Sökes: Asfaltpendlare åt liten dam max 7k kr

jonja

Aktiv medlem
Asfaltpendlare som ska gå 18km (enkel riktning) mestadels c-banor, fördel om stänkor o pakethållare är inkluderade, och om den kan beses i butik i stor-sthlm. Damram önskas. Längd på damen: 162.

Damen själv är inne på en Nishiki 401 dam, som är en citybike på 14,2 kg. Det känns ju inte som nån riktig pendlare, men hon verkar gilla osportiga cyklar som är 'påklädda' från fabrik.

Kikade lite på http://www.xxl.se/cykel/cyklar/hybr...ay-woodland-hybridcykel-dam/p/1097696_1_style men gillar inte mtb-utväxlingen, och bromsarna har tveksamt rykte.

Vad finns det för vettiga alternativ, utan att hemfalla åt postorder?

Har hon cyklat sträckan tidigare, eller bara plötsligt fått för sig att köra fyra mil om dagen med platt styre och tungrullade biltemadäck?

Jag skulle föreslå 'den där' Konan om hon låter sig övertalas. Annars Kona Dew. Båda med byte till ett par vettigt slicks.

Ja hon har cyklat sträckan tidigare med en 3-växlad tantcykel som väger 20kg, utan att klaga, så hon har ett skapligt pannben. Hon vill inte ha en snabb sportig cykel, säger hon, men jag måste sätta frågetecken på om hon vet vad hon pratar om. Hennes erfarenhet av cyklar är mkt begränsad.

För mig är 18km rätt seriös pendling om man tänker sig det som en daglig aktivitet, och att det är viktigt att pendlingen går lätt och effektivt, och gärna ger nån slags belöning för att man ska orka hålla på, när nyhetens behag och vännernas applåder har tystnat.

Tycker du har två bra alternativ. 14 kg med skärmar, pakethållare, lås mm är inte jättefarligt, det är ju hjulen som ger känslan ändå. Jag tror dock ändå Merida är mer för pengen.

Novellabromsar har jag haft på en mtb och de är OK för att vara lågbudget mekaniska tycker jag.

Hur tänker du med mtb-utväxling? För stora steg mellan växlarna?

Det finns flera bra Kona asfaltsmodeller, kanske kan de vara värda en titt? Varning dock för att de kan vara lätt "schizofrena". Den Dr Good (utan hipsterhylla) min fru hade var en riktig lömsking, såg ut som en cruiser men gick som en raket. :) Några av spekulanterna på den var småchockade efter provkörning då de troligen väntade sig trög damtralla.

Den stora frågan är nog om du bör, kan lura in henne på bockstyre. Beroende på hur hon är funtad kan det ju vara skönt med en mer "vardaglig" cykel med stöd, pakethållare mm men är det enkel väg kanske det inte riktigt är tanken. Men då blir det ju svårt med damram.

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Men då blir det ju svårt med damram.

Men hur ofta cyklar man två mil i långkjol? Jag har aldrig gjort det.

bojsänke skrev:
> Kristoffer R skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men då blir det ju svårt med damram.
>
> Men hur ofta cyklar man två mil i långkjol? Jag
> har aldrig gjort det.

Jag håller med, har endast erfarenhet av kortkjol själv (don't ask) men det var ett önskemål i TS spec. :) Undrar vilken cykel som finns som är en äkta "ulv i fårakläder".

Jag har samma undran som TS. Själv funderar på att köpa Spesh vita elite step eller source 7 step till frugan, kan de vara vettiga alternativ?

Kristoffer R skrev:
> Tycker du har två bra alternativ. 14 kg med
> skärmar, pakethållare, lås mm är inte
> jättefarligt, det är ju hjulen som ger känslan
> ändå. Jag tror dock ändå Merida är mer för
> pengen.
>
Förmodligen. Men lås är inte inkl i uppgiven vikt.

Jag servade precis en Nishiki 501, som ju ligger i samma härad som 401, som hade 2 stora lås eftermonterade och stöd. Tyckte den var förfärande tung att hantera och jobbig att lyfta in och ur mekstället. Stryktåligheten verkar bra men skulle aldrig komma på idén att pendla 2 mil med en sån pansarvagn. Även hjulen var tunga och klumpiga, och bakhjulet var obalanserat, och fick hela cykeln att gunga kraftigt när man satte snurr på det. Detta är citybikes, och inga pendlare, iaf inte över en mil.

