Söker tjejer att cykla med!

Delfinen

Ny medlem
Haloj!
Skriver ett par rader här i jakt på nya cykel-compadres av det kvinnliga könet, gärna med bas i Göteborg med omnejd. Eftersom jag började cykla mtb för något år sedan har jag massor kvar att lära (läs: det går långsamt när det är lerigt och alltför tekniskt :-)). Därför vore det bra om det är någon/några som är någorlunda på samma nivå alt. väldigt förstående! ;-) Just nu blir det mest turer på egen hand i Änggården, Skatås och längs Sandsjöbackaleden samt en och annan tur med en betydligt duktigare pojkvän.
Hör av er!
Hej hopp
Annika

Usch, nu känns det trist att vara kille igen. Kan inte alla enas om att inte

* Skratta
* Stöta på
* Hetsa
* Cykla ifrån
* Vara överlägsna

... när vi har tjejer med i cykelgruppen? Det är så trist att tjejer jämt känner att de ska behöva cykla med varandra bara för att vi killar tydligen har så många sätt att få tjejer att tycka att det är trist att cykla med oss.

:-)) Jag är ingen manshaterska. Visst inte. Det kan tvärtom vara en ganska tilltalande syn att se en trikåklädd killrumpa hojandes framför sig. I sanningens namn så måste jag nog också säga att det är ingen som direkt har skrattat åt mig. Snarare tittat medlidsamt på mig när jag ramlar för 1000:e gången. Det hela handlar mest om att jag får sån prestationsångest när de måste vänta på mig hela tiden. Förhoppningen är att träffa några likasinnade damer att öva med och gemensamt få upp farten något. Sedan ansluter vi gärna till grabbarna! Eller nåt.:-)
Tjing
A

Det är tuffare träning om man cyklar med killar, och det tycker jag är bra! Klarar man att cykla med killarna så blir cyklandet med tjejerna ingenting (?!?)

Annika, vi kör happy rides i göteborg ibland som är mer anpassade för såna som är nya inom sporten, s.k. easy rides. Där är både killar och tjejer med. Hisingen CK verkar också ha en hel del tjejer men dom kör mest landsväg. Skall även höra med min kära sambo om hon är intresserad av mtb, nu är det mest landsväg som gäller.

Alltid är det nån kille som inte kan hålla sin glappkäft i styr ;-) Jag har en gång fått kommentaren då jag hade tämligen hög kadens att "så cyklar man inte mtb"....., hm, det är precis så man föder ett intresse :-)

Hur som helst, jag kan tänka mig en tur i Skatåstrakten nån gång, fast oftast cyklar jag tillsammans med min man. Men efter vad jag läst här så verkar Happy-turerna tjej-vänliga och väl värda att haka på.

Det som verkar mest läskigt med att cykla tillsammans med en massa killar är att alla cyklar så fort... Och det är genetiskt - det finns få tjejer som kan hålla samma tempo som killarna - så med det i bakhuvudet är det inte så konstigt att tjejer ibland vill cykla med bara tjejer!

/KaF

//Rassel-Stånk-Plums//

Det är ju bara det att det känns lite jobbigt att hamna efter hela tiden och känna sig fegast av alla. Erfarenheten säger mig att tuffa killar testar först och tänker sedan (med diverse skador på köpet, som jag läst om i en annan tråd), och det är inte alla tjejer som gillar den typen av cykling. Därmed inte sagt att det inte finns tjejer som är tuffa och vågar lika mycket som en del coola killar, men jag hör inte dit, och jag misstänker att det finns fler tjejer som jag.

Men å andra sidan så behöver det ju inte vara rena tjej-cyklingar, det kan ju finnas killar som vill ta det lite lugnare och inte cykla så himlarns svårt. I Göteborg körs väl en del Happy easyrides (eller nåt) som jag hört talas om och gärna skulle vara med på nån gång när jag är där.

Hälsningar Maria

På alla happy rides som jag varit med så har det inte innebärit några som helst problem om man vill cykla lite långsammare (okej, vill kanske var fel ord, men när inte kondisen är vad den borde så... :) ). De som är snabbare väntar och jag har inte sett några sura miner för det. Ge det ett försök. Det är alltid en fördel med guidade turer, det finns många stigar som är svåra att hitta själv.

