Söker rutt-tips grusväg Fredriksberg-Karlstad

JennyXan

Aktiv medlem
Hej på er, tänkte köra repris på förra årets fina cykeltur hem från fäboden (ni kan säkert hitta förra årets RR via min profil), men vill förstås ta nya vägar. Finns väldigt många möjliga vägar att ta sig från Dalarna till Värmland, så därför undrar jag om ni har tips på guldkorn i området mellan Lindesnäs/Fredriksberg och södra Klarälvdalen - bilfria små grusvägar, mysiga vindskydd och sånt. Har lite ont om både el och internet här uppe på skogen, så ber på förhand om ursäkt om svar skulle dröja, men utlovar en ny RR i efterhand ?

Åkdon för turen:
IMG_0900.jpeg

Eta:
Äventyrliga utflykter på mindre stigar är inte ovälkomna, men behöver ta mig hemåt inom en 2-3 dagar så kan inte göra alltför stora utsvävningar.

Senast ändrad:
Grusvägskartan är en bra hjälp. I den där delen av landet går nästan alla vägar norr-söder med några stora vägar som kryssar. Så det blir nästan alltid stora omvägar eller så får man lappa ihop med asfalt.

Brattforsheden är fin, och inom reservatet så får man generellt tälta, men det finns flera områden med campingförbud, så kolla de detaljerade reservatföreskrifterna.

Vindskyddskartan är ett annat hjälpmedel. Jag tycker även om att titta på Lantmäteriets Min karta för att få lite mer koll på bommar och sådant.

Grusvägskartan är en bra hjälp. I den där delen av landet går nästan alla vägar norr-söder med några stora vägar som kryssar. Så det blir nästan alltid stora omvägar eller så får man lappa ihop med asfalt.

Brattforsheden är fin, och inom reservatet så får man generellt tälta, men det finns flera områden med campingförbud, så kolla de detaljerade reservatföreskrifterna.

Vindskyddskartan är ett annat hjälpmedel. Jag tycker även om att titta på Lantmäteriets Min karta för att få lite mer koll på bommar och sådant.
Tack mzi - har koll på kartorna och har kollat på alternativ, funderar mest på om någon har lokalkännedom och kan tipsa om någon särskilt cykelvärd sträcka i de krokarna. Finns ju oändliga km grusväg med rätt olika stil och trafikbelastning, som inte alltid syns på karta.

Brattforsheden är alltid fin, tältade faktiskt där för några dagar sen, så det är helt klart ett alternativ för avslutningen.
Tältade strax utanför gränsen till Kittelfältet som har tältrestriktioner ;)
IMG_0855.jpeg

Tillbaka
Topp