta av alla små upplevelser är betydligt mer givande men ändå mycket svårare.

Jag har rest en hel del själv genom åren, under devisen att hellre en resa utan sällskap än en inställd resa, och ofta är det under dessa man möter de roligaste medresenärerna och upplever udda saker som absolut inte skulle fått någon plats i guide böcker.
Så är det! It’s not the destination, it’s the road towards it! eller (men det låter som dåligt svenska); det är inte målet som är viktig, det är vägen dit. Jag har också ingenting med nån som bara berättar hur många mil, vilka länder etc han/hon har besökt, för det handlar ju om vem man är, inte vad man gör/gjorde.
En av mina favorit slogans är förresten: 'du kan skaka av sanden från dina skor, men det kommer aldrig att lämna din själ'. Härligt att säga när man är en smutsig fatbiker :)

Och hem är var du vill att den ska vara, men det är också härligt att komma HEM igen, sova i en varm mjuk säng, duscha! äta upp allt vad finns i kylskåpet och blir tjock och fet för den nästa resan :)

Så fint skrivet Yonna!
Du skriver så ärligt och med själen. Det är därför denna tråd är så fantastisk att följa!

Tack för att du delar med dig!

Jag försökte svara på några frågor i tråden men orkar inte för jag är sjuk just nu, har feber och hostar lungorna ur :(
Hade varit bättre om jag stannade i skogen, för då kände jag mig stark som en riktig vinterfatbiker men nej, det var ju jobb som väntade. Och på jobbet låg de nästan alla i säng med feber, skit, spy, hosta och ännu mer elände. Fruktansvärt smittsamt, det räcker inte att skydda sig helt klädd i plast, så nu ligger jag också i sängen.
Så svar på frågor kommer en annan gång, kanske imorgon. Och vill tacka de fina inläggen, kul att läsa :)

Yonna sa:
Och på jobbet låg de nästan alla i säng med feber, skit, spy, hosta och ännu mer elände. Fruktansvärt smittsamt, det räcker inte att skydda sig helt klädd i plast, så nu ligger jag också i sängen.

Får mig att tänka på boken "The stranger in the woods" av Michael Finkel. En sann historia om en man som levde 30 år i skogen, utan kontakt med andra människor. Livnärde sig på inbrott. Var inte sjuk en enda gång på 30 år, inte ens en förkylning. Fantastisk bok för övrigt, läs den om ni har tid.

Krya på dig Yonna!

Senast ändrad:
Martin_PkrftSrge sa:
Får mig att tänka på boken "The stranger in the woods" av Michael Finkel. En sann historia om en man som levde 30 år i skogen, utan kontakt med andra människor. Livnärde sig på inbrott. Var inte sjuk en enda gång på 30 år, inte ens en förkylning. Fantastisk bok för övrigt, läs den om ni har tid.

Tack för tipset :) Har download boken just nu, fint att läsa när man ligger i säng. Trodde först att det var samma bok som också var filmad, kommer inte ihåg namnet. Det var en äventyrare som bodde i Alaskas vildmark i en övergiven buss. Slutet var iaf inte kul :(

X2Sa77J.jpg

Yep, det var Into the wild, tack Börne :)

The stranger in the woods; har bara läst halva boken nu men den väcker många frågor. Det berättar den sanna historia om den 20åriga Chris Knight som lämnade sitt hem i 1986 i Massachusetts, körde till Maine och försvann i skogen. Han skulle inte prata med en annan människa tills tre dekader senare. Otroligt!
Han måste ha överlevt med bara sin mod, för jag förstår inte hur man kan överleva i ett tält utan att elda under de hårda vintrarna, hur kan man äta/dricka när allt är djupfrysna?? Han bröt i närliggande stugor för mat, kläder och böcker (bara det han behövde) men eftersom han var rädd att man hittade fotspår i snön stannade han vid sitt tält hela vintersäsongen.
Frågan är också om det är 'hälsosamt' att man kan leva utan mänsklig interaktion?
Jag vet inte om mannen är psykiskt sjuk för jag har ju bara läst halva boken, men det är iaf ett djupt rörande porträtt av en man som är fast besluten att leva livet på sin egen väg. För att försöka undkomma livets distraktion, för att hitta livets mening, inte genom att göra, utan att vara. Stor respekt!