På det flesta (samtliga om inget annat sägs i förhand) happyrides är det kutym att alla väntar in alla och att ingen behöver skämmas för att vara nybörjare, det är lite det som är charmen med happy.
De finns gott om nybörjare/långsamma cyklister här på forumet dock är de flesta av dem nog killar. Även killar är nybörjare någon gång och det brukar alltid finnas ett gäng vid större happyrides så där tycker jag inte riktigt ditt argument biter:-)

Annars kan du ju alltid kontakta bimbo-bikers som är ett "nätverk för cykeltjejer". Där finns cyklister (tjejer) i alla skicklighetsnivåer från nybörjare till tävlingscyklister som cyklar tillsammans. Nej nu såg jag att du bodde i sveriges framstjärt så det där med bimbo-bikers är väl bara att glömma då de är stockholmsbaserade...

Tack för alla goda råd! Det här med easyrides låter ju verkligen som nåt för mig som svettades i leran, längs Vildmarksleden igår. Mer av än på cykeln så att säga. Kan det bli tvärtom så vore det ju kalas! :-)
Tudeluu!
A

"Söta tjejer att cykla med"

Hmm... jag måste ha läst fel! (OBS! Ironi, ragga gör man på krogen, inte i skogen!)

Appropå att vara långsam är det väl inte så kul, men ju fler som cyklar desto fler långsamma brukar det bli. Det brukar resultera i att gruppen blir lite uppdelad med en hurt-spurt-klunga och en jag-har-inte-cyklar-hela-vintern-klunga. Naturligtvis väntar man in varandra och ser till att ingen hamnar efter.

Senast ändrad:
Jag kan verkligen förstå de tjejer som undviker Happy turerna. Ragg behovet hos vissa happyiter tolkas nog inte alltid som något possitivt.

Flonk!

Ankelankan, KaF och AiraM: Jag vill bara tillägga att jag nog är den fegaste och långsammaste av alla happyiter oavsett kön! Jag vågar knappt köra över en dörrtröskel utan att hoppa av och gå. Ni skulle skratta om ni såg mig "in action".

Jag tycker man alltid ska utöva sport med de som är snäppet bättre än en själv. Lite egoistiskt kanske men bra utgångsläge. Därmed tycker jag att du ska hänga på grabbarna ut och leka i skogen! Efter några gånger kommer du säkert hänga med de riktigt bra! /Lina

trist att man inte kan cykla tillsammans, det låter dock som om många tjejer har hamnat med folk som är på en helt annan nivå i sin cykling och då är det såklart trist att alltid vara sist. som många redan sagt, häng med på en happyrunda/easy ride där det finns gott om pauser och man väntar in varandra, så kommer ni hitta fler som är på samma/liknande nivå vilket gör det roligare.

EDIT: sen som roxy skriver ovanför så sporras man att ta i lite mer, våga lite mer och klara lite mer om man kör med de som är lite bättre.

Senast redigerad av en moderator:
De flesta som cyklar här på forumet är ganska dåliga och klarar sig knappt upp för en halvbrant backe eller än värre ner för en, så jag tror inte att du ska känna någon ångest! Kolla bara:

DSCN0094.jpg

041010_1321_IMG_6030_Jerry_med_sin_springare.sized.jpg

040821%201531%20IMG_3391.jpg

040821%201513%20IMG_3341.jpg

Lovsta_2005-04-17%20036.jpg

Inte minst denna lilla filmsnutt : http://www.haas.se/mtb/sormlands_2607/110_1027.AVI

Någon som har fler lyckade bilder på oss proffs? :-)

Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> De flesta som cyklar här på forumet är ganska
> dåliga och klarar sig knappt upp för en halvbrant
> backe eller än värre ner för en, så jag tror inte
> att du ska känna någon ångest! Kolla bara:
>
> Någon som har fler lyckade bilder på oss proffs?
> :-)
>
> --------------------------------------------------
>
> - Alla som cyklar är mina vänner också -

Rippas är väl närmast än klassiker nu. Hoppas du inte tar illa upp, Rippa :)

Leo fotade mig när det gick över styr också, finns i min profil, även om proffs var att ta i.

Med tanke på hela denna tråd hade det ju varit himla lämpligt att göra sin Happy-debut imorgon, men jag skall på ett 2-timmars spinningpass istället :-)

KaF

//Rassel-Stånk-Plums//

Om man åker med folk som tycker det är kul att vara med vänner i skogen oavsett skicklighetsgrad så är det bra för mig. Man är ute för att ha kul tillsammans och inte visa upp något eller köra ifrån någon. Basta!

