Söker en simpel, lätt hanterlig bikpackingcykel för en 188 cm

AaronML

Medlem
Hej!

Jag heter Aaron och är snart 19 år. I augusti ska jag ge mig ut på mitt livs första stora äventyr: jag planerar att cykla en del av EuroVelo 8, från Barcelona till Aten, under cirka två månader. Jag kommer att vildkampa ibland och ibland bo på campingplatser.

Men! Jag har ett problem jag har inte hittat rätt cykel än.
Jag letar efter en enkel, stabil och pålitlig hybrid- eller landsvägscykel, begagnad som passar för en 188 lång. Eftersom jag är student har jag en budget på max 10 000 kr. Vill inte riktigt ha något high-tech, bara något som funkar bra för långdistans, med möjlighet att fästa väskor eller pakethållare.

Så:

Om du har en cykel du inte längre använder,

Om du känner någon som säljer en passande hoj,

Eller om du har tips kring att cykla långt i Sydeuropa, packning, camping, rutter etc...

...så vore jag otroligt tacksam om du hör av dig

Tack för att du läste, och hoppas allt är bra med er!
/Aaron

Vad planerar du för att ta för väskor? Är det klassiska sidoväskor eller kommer du ha en stor sadelväska och rulle på styret? Har du redan införskaffat det eller är de 10 000 kronorna inklusive sådant som pakethållare? Om du har sidoväskor, är det både fram och bak?

Kul plan. Helst så ska man cykla en hel del på cykeln i förväg, och testa att all utrustning funkar, provcampa några ggr, osv. Låter lite riskabelt annars, lätt att få problem om man inte provat innan. Största problemet där nere i Aug är att det kan bli riktigt SvinVarmt, och att många där har semester samtidigt, så egentligen är det bättre med en annan månad. Skaffa tält med mkt bra ventilation.

Kolla in vilka cykelleder det finns i förväg, fixa kartor i mobilen och gpx-spår. Och googla efter häftiga saker att se längs vägen.