Ibland är tanken på att inte behöva interagera med en annan människa på väldigt länge väldigt tilltalande. Helst i kombination med kravlöst leverne. Kanske inte 30 år men ändå. Fast, jag hade velat ha med mig hunden :)
Och när jag tänker efter, frugan också...
Och barnen...
Och mamma...
:/

Ska nog se om "Into the wild" tror jag. Var ett tag sen...
Krya på dig förresten. Hatar att vara sjuk...

Annars finns 'Into thin air' också, av samma författare. Mycket skojigt om man gillar dyra extremäventyr (bergsklättring) med livet som insats.

Into the wild-killen var väl ganska blåögd. Dra rätt ut i Alaskas vildmark med ett salongsgevär och 5 kg ris, och hoppas att allt ska ordna sig av sig själv, utan några förberedelser eller förberedande träning. Och sen när det inte var roligt längre upptäcka att det inte går att ta sig tillbaka.

jonja sa:
Annars finns 'Into thin air' också, av samma författare. Mycket skojigt om man gillar dyra extremäventyr (bergsklättring) med livet som insats.

Skojigt o skojigt, bra är den, och cementerade min uppfattning attt både kompletterande syrgas för prestation på höjd (sedan Messners 1978-bestigning) och kommersiella expeditioner är jävulens påfund. Den boken, eller händelsen, gav f.ö. Upphov till minst 2 böcker till; Anatoli Boukrevs "försvarstal" "The climb" och en från den danska kvinnan som väl ville ta hem lite av sina utgifter....

jonja sa:
Into the wild-killen var väl ganska blåögd..... Och sen när det inte var roligt längre upptäcka att det inte går att ta sig tillbaka.

Och dessutom gick det att ta sig ut, men han hade inte ork eller vilja att vandra längs med floden för att finna den (bron)...

Yonna, sorry för trådkapning.
Bland klättringslitteratur är f.ö. Joe Simpsons böcker utöver det vanliga, både för historierna och för hans författarskap.

Touching the void (Snudda vid avgrunden) av ovannämnde Joe Simpson är riktigt bra! Brukar tänka på den när det är riktigt jävligt och man vill ge upp...

Så nu kom vi nästan in på Filosofiska frågor, Livet, Everything, 42, osv. Intressant... Finns SÅ mkt inspiriation att hämta från alla Coola galningar, men sen inga definitiva svar ... Många dog, det hade dom nog inte tänkt sig innan dom startade !?

Läste Reinhold Messner All 14 Eight-Thousanders. Och Hermann Buhl Nanga Parbat Pilgrimage. Just crawl in the dust ! And getting some low-level inspiration !

Ordbajskorv sa:
Touching the void (Snudda vid avgrunden) av ovannämnde Joe Simpson är riktigt bra! Brukar tänka på den när det är riktigt jävligt och man vill ge upp...

När jag läste den så tänkte jag tillbaks på när jag själv behövde krypa mig till räddningen med brutna ben, och att det visserligen var en baggis i jämförelse men hur man ändå gör vad man måste när man måste det. Jag tror det finns i de flesta av oss.

Der Kaiser sa:
Ordbajskorv sa:

När jag läste den så tänkte jag tillbaks på när jag själv behövde krypa mig till räddningen med brutna ben, och att det visserligen var en baggis i jämförelse men hur man ändå gör vad man måste när man måste det. Jag tror det finns i de flesta av oss.

Jo man orkar mycket mer än vad man tror och särskilt när man måste. Men jag tror nog att det inte är alla som har det i sig utan ger bara upp. Men berätta gärna om benen, vad hade hänt?

Der Kaiser sa:
Ordbajskorv sa:

Jag behöll fattningen rätt bra när jag närapå kapade av mej vänsterarmen.
Ja, jag behöll armen också. Jag slapp karva av den med en brytbladskniv...

ForesterGuy sa:

Fyfan. Men som du (och jag) säger, man gör vad man måste nör man måste det.

@ordbajskorv:
Jag ramlade ner från en klippa (ca 7 meter) och bröt ena handleden, fick nån sorts smärtsam ledskada i ena fotleden som gjorde att jag just då bara kunde belasta på hälspetsen, och fick en öppen fraktur på andra fotleden, foten hänger o dinglar och man ser sitt ben inanför-varianten. Och det var utom synhåll från någon så jag var tvungen att kravla mig några hundra meter typ stein-ura med inslag av buskage-terräng för att kunna få hjälp. Och temperaturen började krypa under noll så jag skulle inte överleva natten där jag låg förstås (gjorde iof beslutet att ta mig därifrån enklare).
Det var ok att få av klätterskon från foten, det var förjävligt svårt och smärtsamt att få på en strumpa på den, men jag ville ha skydd mot grenar i hålet. Innan det hade jag aldrig tänkt på hur mycket man trycker ner foten i strumpan med hjälp av benstrukturen!

Thanx for sharing, skönt att det gick bra .. ! Själv vill jag fixa en bra upplevelse för mig själv, en lagom utmaning, inte för svårt, inte för lätt, något lite nytt... Helst utan risk för skador & robbery & death ...
Man ska inte jämföra sig&tävla med andra, utan bara hämta inspiration, sen hitta på något häftigt som passar en själv !

Never Bike faster than your Angel can fly !

Der Kaiser sa:
ForesterGuy sa:

Fyfan. Men som du (och jag) säger, man gör vad man måste nör man måste det.

@ordbajskorv:
Jag ramlade ner från en klippa (ca 7 meter) och bröt ena handleden, fick nån sorts smärtsam ledskada i ena fotleden som gjorde att jag just då bara kunde belasta på hälspetsen, och fick en öppen fraktur på andra fotleden, foten hänger o dinglar och man ser sitt ben inanför-varianten. Och det var utom synhåll från någon så jag var tvungen att kravla mig några hundra meter typ stein-ura med inslag av buskage-terräng för att kunna få hjälp. Och temperaturen började krypa under noll så jag skulle inte överleva natten där jag låg förstås (gjorde iof beslutet att ta mig därifrån enklare).
Det var ok att få av klätterskon från foten, det var förjävligt svårt och smärtsamt att få på en strumpa på den, men jag ville ha skydd mot grenar i hålet. Innan det hade jag aldrig tänkt på hur mycket man trycker ner foten i strumpan med hjälp av benstrukturen!

Åhhh fyyyyy! Bouldering eller klättring med självsäkring? Vad var det som gick snett? Tur att det gick bra (som i att du överlevde) och jag hoppas att du inte fick några men av händelsen.

Tack för boktipsen! Är det nån som känner James Salter, Solo Faces? Det är också en klättringsbok. Är det läsvärd?

Ordbajskorv sa:
Der Kaiser sa:

Åhhh fyyyyy! Bouldering eller klättring med självsäkring? Vad var det som gick snett? Tur att det gick bra (som i att du överlevde) och jag hoppas att du inte fick några men av händelsen.

Ja, tur att du överlevde! Och berättar gärna mer, så hoppas vi lär från dig :) Och jag vet, det är inte alls roligt när man har huvudrollen i en I-shouldn't-be-alive-berättelse, men ändå älskar jag den typ av berättelser. Då är jag som en rampturist, helt skamlös och fel.
Klättringsmän måste vara tuffare än cyklister, sporten är ju tuffare så det krävs också tuffare män. Egentligen är vanlig cykling ingenting, bara drar dum runt med benen och inte glömmas att andas. Bara för pussies ;)

Ordbajskorv sa:
Jo man orkar mycket mer än vad man tror och särskilt när man måste. Men jag tror nog att det inte är alla som har det i sig utan ger bara upp.
Ja, det tror jag också, och i vår värld blir det bara värre, man orkar nästan ingenting, är rädd för allt. Rädd för smutsiga händer, rädd för svett, för att skita i skogen, för mörkret, för att släppa sina vanor ..

Bikzz sa:
Man ska inte jämföra sig&tävla med andra, utan bara hämta inspiration, sen hitta på något häftigt som passar en själv !
Mwah, man får ju veta själv. Om man vill utmana sig, testa sina gränser, tävla med andra .. jag ser inget fel i detta. Bara bra, och för dem som älskar att hänga på soffan och kolla OS är det förstås perfekt :)

Bikzz sa:
Never Bike faster than your Angel can fly !
Näääh, du läste fel, det måste vara 'Mountainbikers don't get old, they just go downhill'
Eller den här; Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body. But rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"

Jag är dåligt med översättningar, ingen aning hur man säger det på svenska :)

Lars.E sa:
Hur länge dröjer det för en normalbegåvad att lasta av cykeln, ta fram raften, pumpa raften, lasta allt i raften och göra sig redo för avfärd?
Hur länge dröjer det från att man stigit iland och tills man är redo att cykla vidare?
Oj, det dröjde iaf länge för du fick svar, förlåt för detta :)

Att transformera en cykel till en båt, den pedalpaddelprocessen; om allt går bra, om jag inte kokar kaffe, äter kakor, babblar med nyfikna människor .. kanske en halv timme? Lasta av cykeln är bara att kasta två packpåsar plus en raft på marken (2 minut), dra loss två cykelhjul också 2minut, pumpa upp raften 10, parkera cykelram plus hjul på båten och proppa packpåsar i ramen 5 och då sätta mig i båten (först kissa förstås) med paddeln startklar 10. Samma sak när man stiger på land. Men om man har mycket packning och en stor cykel med pakethållare och sånt då tar det förstås längre tid.

Men om man har bara en lite ryggsäck som packning, behöver inte ta av hjulen (behövs också ofta inte), behöver inget kapelldäck och vet hur man hoppa snabbt in/ut båten då kan man väl vara klar i 10 eller 15 minuter? Kanske i en tävling ännu mindre för då har man adrenalin som hjälper?
Ska nästan gång göra med stopwatch i handen, hoppas jag har rätt. Kul att försöka vara snabbt som fan :)

Martin_PkrftSrge sa:
Förresten, bästa bikepackingvideon någonsin är gjord i Kirgizistan. Av en kille som senare dog i en tragisk klätterolycka, Kyle Dempster.

Mycket fint kille, thanks Kyle Dempster, I love you too.
Och tack Martin!

Senast ändrad:
För att göra en kort historia lång så såg jag ett boulder och klippområde från fartyget jag jobbade på och kunde inte låta bli.
Bouldrade en del och skulle avsluta med en lite högre vägg, halvvägs upp fick jag ett stort grepp i handen...
Så, bouldring eller solo, take one.
Men. Jorå, lite sämre höger handled, klart sämre höger fotled, stelopererad vänster fotled, nuförtiden rätt känslig så inga fler Vasalopp eller långa vandringar. Eller bouldring utomhus annat än i undantagsfall eller så.
But, lärdomen Yonna: Don’t do the crime if you can’t do the time!

Jag gillar Herman Buhl boken, det är en känsla av Järn-men från gamla tider, något som aldrig kommer tillbaka, a lost world. Alla nutida äventyrare och bergsklättrare känns på något sätt som nollor, om man jämför med honom .. Utvecklingen av teknik / utrustning / kunskap har ju gått enormt framåt sen dess, men ändå ..

Just det, om det tipsas om dokumentärer och böcker och sånt så har ju jag försökt styra in Yonna på en Tuva-resa 2019 och då tycker jag att man bör se Genghis Blues om man vill bli lite peppad. Paul Pena var en äventyrare på sitt sätt som gav sig ut och vågade på ett stort sätt. Väldigt inspirerande, och man får mycket känsla för Tuva!

mmmrrrr sa:
Just det, om det tipsas om dokumentärer och böcker och sånt så har ju jag försökt styra in Yonna på en Tuva-resa 2019 och då tycker jag att man bör se Genghis Blues om man vill bli lite peppad. Paul Pena var en äventyrare på sitt sätt som gav sig ut och vågade på ett stort sätt. Väldigt inspirerande, och man får mycket känsla för Tuva!
Det 'försökt styra in Yonna på en resa' gick alltså så:
'Yonna, kan jag övertala dig om Tuva och/eller BAM?'
'Vad är det för nåt?'
'Tuva är när Mongoliet; strupsång, hästar, berg och floder. BAM är Siberien, från Bajkalsjön till Still Havet; det 'går' att cykla i 3-månader.'
'Vänta på mig!! Jag kommmrrrr!!!'

Så ett nytt äventyr är fött och nu får jag hemläxor, härligt :)
BAM : https://www.crazyguyonabike.com/doc/page/?page_id=321150 , fantastisk läsning!
Tuva; filmen Genghis Blues, först trailern och då den hela filmen:

Haha, den lycklige :) Men du hjälper bra Martin, härligt!

Har en lite dum fråga, vet inte i vilken tråd den passar så jag frågar här :) Vill gärna borra ventilhålen större så att det även passar motorslang eller vad som helst i fatbikedäcket (när det finns ingen cykelaffär i närheten). Och nu undrar jag om det är nödvändigt att ha nåt i det större hålet, nån bricka/mutter på den lilla Presta ventilen? Kan tänka mig att innerslangen vill komma ut ur hålet, att det större skarpa hålet vill skära i den och att vatten/skit kan komma lättare i däcket. Men ska muttern på fälgs insidan inte trycka på slangen och så punkterar den? Eller är det bara borra, cykla och inte tjata?

Jag tycker inte att du ska borra Yonna. Raserventil är bättre på alla sätt på en fatbike.
Om du skulle bli tvungen att montera slang med bilventil ute på långresa så kan du vrida fälgbandet lite och tillfälligt låta ventilen sitta mitt i ett av de stora hålen som redan finns i fälgen.

Det kan också vara en idé, har inte tänkt på detta! Skulle det också funka några dagar i snö med bara liiite lufttryck?
Och varför är racerventil just för fatbikes viktig tror du?

Bilagor

• 2018-02-28_07-30-22.jpg
    2018-02-28_07-30-22.jpg
    16.4 KB · Besök: 74
just på en fatbikefälg ser jag ingen tydlig nackdel med att ha borrat för bilventil. det skulle kunna vara någon slanglös ventilvariant som inte sitter så stadigt? på racercykelfälgar med låga och väldigt smala modeller kan man ju tänka sig en viss försvagning, men båda varianterna är på väg bort från marknaden. har inte upplevt någon nackdel med att ha det större hålet med smal ventil och slang, har kört misärfritt även utan adapter.

en fördel med större hålet är att man aldrig vet ute på resa när det kan uppstå behov av slangbyte, och är det bara bilventilslang då tillgängligt blir det smidigare om hålet är borrat för det.

båda modellerna av ventil har jag funnit driftsäkra och bra. vanlig cykelventil alltså utan skruvad topp har däremot ställt till trassel många gånger, det hamnar lätt smuts i mekanismen och då tätar den inte ordentligt.

Tack för tipsen och rådet! Tror jag ska bara borra ETT ventilhål större, det känns dum att inte göra och med en ventilplugg eller ventilmutter-med-krage är det ju ingen skillnad. Men det känns lite osäker för fälgen är helt ny, hoppas jag gör rätt :)

mamme1 sa:
Yonna sa:
'Yonna, kan jag övertala dig om Tuva?'
'Vad är det för nåt?'
'Tuva är när Mongoliet; strupsång, hästar, berg och floder.
Nämen, blanda inte ihop begreppen nu!
På det här forumet finns det bara en Tuva, ni får hitta på ett annat namn på strupsångscykling.
https://happyride.se/forum/read.php/1/499338/page=1
Hmm, har läst första sida just nu men kan inte säga att jag blir happy av de dumma inläggen. Okej, inte alla är dumma, men jösses vad många sura gubbar! Kanske jag borde läsa vidare men har ingen alls lust just nu.

P1030563S.jpg

Hittade Into the Wild bussen idag ;)

P1030537S.jpg

P1030507S.jpg

Och ett annat fordon, ingen aning vad det är för nåt.

