Söker fälg och ekrar för robust bakhjul.

Foss

Aktiv medlem
Ev behöver jag bygga ett nytt bakhjul till min nyskaffade lastcykel. Jag har ett gammalt fint alfine-8 nav som fyndats här på k&s förr i världen. Jag är ute efter fälg och ekrar som tål att bära en elefant och bli överkörd av en stridsvagn. Inget finlir med squrxnipplar, äroprofiler och gramjakt alltså. Vilken fälg ska jag ha?

Hur räknar jag ut vilken ekerlängd jag ska ha? Tar även emot tips på passande ekrar, gärna grova som armeringsjärn. ROBUST är målet om jag inte var tillräckligt tydlig ?

Tack! Glömde det. Det är 26” 32 hål i navet har jag för mig.
En dirt/bmx fälg kanske?

Eller en elcykelfälg för 140kg systemvikt?

En dirt/bmx fälg kanske?

Eller en elcykelfälg för 140kg systemvikt?

Ja du, ja vet inte om det är tillräckligt. Det är ju en eldriven lådcykel jag ska ha den till. Bara cykeln väger 50kg. Sen är maxlast 125+125(i lådan). Hur ska man tänka kring systemvikt då? Max 140 står det på fälgen.

Ja du, ja vet inte om det är tillräckligt. Det är ju en eldriven lådcykel jag ska ha den till. Bara cykeln väger 50kg. Sen är maxlast 125+125(i lådan). Hur ska man tänka kring systemvikt då? Max 140 står det på fälgen.
Oki, kolla holland bike shop, de har en del monstersaker där ibland. Tyvärr inte världens bästa sida.

Det var 32h. Är det ens lönt att kosta på å bygga något då eller är det dömt att rasa?
Det går nog få det att hålla. Kolla i hjulbyggartråden - där finns det många duktigare hjulbyggare än mig. Jag bygger bara hjul till mig själv så är intet erfaret proffs med 200+ byggen i erfarenhet.

Jag byggde hjul med Ryde Andra-fälgar till min lastcykel. Ruggigt stabila fälgar får jag intrycket av åtminstone. Gjorda för axel-vikt på 120-150 kg beroende på modell. Veloform hade fler på lager när jag köpte mina där.

Jag byggde hjul med Ryde Andra-fälgar till min lastcykel. Ruggigt stabila fälgar får jag intrycket av åtminstone. Gjorda för axel-vikt på 120-150 kg beroende på modell. Veloform hade fler på lager när jag köpte mina där.

Tack!

Jag hittade en fälg, Ryde Andra 40. Dvs samma som idag så den borde väl passa bra för ändamålet. Fanns för 32h. Vilka ekrar ska jag köra på för maximal robusthet? Körde in värdena i en kalkylator och fick ut Left - 234,2 och Right 233,2. Verkar inte gå att hitta ner till decimalen rätt. Hur mkt har man att vinka på här? Sen kommer naturligtvis nästa fråga, vilka nipplar väljer jag?

Ekrar brukar inte gå av där de är tunnast men det är viktigt att de får bra stöd i böjen,
därför skulle jag undvika både DT Alpine och Sapim Strong
och i stället välja DT Comp/Sapim Race och ekerbrickor
Jag skulle också välja mässingsnipplar gärna de längre Sapim Double Square eller DT Squorx utan låsning. Det viktiga är mässing och utan låsning
Jag skulle också använda nippelbrickor, så stora som får plats
dvs gärna Sapim stora ovala brickor
Oval%20washer.jpg

Men förutom delarna är det allra viktigaste att bygga hjulet med hög och jämn ekerspänning!

Jag rekomenderar 2 bra böcker Tidens Cykelbok Staffan skott i samarbete med Carl-edvard Gavenius den beskriver grunderna i att ekra hjul och Ta hand om din cykel Chris Sidwells den boken beskriver bara service har inte Sram men de går ladda ner manualen på från nätet köpte den för det men upptäckte det.

Bilagor

• IMG_20220505_070701_9.jpg
    IMG_20220505_070701_9.jpg
    393.8 KB · Besök: 43
Blev 90 grader fel på bilden men det där är grunder på hur.
Jag ekrade en rullstol åt far med nav förskjutning blev fel blev för mycket förskjutning slog över rasade bör inte eker grader bli för liten han använde rullstolen han svor till om min klanta ekring fick göra om med mindre förskjutning på nav fälg uppekringen.

Återkoppling från mig som TS. Det blir inget lastcykelhjul. Navet är för klent säger dom som jag pratat med. Jag får ge mig på att bygga ett vanligt hjul av det istället. Tack till er som bidragit med input!

Tillbaka
Topp