Det här med kvinnligt/manligt i cykelspåren verkade vara ett hett hämne! :-)
Känner mig styrkt efter att ha sett diverse bildbevis på att killar också måste kliva av fordonet då och då. Tackar för all motivation och fina tips. Återkommer imorgon när jag antagligen dumdristigt givit mig ut för ett klippsprång och brutit benen, i tron att jag är odödlig...och inte alls långsam. Den här tråden får mig att känna mig sån! Odödlig alltså! :-))
Tjing tjing
A

Tjabba!

Vi körde en "Happy Ride Lite" runda förra veckan men lite lägre tempo på snirkliga stigar kring Skatås. Det låter som om det skulle passat dig fint, samma stigar fast inte fullt så toksnabbt. Min tävlingspartner (Multisport) var med och hon vill gärna ut fler gånger med sällskap, hon inser dock att det skulle bli ganska mycket väntande för de snabba killarna. Jag skall se till att hon får en fungerande dator denna veckan så att hon kan skicka ett PM till dig :-)

Jag tror att vi snart är så många som kör att vi kan dela in oss i grupper som köra liknande turer men i lite olika tempo. Det kan ju vara lite tråkigt för fartkanonerna att alltid behöva vänta på oss som inte lyckas hänga med.

//Martin

Ok, låter som det är dags för en Happy Easy Ride i Göteborg igen då. :-) Välkommen till Happy förresten, Ankelankan! Det är faktiskt fler och fler tjejer som hänger med på Happy Rides, även om de inte är många. Vi kör som sagt med många pauser, väntar in folk, snackar, kör vidare. Det är inte direkt något tävlingshetstempo även om det bitvis kan gå fort när man rejsar lite med kompisarna ändå. En vanlig Happy Ride håller oftast på i allt från 1.5 till 6 timmar, beroende på plats och väder, effektiv cykeltid brukar ligga på 50-70% av den tiden, så det blir många pauser som sagt. :-) Igår var vi fyra timmar i Sandsjöbacka skogen, totalt blev det väl 2.5 timmars effektiv cykling. Bilder finns i tråden <http://happymtb.org/forum/read.php/1/173976/page=2>

/Leo

Det är skillnad att cykla med killar och med tjejer. Tjejer tar det lugnare, saftar inte i och hoppas på att klara det. Lugnare över lag, inte lika hetsigt och mycket teknik. Oftast kommer dom minst lika fort fram som killar.

Faktum är att oerhört många tjejer har något negativt över sin cykling. Sedan när man väl hojar med dom så visar det sig att man måste slita hund för att hänga med.

Min slutsats: Dom flesta tjejer är bra mycket bättre än vad dom själva tillskriver sig. Men med en packa hetsiga killar runt omkring sig så kan det bli jobbigt.

Vill du cykla med bara tjejer så gör det! Fast det är kul på happyridsen med :)

Alltså.. en av fördelarna med mtb är ju att det inte spelar någon roll vilken nivå man befinner sig på. Somliga går ned för en brant, o andra väljar att cykla ned för den. Vissa cyklar lätt över stock o sten medans andra tar en promenad runt. Somliga har kondis andra inte. Cykling till skillnad från många andra sporter tillåter ju att folk med olika kunskapsgrad ändå använder samma stigar. Man väljer själv hur mkt man vill/kan/vågar cykla resp. hur mkt man vill gå.

De ggr jag varit med på sk "happyrides" har det ibland varit otroligt stor skillnad mellan de bästa resp sämsta, men inte har det varit sura miner för det. De lite bättre cyklisterna får lite mer väntetid medans de lite sämre har chansen att se o lära av de som är bättre. Det är ganska enkelt - känner man att man är duktigt cyklist och vill stå på så väljer man helt enkelt bort "Happyrides". Det är mer sociala evenemang. Se det som en utflykt snarare än hårda träningspass.

Jag tror inte personen som hoppar utför en brant har mkt roligare än den som för första gången trasslar sig ned för en liten brant. Båda har skoj på sitt sätt.

Nu höll du på att avslöja min metod där Rippa. Cykla som en gnu så att man tappar resten och lagom tills alla kommer ikapp så har man återfått andhämtningen och kan försöka spela alldeles oberörd! ;-)

Skämt åsido så håller jag med om precis det du skriver. Det finns hundra sätt att ta sig fram och man kan alltid göra det svårare för sig!

