Söker nya delar till länsad racer – vad passar?

Hej!

Jag behöver skaffa nya delar till min racer eftersom den blev länsad på styre, växlar, vevparti och pedaler förra sommaren. Sadeln lyckades tjuven inte få med sig.

Jag är begynnande cykelnörd och har ännu inte superkoll på detta. Därför behöver jag er experthjälp! Jag är ute efter snygga men billiga delar. Vilka passar? Var kan jag hitta dem?

/ Julia, Stockholm.

Happyride_Hardi2.jpeg

Happyride_Hardi1.jpeg

Jag hoppas att jag har fel,
men troligen kan det bli svårt och/eller ta lång tid att hitta passande delar tillräckligt billigt.

Jag TROR därför att det bästa är om du köper en komplett cykel.

/Håkan

Jobbigt läge. Visst går det att hitta delar men man måste ha lite koll när man letar för att sakerna skall funka ihop.

Jag har ett Shimano vevparti 2x8 med 53/42T och 170 mm vevar som ev passar då det är för square taper vevlager. Har även Shimano 2x8 bak och framvxl, framvxl dock för direktmontering och inte klämma som du ser ut att behöva.

Baknavet ser ut att vara pre Hyperglide? Alltså svårt/omöjligt att uppgradera till valfri modern kassett.

Du behöver även en quill stam i lagom längd. Eller en quill adapter för modern stam. Och styre och reglage som passar med stam, bromsar och växlar. Behålla vxlreglage på ram eller modernisera med broms/vxl reglage på styret? Eller modernisera allt till 1x11? Många frågor, funderingar och alternativ alltså.

Som HåkanC säger, enklast är en helt ny cykel. Som är 10 ggr bättre men inte lika retrosnygg.

Senast ändrad:
Iom. att det cykeln är rätt gammal kräver det lite äldre delar, vilka kan vara knepigare att hitta, samt också svårare att veta vad som kommer fungera ihop eller inte. Slutsumman kan bli en hel del jobb och förvånansvärt dyrt, men trilla kanske förbi http://www.gamlastanscykel.se och kolla vad de tror.

Beror lite på vad du menar med "passar".
Räcker det med mekaniskt/funktionellt, eller ska det vara original/tidskorrekt?

Jag har styre/stam/bromshandtag som nog passar.
Kanske även vevparti och framväxel.
Troligen också ett par ramväxlar.
Bakväxel är det nog svårare med.

Behöver inte vara dyrt att hitta ngt som passar. Dock kan det ta lite tid men sätt ut en annons på köp o sälj så tror jag du kan får ganska många förslag för vettiga priser.

Styre o stam går ju att hitta nästintill gratis tex. Tog de inte hjulen? Underligt .)

Det ser ut att ha varia ett danskt bygge från mittyen på 80-talet med Campagnolo Victory-utrustning. En drömsitts för en retrofanatiker. Byggaren finns kvar i AAlborg och en komplett sats Victory-delar finns här https://happyride.se/annonser/ad.php?id=28465. Om ramen är någorlunda frisk, rak, inga bucklor eller sprickor så har du snart en hoj för lÉroica.
Lycka till!

Så länge styrstolpe/tapp passar i gaffeln ovh vevlagret passar i gängorna så kan du i princip skruva dit vad du vill.
Det handlar mer om om det ska vara funkis eller originaltroget.

Tack allihopa för bra och intressanta tips och tankar!

Flera av er har nog rätt i att en smidig lösning är att skaffa en ny cykel, men jag gillar ramen och den passar mina 160 cm perfekt så jag vill åtminstone göra ett försök att få den fin igen.

Kul att du ser potentialen, Kalle :) Jag har också uppfattat det som att det är ett dansk-italienskt bygge!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp