Söker ny hybridracer - tips?

LinaZ

Ny medlem
Hej!

Min älskade hybridracer Specialized Sirrus Sport carbon 2017, stals kring nyår i Örby/Bandhagen och tvingas nu leta ny. Jag söker något liknande för jobbpendling i stadsmiljö och viss träning. Får nu höra att aliminiumram är bättre än kolfiber för vardagspendling (vägsalt, risk för krock) med generellt bättre växelsystem enligt principen billigare ram, dyrare växlar.

Någon som har bra konkreta tips och råd på hybridracer? Kollar Canyon, Trek, PlanetX och givetvis Specialized. Hur är PlanetX-cyklarna t ex, kvalitetsmässigt och i jämförelse med andra? Växelsystem, något man ska tänka på /undvika, Schimano Tiagra, bra? Tacksam för goda råd!

Bilagor

• 96AE999F-5C35-4A85-851E-207B6BDDB72F.jpeg
    96AE999F-5C35-4A85-851E-207B6BDDB72F.jpeg
    177.9 KB · Besök: 28
LinaZ sa:
Får nu höra att aliminiumram är bättre än kolfiber för vardagspendling (vägsalt, risk för krock) med generellt bättre växelsystem enligt principen billigare ram, dyrare växlar.
Aluminium pallar ju inte smällar och korrosion bättre än kolfiber direkt (även om skadorna blir olika) och inte heller utmattning.
Men det är ju billigare så man får samma sak (om man tänker spec) för en mindre peng, och då är det ju mindre attraktivt att tjuva.

Tigra är slitstarkt och bra, kanske inte det lättaste men det är ju inte aluminium heller :-)

Planet X är väl okay så länge allt med leveransen funkar som tänkt, men hantering av reklamation och kundärende har inte det bästa ryktet (om man säger så).

Funderar du på att träna större andel så kolla på hojar men bockstyre. Lite ovant i stan i början kanske. Men det kommer man över snabbt (och personligen skulle jag inte kunna tänka mig något annat för åkatilljobbetochkonsum -cykeln).

Funderar du på att komma undan utan att lägga för mycket pengar så kolla Dacathlon (skärholmen är väl nära?). Tyvärr tror jag inte Triban RC -modellerna dykt upp i Sverige ännu...

Tillbaka
Topp