Tuva cyklar långt

Gråskägg

Medlem
Tuva cyklar långt
Det skönaste med tjejen är den avspända attityden.Spelar ingen roll om man kommer fram-det är resan som är mödan värd.Inget prylberättande,inga detaljerade planer med tidsscheman utan bara leva för dagen i mötena med livet.Jag är kär!

MangeO

Ny medlem
Tuva cyklar långt
Gråskägg skrev:
-------------------------------------------------------
> Spelar ingen roll om man kommer fram-det är resan som är mödan värd.

Ganska sund och vettig ambitionsnivå om man cyklar på en Kronan-hoj.

bengt

Ny medlem
Tuva cyklar långt
Ni minns väl Mikael Strandberg som cykla Pan-American Highway från Kaphorn till Alaska på en enväxlade kroon balong-cykel.

kropps senare eskapader på Crescent MTB krävde väl underhåll med luftbro från Varberg.

Tuva cyklar långt
undrar hur många mil hon kom innan första gaffel röret vek sig?
2rxzfjk.jpg

notera: grön cykel & svart gaffel, mycket troligt att ägaren har redan bytt gaffeln på denna cykel minst en gång.

Senast redigerad av en moderator:

Pata2

Ny medlem
Tuva cyklar långt
Saxar ifrån Råd&Röns test av 21 Citycyklar. http://www.radron.se/templates/test____5424.asp#kort

"Fyra av cyklarna har så dåliga resultat i hållbarhetstesterna att de kan vara uppenbara säkerhetsrisker.

Kronan har de allvarligaste bristerna. Framgaffeln sprack på ett tidigt stadium i testet. Om det hade hänt under cykling hade hjulet lossnat. Sadelns infästning fick också sprickor och bromsarna fick underkänt eftersom handbroms saknades."

rambrott3.jpg ht=531

Edit: en illustrerande bild också.

Senast redigerad av en moderator:

Calle F

Ny medlem
Tuva cyklar långt
Rippa skrev:
> Skabbig hippie brud. Urk.

Ja, usch å fy! Hon ska säkert till Marocko för att röka på också. Ingen hjälm har hon heller...

Nä, nu ska jag snart ta mig hem till mitt perfekta förortshem via väl upplysta och säkra vägar, på ett adekvat, logiskt och laglydigt sätt! Jawohl!!!

;D

zam

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
Undrar om det inte bara är nyare kronan som lider av veka framgafflar. Min har hållt bra, och då har jag ändå lekt en hel del med den. (Försökt) cykla bakhjul, lite stigkörning och sånt. Efter att jag trampade av vevarmen har det dock inte blivit något mer, har inte orkat leta upp ett vevparti som passar än...

evo

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
Ska inte Kronan vara nån slags uppdatering av den traditionella
militärcykeln? Jag menar, en militärcykel ska väl tåla en del så
uppdateringarna kanske inte var optimala...

Calle F

Ny medlem
Tuva cyklar långt
evosmos skrev:
> Ska inte Kronan vara nån slags uppdatering av den
> traditionella
> militärcykeln? Jag menar, en militärcykel ska
> väl tåla en del så
> uppdateringarna kanske inte var optimala...

Dom spelar väl på den känslan, men den som en gång försökt använda en militärcykel utan militärt tvång vet nog hur seg och tung den är. Sen var de militära cyklarna gjorda i en fantastisk kvalitet som nog inte en "vanlig" cyklist är intresserad av att betala för.

:)

LTS

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
Sluta gnäll på Tuva nu.
Det verkar vara en hyvens flicka med tre tutor på styret.

Zam, om din cykel är tung och hållbar, så är det kanske en riktig militärcykel du har och inte en Kronan.

Anders G

Ny medlem
Tuva cyklar långt
Jag hade en militärcykel för 15 år sedan (oj vad åren går) som jag har för mig att jag vägde på badrumsvåg till ungefär 30 kilo. Det som Zam har bör alltså vara en riktig militärcykel.

Pata2

Ny medlem
Tuva cyklar långt
Anders G skrev:
> Jag hade en militärcykel för 15 år sedan (oj
> vad åren går) som jag har för mig att jag
> vägde på badrumsvåg till ungefär 30 kilo. Det
> som Zam har bör alltså vara en riktig
> militärcykel.