> Novellabromsar har jag haft på en mtb och de är
> OK för att vara lågbudget mekaniska tycker jag.
>
> Hur tänker du med mtb-utväxling? För stora steg
> mellan växlarna?
>
Ja, och en hel drös med irrelevanta lågväxlar.

>
> Den stora frågan är nog om du bör, kan lura in
> henne på bockstyre.

Omöjligt, hon började cykla som vuxen och är ganska osäker som cyklist. Jag vågar inte ta på mig ett sånt ansvar, med risk för total flopp.

> Beroende på hur hon är
> funtad kan det ju vara skönt med en mer
> "vardaglig" cykel med stöd, pakethållare mm men
> är det enkel väg kanske det inte riktigt är
> tanken. Men då blir det ju svårt med damram.

damram är en komplikation och begränsar ju urvalet våldsamt, men vad gör man om det ingår i kraven?

Själv hade jag gärna sett 28-32mm på en dylik pendlare, så att man enkelt kan slänga på 4-season-28 eller kojak-35 vid nästa däckbyte. Nishiki Comp och pro sld har jag sneglat lite på, om det nu nödvändigt måste vara Nishiki. Kona verkar intressanta, men då blir det väl postorder?

Cykloteket bland andra säljer Kona (mest CX) och kan ta hem de modeller de inte har i butiken. I Stockholm finns det flera mindre butiker som för märket. Det borde inte vara svårt att lösa lokalt om ni inte bor mitt i ingenstans.

Om de måste vara en damcykel är Coco det bästa alternativ jag någonsin sett, men jag kan inte begripa varför det skulle vara ett krav. Tänker hon verkligen cykla i långkjol, eller har hon någon svår rörlighetsbegränsande sjukdom?

Det är inte bara så att hon tidigare råkat ut för på tok för stora cyklar och tror att unisexram betyder överrör rakt upp i skrevet varje går man stannar? Att hon är lite kortare skulle ju kunna tyda på det. I så fall borde det ju gå att lugna henne genom att sätta henne på en cykel i rätt storlek.

Stumpy skrev:
> Cannondale Bad Girl såg trevlig ut.

Vad är poängen med den ramen? Att göra cykeln tyngre, försvåra flaskställsmontage och göra den svår att slänga upp på axeln?

jonja skrev:
------------------------------------------------------
> damram är en komplikation och begränsar ju
> urvalet våldsamt, men vad gör man om det ingår
> i kraven?

Köp en mycket sloopad ram och inbilla henne att det är en damram.

Snuten skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> > Cannondale Bad Girl såg trevlig ut.
>
> Vad är poängen med den ramen?

Förmodligen att få den att se "damig" ut, utan att vara flexig som en normal damcykel.

> Att göra cykeln tyngre, försvåra flaskställsmontage
> och göra den svår att slänga upp på axeln?

Hur ofta slänger du upp cykeln på axeln under pendlingssträckan?

Stumpy skrev:
> Hur ofta slänger du upp cykeln på axeln under
> pendlingssträckan?

Det är nog inte helt ovanligt att man behöver bära även en pendlare vid start och stopp. Men parkerar man alltid ute så lär det ju knappast ske.

Mitt råd, låt henne välja den hon vill. Jag övertalade min fru att köpa en racer, hon cyklade 10km på den innan hon sålde den...

Köp en riktigt djävla fullblodsracer, min fru var tveksam i början. men kom alltid hem med ett flin efter 2mil hem från jobbet, efter hon krängt alla pendlargubbar på väg hem.
Enda negativa var att den blev stulen till slut (det blir väl alla cyklar) och nu ser det ut att bli väldigt dyrt att ersätta den? Men verkar som försäkringsbolaget kommer vara givmilda?

jonja skrev:
> Damen själv är inne på en Nishiki 401 dam, som
> är en citybike på 14,2 kg. Det känns ju inte
> som nån riktig pendlare, men hon verkar gilla
> osportiga cyklar som är 'påklädda' från
> fabrik.
>

Har en 401 som jag har för att åka till jobbet när vädret är lite sämre som t.ex. idag. Trevlig hoj men snabb är den inte. Jag har bara 7km att åka, hade jag haft mycket längre än så skulle jag inte vilja köra på den. Något lite kvickare vore nog att föredra om det är 18km som gäller.

Jag har en Nishiki 601 i dammodell som jag tycker är helt ok. Eller tyckte, den är slaktad nu. Plockar man av allt onödigt krafs och sätter på relativt smala släta däck funkar det absolut att pendla på en hybrid.

Fast personligen skulle jag säga att en cykelcross med rakt styre är bästa alternativet om hon vägrar bockstyre.

Tillbaka
Topp