P1030495S.jpg

Och här en bild av min DIY väska på underröret, mycket nöjd är jag! Köpte en Nalgene 1L vattenflaska (tack för tipset!), sydde en väska av gamla packpåsar och voilà; en ny bikepackväska :) Kan också på framgaffeln, styret etc. Vet inte om det går på ett vanligt cykelunderrör för en fattie är förstås bredare, men ska testa det när det blir vår.
Hoppas Nalgene flaskan är stark nog för ett fatbikeliv; bränsleflaskan fick några smällar och bucklor på underröret. Har nu flyttat den till framgaffeln men efter vintern vill jag ha den på bakgaffeln, hoppas det går för fatties bakgaffel är ju krokig.

P1030482S.jpg

Lite svårt att se, en svart fatbike med svarta väskor i vitt snö, men fatties setup cyklar jättefint. Tunga saker i/på ramen (yxa, verktyg, pump, innerslang, kök, bränsle, vatten, lås, tältpinnar, batterier etc); snabb-saker såsom gps, kamera, handskar, mössa, vattenflaska etc på styret; sovsäck och varma sängkläder i styrets drybag; bak finns kläder, tält, hajkbricka och några små grejer; och ryggsäcken har mobil, e-reader, powerbank och mat. Enkelt och lätt :)

fhloston sa:
Sura gubbar på happy, hur menar du? ;-)

Du uppväger vår negativa energi mer än väl!

Haha! +1, Yonna,du är så positiv att vi måste sura lite för balansens skull ;)
Tack för snabbskolan i bikepacking :D
Ser tight ut mellan underrörsflaskan o framdäcket (tur du har helstelt).

Sov du i Into the Wild-bussen (snälla säg ja!) Den ser fantastisk ut :) Bandvagns-grejen kanske är underdelen av en grävskopa?

Yonna sa:
Hmm, har läst första sida just nu men kan inte säga att jag blir happy av de dumma inläggen. Okej, inte alla är dumma, men jösses vad många sura gubbar! Kanske jag borde läsa vidare men har ingen alls lust just nu.
Som jag minns det ändras tongången senare i den tråden.

åberg sa:
Yonna sa:
Som jag minns det ändras tongången senare i den tråden.
Okej! då ska jag läsa tråden när jag är hem igen :)

Der Kaiser sa:
fhloston sa:
Sura gubbar på happy, hur menar du? ;-)

Du uppväger vår negativa energi mer än väl!

Haha! +1, Yonna,du är så positiv att vi måste sura lite för balansens skull ;)

Tack för snabbskolan i bikepacking :D
Ser tight ut mellan underrörsflaskan o framdäcket (tur du har helstelt).

Sov du i Into the Wild-bussen (snälla säg ja!) Den ser fantastisk ut :) Bandvagns-grejen kanske är underdelen av en grävskopa?

Hah, bra svar! Nu kan jag inte sura tillbaka :)

P1030575S.jpg

Finns gott om plats mellan flaskan och däcket, men ändå skulle det vara kul att cykeln var större (för packnings skull). Ramstorlek M var bra för min 171cm längd men hälften av mig är långa ben så då var S mycket bättre, framförallt på en fatbike för feta hjul rör sig inte frivilligt genom sand, lera, snö. De kräver mer arm/överkropp styrka än en vanligt cykel, så jag tror mitt val var bra.
Har också kapat av styret för det var så jävla brett för min 37cm axelbredd. Lite synd för ett brett styre kan vara fint i snön, men jag fick ont i nacke, axlar och rygg, och det försvann när styret var kortare. Men det skulle vara kul att styret var längre för nu finns det mindre plats för lampor, gps, bikepackbags etc. Kanske jag behöver en annan modell fattie, om det finns ..

framebag.jpg

Inte ärligt när man är kortare och älskar bikepacking :)

Exemple för underrörväskan är förresten en Bedrock Honaker, den kostar 50dollar utan frakt så det var liiiite för mycket pengar för mig. Här är länken och en bild. http://www.bedrockbags.com/gear/honaker-down-tube-handlebar-bag

honaker+bike.JPG

Tyvärr sov jag inte i vildbussen, det var mitt på dagen och jag behövde också mat för det var nästan slut, så det var cykling till närmaste bybutik. Har lite mer bilder, för nån som tänka sig bo i bussen :)

P1030540S.jpg

P1030553S.jpg

P1030557S.jpg

Och om vi ändå pratar om positiv/sur cykelenergi och happytrådar. Såg tråden 'Tappar suget', nån som undrar hur man får positiva cykelvibrations. Lätt som fan förstås, det är bara hoppa på en fatbike och klart ;)
Och OM det skulle hända att man frågar sig själv, förtvivlat och desperat: 'Vafan vad gör jag här med en tjock cykel i viltmarken? Vem påstod att en fatbike kan flyter över snö? Vem sa att det var kul att tälta i minus jättekallt? Vem kan jag skyller på?! Eller trodde jag att jag var en masochist och vaknar jag i en mardröm??' Alltså, OM man får feta negativa cykelvibrationer, då finns det alltid hjälpsamma älgar. Som igår. Mycket 'kul' var det, och för surbalansens skull ska jag berätta :)

Det var för mycket snö på skogsleden så jag pushade, pushade och pushade. Gratis träning, bra för kroppen, mindre slitage på cykelns drivlina, bra test av strumporna (hur länge tar det innan de blir genomblöta) och mycket tid att grubbla över viktiga livsfrågor såsom 'hur kissar man i djup snö'. För det är inte alls lätt utan snopp, den är ett riktigt smart påfund! Utan snopp sitter man med frusna skinkor i djup snö, försöker hålla balans med tre tjocka byxorna neddragna på knän, och förstås med frusna fingrar för att försöka klä sig av/på eller att torka sig med tjocka handskar på är en dåligt idé. Och då är det också sak att försöka kissa/sikta bra, för det är inte kul när skor och byxor blir kissblöta.

Men trotts viktiga livsfrågor som får tiden att gå, smög den negativa minusvibrationen i mig. Och med den kom tröttheten, för de samarbetar, de behövs och älskar varandra. Så när jag äntligen nådde en cykelbar grusväg trampade jag som en gammal sur gubbe vidare. Och då fick jag hjälp, av en stor älg. Den stod på vägen, mumsade på nån skogsgodis, och när den såg mig och tjockisen rullade den med ögonen, la öronen platt, skrattade elak alla tänder blotta och sköt som en raket till mig! Det var ingen tid att säga 'Stopp snälla du, lugna dig, jag är bara en mjuk trött fatbiker, inte alls farligt eller läckert!' Nej, jag kunde bara trampa så snabbt jag orkade. Och DET kan man med en galen älg bakom sig! Fattien kände också faran för han rullade som aldrig tidigare. Men älgen var mycket snabbare, fan vad kan de springa! Och när han flåsade i min nacke och jag trodde att min sista minut hade kommits då sprang den förbi, med stora språng i snön försvann han i skogen! Vafan vad var det för galen älg?? Tyckte inte om snälla skogscyklister? Eller bara inte om fatbikers? De är ju tjockare så kanske de ser mer ut som ett hot, eller är de bara ett lättare byte för de rör sig inte så smidigt som race antilopcyclister? Händer det ofta att älgar är arga på cyklister?
Det var inte alls en kul erfarenhet, okej det var jättevackert när älgen stampade förbi och snön flög över mig, men vad är de stora och tunga! Hemskt om den skulle dansa på mig och cykeln. Men jag fick också mycket energi av äventyret, mycket inspiration för att trampa snabbt som fan vidare. Det var adrenalin förstås men det var också nåt annat, kanske var det att livet kan vara underbart fint och att jag fick chansen att tävla med en arg älg? Det är en fråga som jag kan grubbla över när det blir pushbiking igen :)

Har förstås ingen bild av älgen, vågade inte fota när den stampade förbi (jo, jag är fortfarande ingen riktig cool fatbiker). Men hittade en annan bild, som säger samma sak. Kanske jag ska posta bilden i Tappa-suget-tråden, eller är det offtopic?

cycling-motivation.jpg

Tillbaka
Topp