Var det med eller utan maskingeväret? =D

1896_army_bike.jpg ht=302

Anders G

Ny medlem
Tuva cyklar långt
Hallå där, svenska försvaret använder inte amerikanska Colt. Däremot är jag övertygad om att svenskarna som byggde cyklarna hade ett avtal med dåvarande sovjetunionen att få köpa gammal pansarplåt från skrotade stridsvagnar för att göra cyklarna av.

zam

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
Nah, min är en kronan, om än en väldigt tidig modell(Fanns ens de riktiga som dammodell?). Däremot tycker jag att de "riktiga" militärcyklarna har ett lite för bra rykte. Jag tror knappt att en enda av våra cyklar höll när jag gjorde lumpen. Det var iaf inte många som klarade sig utan större reparationer...

Stellan

Ny medlem
Tuva cyklar långt
LTS skrev:
> Sluta gnäll på Tuva nu.
> Det verkar vara en hyvens flicka med tre tutor på
> styret.
>
> Zam, om din cykel är tung och hållbar, så är
> det kanske en riktig militärcykel du har och inte
> en Kronan.

Skönt att någon försvarar Tuva... Det är bara att önskar henne en trevlig cykeltur dit.

stellan5.jpg ht=500

Visst ska man ha tutor på styret. Dessa tutor höll i drygt 800 mil innan de försvann i Egypten.

/Stellan

http::/sandstorm.se

Crosscar

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
Jag tror inte att hon fortsätter, förrän i vår/sommar... hon verkar ju inte tycka om dåligt väder så bra =P

Kul projekt dock, men lite för slappt för min smak. Ska man åka så långt som marocco lär man ha en resplan och tidplan. Annars är det ganska lätt att man ger upp... jäjäjä

Stellan

Ny medlem
Tuva cyklar långt
Kanske är hon vegan, kanske är hon en harshrökande hippie eller så insåg hon bara att det inte var kul att cykla. Det är inte alla dagar som solen skiner och vinden blåser åt rätt håll. Hon har i alla fall klarat av 85 mil på en kronan cykel och det är starkt gjort.

Varför ska man ha en resplan när man cyklar till Marocko? Jag hade ingen plan när jag var där och hade ingen plan på att åka dit. Blev lite problem med visumen i Afrika så det slutade i Marocko istället.

/Stellan

Crosscar

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
För att jag tror att det underlättar resandet, nu menar jag inte att man skall ha en uppstolpad exakt lista att gå efter, utan mest ha kontroll på vart man ska och ungefär när och hur man skall komma dit... Åsch skit samma, så skulle jag gjort men det går nog på alla anda sätt också

fredrikw

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
Markus F skrev:
> Hon är säkert vegan, dom brukar vara klena.

äsch, bättre kan du Markus. såna uppenbara försök till provokation räcker inte.

L

Lion

Guest
Tuva cyklar långt
Det kan jag berätta för er, min lillasyster Tuva är i Malaga, hon har cyklat till södra spanien från Stockholm utan att cykeln gått sönder. Hon har skickat fler rapporter till kronan, men de har inte publicerats än.

Hon är en väldigt seriös tjej, anledningen att hon ska åka till marocco är att hon inte gillar vinter och snö. Förra året åkte hon o en kompis på en 6 m lång segelbåt från Sverige till Gran Canaria genom hela europa. Tanken var att de skulle till afrika då också, men det blåste så mycket så att de fick vända om.

Hon är en djävligt tuff hippiebrud och inte alls skabbig.

jomper skrev:
> Det var väldigt länge sen hon rapporterade, jag
> undrar hur det gått.

T

the båttom is nådd

Guest
Tuva cyklar långt
""6 m lång segelbåt från Sverige till Gran Canaria genom hela europa. ""

Var den på släp eller?
Vända för lite vind låter inte vidare tufft.

rikard

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
Att segla motströms genom engelska kanalen är dödstufft.

Undrar varför kronan är så slöa med att rapportera. Det vore faktiskt rätt kul att höra hur det går och det inte bara för cykelns skull....

/rikard

Mathias

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
Lion/Rymdsyster, du kan väl be din syrra skriva litet här. Jag tycker det verkar stenhårt att cykla så långt på en så skabbig *cykel*! Det vore kul att höra litet om utrustning och mat, ekonomi och sådana saker. Hälsa henne lycka till från den tysta majoriteten!

Azog

Aktiv medlem
Tuva cyklar långt
Mathias skrev:
> Lion/Rymdsyster, du kan väl be din syrra skriva
> litet här. Jag tycker det verkar stenhårt att
> cykla så långt på en så skabbig *cykel*! Det
> vore kul att höra litet om utrustning och mat,
> ekonomi och sådana saker. Hälsa henne lycka till
> från den tysta majoriteten!

Instämmer!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer