Söker en simpel, lätt hanterlig bikpackingcykel för en 188 cm

AaronML

Medlem
Hej!

Jag heter Aaron och är snart 19 år. I augusti ska jag ge mig ut på mitt livs första stora äventyr: jag planerar att cykla en del av EuroVelo 8, från Barcelona till Aten, under cirka två månader. Jag kommer att vildkampa ibland och ibland bo på campingplatser.

Men! Jag har ett problem jag har inte hittat rätt cykel än.
Jag letar efter en enkel, stabil och pålitlig hybrid- eller landsvägscykel, begagnad som passar för en 188 lång. Eftersom jag är student har jag en budget på max 10 000 kr. Vill inte riktigt ha något high-tech, bara något som funkar bra för långdistans, med möjlighet att fästa väskor eller pakethållare.

Så:

Om du har en cykel du inte längre använder,

Om du känner någon som säljer en passande hoj,

Eller om du har tips kring att cykla långt i Sydeuropa, packning, camping, rutter etc...

...så vore jag otroligt tacksam om du hör av dig

Tack för att du läste, och hoppas allt är bra med er!
/Aaron

Vad planerar du för att ta för väskor? Är det klassiska sidoväskor eller kommer du ha en stor sadelväska och rulle på styret? Har du redan införskaffat det eller är de 10 000 kronorna inklusive sådant som pakethållare? Om du har sidoväskor, är det både fram och bak?

Kul plan. Helst så ska man cykla en hel del på cykeln i förväg, och testa att all utrustning funkar, provcampa några ggr, osv. Låter lite riskabelt annars, lätt att få problem om man inte provat innan. Största problemet där nere i Aug är att det kan bli riktigt SvinVarmt, och att många där har semester samtidigt, så egentligen är det bättre med en annan månad. Skaffa tält med mkt bra ventilation.

Kolla in vilka cykelleder det finns i förväg, fixa kartor i mobilen och gpx-spår. Och googla efter häftiga saker att se längs vägen.

Vad planerar du för att ta för väskor? Är det klassiska sidoväskor eller kommer du ha en stor sadelväska och rulle på styret? Har du redan införskaffat det eller är de 10 000 kronorna inklusive sådant som pakethållare? Om du har sidoväskor, är det både fram och bak
Jag har tänkt att försöka hålla det kring 10 000 totalt inklusive cykel och väskor, tänker att väskorna beror på cykeln lite men att jag vill ha mest av vikten där bak och någon liten i mitten för easy access. Tält och kamping grejer har jag redan sedan andra resor och äventyr. Tror jag bara kör på sidoväskor där bak och kanske en ovanför hjulet och en liten ramväska, hur låter det? Logiskt? Tips?

Kul plan. Helst så ska man cykla en hel del på cykeln i förväg, och testa att all utrustning funkar, provcampa några ggr, osv. Låter lite riskabelt annars, lätt att få problem om man inte provat innan. Största problemet där nere i Aug är att det kan bli riktigt SvinVarmt, och att många där har semester samtidigt, så egentligen är det bättre med en annan månad. Skaffa tält med mkt bra ventilation.

Kolla in vilka cykelleder det finns i förväg, fixa kartor i mobilen och gpx-spår. Och googla efter häftiga saker att se längs vägen.
Ja men exakt! Tyvärr hittar jag inget smidigt sätt att få en gpx fil över hela rutten av eurovelo 8 till kompott. Har du ett bra sätt?? Vilka appar använder ni? Har ni någon sida som funkar och bra och har många rutt gpx möjlighet?

Ja men exakt! Tyvärr hittar jag inget smidigt sätt att få en gpx fil över hela rutten av eurovelo 8 till kompott. Har du ett bra sätt?? Vilka appar använder ni? Har ni någon sida som funkar och bra och har många rutt gpx möjlighet?

Även sånt där kräver ju en del tester och laborationer i förväg. Jag har använt OsmAnd + kartor, och sen googlat efter gpx-spår och laddat ner. Det finns mängder med bra cykelleder i mellan / syd europa, och för det mesta kan man hitta bra info och gpx.

Jag har tänkt att försöka hålla det kring 10 000 totalt inklusive cykel och väskor

Är det augusti som vi är i nu som du ska iväg, eller om ett år? Om det är det första så skulle jag utöka budgeten lite för att få tag på en cykel som inte har för mycket servicebehov samtidigt som det finns pengar kvar för att köpa väskor och pakethållare. Väg det du tänker ta med dig och kolla att de pakethållare du väljer håller för den vikten. Glöm inte att räkna in mat och vatten också.

Om det är om ett år så håll liv i den här tråden och posta in cyklar som du tänker på så kan vi nog guida dig.

Utan relation till butiken är det här något som ligger utanför din budget, men där du inte behöver förstå för mycket om cyklar för att avgöra skicket:

Kan du inte låna en cykel? Någon förälder, farförälder eller liknande har ofta en nästan oanvänd hybrid stående som de köpte typ i sin ungdom/ i pandemin och cyklade på tre gånger. Lämna in hos din lokala cykelmek och byt slitdelar. För mycket vikt på bakhjulet (tex packning och att cyklisten själv är tyngre, 100+kg) kan knäcka ekrar mm bara så du vet :)

Jag har tänkt att försöka hålla det kring 10 000 totalt inklusive cykel och väskor, tänker att väskorna beror på cykeln lite men att jag vill ha mest av vikten där bak och någon liten i mitten för easy access. Tält och kamping grejer har jag redan sedan andra resor och äventyr. Tror jag bara kör på sidoväskor där bak och kanske en ovanför hjulet och en liten ramväska, hur låter det? Logiskt? Tips?
Jag avråder bestämt att ha merdelen av lasten på bakhjulet, inte bara för belastningen utan också för att styrning och stabilitet blir lidande. Rutten du tänker köra kommer med all säkerhet att innefatta bergskörning och utför vill man nog helst att hela ekipaget stannar kvar på vägen hela vägen ner…. För en säker och bekväm framfart skall lasten fördelas. Kör du med sidoväskor är s.k. lowriders fram att rekommendera. I alla fall skall tunga grejer placeras så lågt som möjligt i packningen. Kör du bikepakkingstuket är det ramväska som gäller för det tunga.

Fälgbromsar och utanpåliggande vajrar vore nog att föredra.
Det gick ju bra i hundra år innan skivbromsarna gjorde sitt intåg. Kanske inte den mest optimala lösningen i dagsläget men visst funkar det.
Utanpåliggande vajrar är lätta att serva vid behov så varför skulle det plötsligt inte fungera?

Tillbaka
Topp