Söker kunskap om ny cykel! -Nybörjare!

Hejsan Jag är en kille på 25 somrar som har fått upp ögonen för cykling efter en stor skada i amerikansk fotboll och kan inte fortsätta med den sporten och nu söker jag en ny utmaning..! nu är jag på storjakt på en ny/beg cykel som jag kan börjar min "storslagna" karriär på!

Jag är som sagt 25 år, väger normalt 105kg, men ska ner under 100, jag är 186cm lång och söker en cykel som ska mestadels köras i skogen, men kommer även köras på asfalt. Vill enbart ha en cykel med dämpning fram, jag är ingen prylnörd så jag skulle inte bry mig om att det skulle motsvara en Fiat i bilvärlden och får kosta mellan 5-7tusen svenska riksdaler!

så nu får ni gamla erfarna cykelrävar hjälpa mig med mitt cykelköp. ställ fler frågor om mig om ni vill ha mer specificerat!

Mvh Tobias Carlsson Gävle

Senast ändrad:
som tok nybörjare så förstår jag inte riktigt era förkortningar ;D ht? har du något/några märken som du kan rekommendera? :) jag har kollat på happymtbs köp och sälj, men i den djungeln så är jag lost! :) jag tycker att alla cyklar från 5-7k ser likadan ut :) så jag är väldigt lätt att lura när det handlar om beg cyklar! :) Tack för svar!

HT = hardtail = ingen bakdämpning på cykeln.

Eftersom du bor i Gävle, och vad jag vet så kan de skogarna emellanåt blir lite "stökiga", så varför vill du endast ha framfjädring? Det är så mycket skönade med bakfjädring också när underlaget blir lite ojämnt.

Jag skulle t.ex. rekommendera denna cykel på köp & sälj

rustibus skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jag skulle t.ex. rekommendera denna cykel på köp
> & sälj

Medium åt en 186 cm lång biff?
nä, tycker inte jag

Definitivt inte en torque till normal stigcykling + asfalt. Eller ja vill man tycka att det är jobbigt, segt och tråkigt så visst. Definitivt begagnat - av alla de vanliga skälen! Man får mer cykel för pengarna och är man lite selektiv och frågar om råd på happy så kan man hitta tag på något vettigt till bra pris. Blocket kan man undvika då priserna oftast ligger en bra bit över vad som är skäligt.

gragge skrev:
-------------------------------------------------------
> rustibus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Jag skulle t.ex. rekommendera denna cykel på
> köp
> > & sälj
>
> Medium åt en 186 cm lång biff?
> nä, tycker inte jag

Tja, smaken är som ändan =) Är själv 184cm, och skulle inte vilja ha större än M. Det är min preferens.

Jag måste bara tacka alla andra med eran skyffel av kunskap!

Men det är en fågel som har varit och kvittrat i mitt öra och har sagt att jag absolut inte ha en dubbeldämpande cykel, bara på framgaffeln! :) vad är för och nackdelarna mellan dom här två? enkel och dubbel!

Mycket mindre underhåll, lättare och mycket billigare med bara framdämpning. Eventuellt effektivare tramp, men det finns ju olika varianter av låsning och trampeffektiviserande länkage.

Kort vad som dyker upp i min övertrötta skalle är följande

HT (Hard tail)
+ vikt, mindre rörliga delar, billigare, mindre energiförlust.
- obekvämare, svårare att köra vid stök.

FS (Full suspention)
+ Bekvämare, enklare att ta sig fram.
- Vikt, lager och ytterligare dämpare som ska skötas, dyrare, energiförlust om dämparen inte blir rätt inställd.

Sedan så tycker jag att båda två typerna av cykel är roliga på sitt sätt, både cross country hardtail och enduro heldämpat. Att heldämpat är ett big no-no för nybörjare tycker jag är bullshit, men ska du ha en schysst med din budget så ska du antingen gå utanför din budget eller göra ett jättefynd. Det är inte kul med en dålig FS, jag har spenderat 4 år i det träsket.

Canyon är bra grejer, lite som volkswagen, inget jättesexigt men gör sitt jobb, med det krävs ändå att man kan lite själv, men man lär sig snabbt, det finns mycket bra guider här på happy och på youtube. Yellowstone är bra utrustad för den pengen och du får garanti ifall du skulle få problem.

Dom här förklaringarna hjälpte mig hur mycket som helst! Man kanske skulle åka och "hjälpa" en granne och lägga tak en helg så kanske man skulle kunna ladda på en FS till bra pris! :D Det är ett tag kvar till jag ska köpa så mer information ska in innan dess! ;)

vw bilar är det ända som är vackert att tita på i bilväg ;) från 70-68 och äldre :D

+ på Mathias inlägg. Dock tkr jag att ht vs fs trampeffektivitet överdrivs en del rent generellt.

Första köpet är alltid svårt och ofta så blir det att man köper något annat så småningom i o m att man tycker en viss typ av cykling är roligare etc. Vi har alla varit där.

Ang. andras kommentarer
Att köpa nytt i butik är ingen garanti för att det blir ett bra köp, jag har sett folk komma hem med för små cyklar eller modeller som inte alls är ämnade för den typen av cykling köparen hade tänkt sig. Oavsett så kmr du få läsa på eller ha med dig något som är insatt.

Själv är/var jag inte så brydd att köpa begagnat eller på nätet(canyon, radon etc.), jag resonerade som så att om jag ville byta cykel så förlorar jag inte lika mycket pengar som om jag köpte nytt i butik - men visst kräver det mer av dig som köpare.

En idé är att om du har tittat ut en hoj så länka den i tråden innan du köper så kan du få råd.

Någon rekommenderade en medium hoj, så liten hoj ska du absolut inte köpa.

För max 7000 kr ska du helt klart ha en HT, altså inte fulldämpat utan bara dämpning fram.

Med tanke på din längd är nog en storlek L ram (ca 19 tum) perfekt.

29 tums hjul hade passat din längd bra med reservation för vikten. 29 tums hjul, tung förare och aggresiv åkstil brukar sluta med böjda hjul, med det går ju alltid att köpa bättre fälgar och laga om sånt händer.

Annars finns det många fina 26 tummare till salu för billig penning just nu. Du borde kunna få en aluminium ram med bra shimano komponenter för 7000kr utan problem.

Heldämpat kan du ta senare om du fastnar för sporten och vill prova, jag har haft heldämpade kolfiberhojjar för 40.000 kr men nu äger jag 3 hard tails istället. Jag tycker det är roligare, billigare och mindre underhåll.

Tillbaka
Topp