Edit: Fletavat

Senast redigerad av en moderator:
> Cykla som en gnu så att man tappar resten och lagom tills alla kommer ikapp så har man
> återfått andhämtningen och kan se försöka spela alldeles oberörd! ;-)

Intervallträning kallas det visst. :D

Senast ändrad:
Jilster skrev:
> Jag kan verkligen förstå de tjejer som undviker
> Happy turerna. Ragg behovet hos vissa happyiter
> tolkas nog inte alltid som något possitivt.
>
> Flonk!
>
>
>
> Bald head dread.

Vadå!?!?!, Vänta nu.

Är det inte det hela grejjen med mtb går ut på. hitta sin livskamrat...=)

KLONK!!!!!

(hörde du att jag klonkade högre än dig;)

Alltså de där turerna som det pratas om av trådskaperskan är ju klassiska hets-HRM-pipipipip-kadensen-skall-fan-i-helvete-inte-under-90-släpp-ingen
-djävel-över-bron rundor. Hur kul låter det egentligen? Det det behövs mer av är beskedliga trampexkursioner i naturen med unisex-sällskap.
Att det bara är killar som trampar så lycran bränns in i stjärten är ju bara klassiskt klubb-kebabs-hets. "Killarna är starkast och tjejerna skall trampa för sig" Det är ju för fan 2005 nu.

Det som borde och skall lyftas fram är att det är helt ok att trampa runt utan att vara den mest rippade individen i stan. Tävlings-nassarna har haft media i fred lite för länge nu och förhärligat sin groteskt överfokuserade nisch av cyklingen som "den enda rätta" för länge.

Trampa, trampa och ha kul med båda könen.

Tolka detta inlägg rätt nu. =)

bigmollo skrev:
> Man behöver ju inte ligga med varann bara för att
> man cyklar ihop. ;o)
> Häng med killarna ut vetja.
> /Johan
>

Så du menar att jag inte ens skulle behövt ligga med dig då !? ASG!

//Skogling som får hoja med någon annan... ;o)

erol/frost skrev:
> Alltså de där turerna som det pratas om av
> trådskaperskan är ju klassiska
> hets-HRM-pipipipip-kadensen-skall-fan-i-helvete-in
> te-under-90-släpp-ingen
> -djävel-över-bron rundor. Hur kul låter det
> egentligen? Det det behövs mer av är beskedliga
> trampexkursioner i naturen med unisex-sällskap.
> Att det bara är killar som trampar så lycran
> bränns in i stjärten är ju bara klassiskt
> klubb-kebabs-hets. "Killarna är starkast och
> tjejerna skall trampa för sig" Det är ju för fan
> 2005 nu.
>
> Det som borde och skall lyftas fram är att det är
> helt ok att trampa runt utan att vara den mest
> rippade individen i stan. Tävlings-nassarna har
> haft media i fred lite för länge nu och
> förhärligat sin groteskt överfokuserade nisch av
> cyklingen som "den enda rätta" för länge.
>
> Trampa, trampa och ha kul med båda könen.
>
> Tolka detta inlägg rätt nu. =)
>
> -----
> Jag rakar.
>
> Cyklarna valde kebaberna.
>
> 53/21 @ 700c*23

Det är härligt med nån som kan ge en sån nyanserad bild av cykelvärlden.
Visste du att alla xc-cyklister är djävulsdyrkare? De äter små barn och bränner dubbelkronade gafflar och kedjestyrare.

Är det så Pepparroten? Bränner dubbelkronade gafflar? Då är det värre än vad jag trodde. Bäst jag låser in mitt trampbara shit, från kolfiber-LeMonden till Bulliten.

Tjena!

Jag tycker det är rätt sporrande att cykla med alla som kör fortare än mig, skulle nog påstå att både Roxy och L8 hade klart mer ork än mig i förrgår.. Men detta skyller jag enbart på min axelväska som stoppade min anding och en alldeles för sent intagen frukost.. För jag skulle ju aldrig kunna erkänna att en tjej är bättre än mig eller?? <- obs ironi!

Tycker det är mycket trevligt med blandade människor på turerna, kan vara skönt att inte bara ha "grabb-snack" i skogen, även om jag själv är ganska duktig på det.. :D

> Tycker det är mycket trevligt med blandade
> människor på turerna, kan vara skönt att inte bara
> ha "grabb-snack" i skogen, även om jag själv är
> ganska duktig på det.. :D

En aning... fast vissa ämnen var trevliga.

Tillbaka
Topp