Sökes: Hemmagjort (DIY) drip-on wax lube recept

Ja jag tycker både Trikloretylen och Xylen är jättedåliga förslag faktiskt :-)

IPA tillsammans med något emulgerinsmedel borde funka. Lecitin är både konserverande och emulgerande och både soja- och solrosvarianterna är vanliga i livsmedel så det borde vara rätt ofarligt. Verkar gå att köpa från kitchenlab och andra specialaffärer för matlagning, E322.
Vill man inte *antingen* ha ett emulgeringsmedel för att blanda vaxet med vatten, *eller* ett lösningsmedel för att göra vaxet flytande tills lösningsmedlet dunstat? Eller man kanske vill ha en kombo iofs, lösa vaxet och sen blanda lösningen med vatten med hälp av ett emulgeringsmedel? Men isåfall vill man nog ha ett lösningsmedel som *inte* blandar sig med vatten? Bensin eller oktanol kanske?

Såhär förklarar Gemini lecitin:
Lecitin fungerar som emulgeringsmedel tack vare sin unika molekylära struktur. En lecitinmolekyl har två huvuddelar:

• Ett hydrofilt huvud: Denna del är polär och älskar vatten (hydrofil betyder "vattenälskande"). Den består av en fosfatgrupp och en kolinmolekyl, vilka båda är laddade och kan interagera starkt med vattenmolekyler genom att bilda vätebindningar.
  • Två hydrofoba svansar: Dessa delar är opolära och stöter bort vatten (hydrofob betyder "vattenavstötande"). De består av långa fettsyrakedjor som inte har någon laddning och därför inte interagerar väl med vatten. Däremot dras de till andra opolära ämnen som olja och fett.
Denna dubbla natur hos lecitinmolekylen gör att den kan agera som en länk mellan vatten och fett (eller olja), som normalt inte blandas. Så här går det till:

1. Orientering vid gränsytan: När lecitin tillsätts till en blandning av vatten och fett kommer lecitinmolekylerna att orientera sig vid gränsytan mellan de två faserna.
  2. Hydrofila huvuden i vattnet: De vattenälskande huvudena kommer att vända sig mot vattenfasen och interagera med vattenmolekylerna.
  3. Hydrofoba svansar i fettet: De fettälskande svansarna kommer att vända sig mot fettfasen och lösa sig i fettet genom svaga van der Waals-krafter.
  4. Bildning av miceller och liposomer: Lecitin kan också bilda små strukturer som kallas miceller (i vatten, med hydrofoba svansarna inåt och hydrofila huvudena utåt) och liposomer (med ett dubbelt lager av fosfolipider som omsluter en vattenhaltig kärna). Dessa strukturer hjälper till att finfördela fett i vattnet eller vatten i fett, beroende på förhållandena.
  5. Minskning av ytspänningen: Genom att placera sig vid gränsytan mellan vatten och fett minskar lecitin ytspänningen mellan de två vätskorna. Ytspänning är den kraft som gör att vattenmolekyler dras till varandra och skapar en "hinna" på ytan. Genom att minska denna spänning blir det lättare för vattnet och fettet att blandas och bilda en stabil emulsion.
  6. Stabilisering av emulsionen: Lecitin skapar en barriär runt de små fettdropparna i vattnet (eller vattendropparna i fettet), vilket hindrar dem från att klumpa ihop sig igen och separera. Detta resulterar i en stabil och homogen blandning, en så kallad emulsion.
I praktiken innebär detta att lecitin i kroppen:

• Hjälper till att bryta ner stora fettklumpar till små fettdroppar i tunntarmen, vilket ökar ytan för enzymer att verka och underlättar absorptionen.
  • Bidrar till transporten av fetter och kolesterol i blodet genom att bilda lipoproteiner, där de hydrofoba fetterna kan transporteras i en vattenbaserad miljö.
  • Är en viktig strukturell komponent i cellmembranen, där det bidrar till membranets flexibilitet och fungerar som en barriär mellan den vattenhaltiga insidan och utsidan av cellen.
Sammanfattningsvis fungerar lecitins emulgerande egenskaper genom dess förmåga att interagera med både vatten och fett på molekylär nivå, vilket minskar ytspänningen och stabiliserar blandningar som annars skulle separera.

Senast ändrad:
Vill man inte *antingen* ha ett emulgeringsmedel för att blanda vaxet med vatten, *eller* ett lösningsmedel för att göra vaxet flytande tills lösningsmedlet dunstat? Eller man kanske vill ha en kombo iofs, lösa vaxet och sen blanda lösningen med vatten med hälp av ett emulgeringsmedel? Men isåfall vill man nog ha ett lösningsmedel som *inte* blandar sig med vatten? Bensin eller oktanol kanske?

Allt går ju inte att blanda med alla lösningsmedel. Olja och vatten t.ex. kräver ett emulgeringsmedel för att kunna blandas. Så jag tror inte det är antingen eller.

Usch och fy för att blanda vax med starka lösningsmedel. Fanns ju nåt sånt som var rätt poppis och jag körde med ett tag för ca 25 år sedan, men det var ju rätt många hjärnceller som försvann bara av att öppna den lilla flaskan och droppa på kedjan. Nu kom jag på det! Den hette ju White Lightning! Den var sådär bra, där rostade kedjan snabbt. Tror lösningsmedlet blev kvar en del i kedjan trots dess otroliga flyktighet och cancerframkallande egenskaper etc och om det sen blev blött och den i White Lightnings fall tveksamma vaxblandningen försvann så kom rosten snabbt.

Squirt å andra sidan är ju fantastiskt bra i min bok, speciellt E-bike varianten som håller lite längre. Luktar inte, hyfsat billigt - köpte för 139:- hos LBS eller 11-13 EUR hos tysken, funkar ok även i blött och regnigt, kedjan kan sitta kvar och man bara droppar på, samt drar inte åt sig smuts så kedja och kassett håller sig fina och håller längre.

Min erfarenhet är också att man inte alls behöver få bort allt fabriksfett från nya kedjor genom att slabba med lösningsmedel där heller. Torka bara av nya kedjor noggrant med en gammal frottéhandduk, montera, och sen på med Squirt.

Visst, den behöver läggas på innan varje / varannan / var tredje tur beroende på väder och hur långt man kört, men det är trivialt och tar ett par minuter. Klart och kör!

Lycka till med att hitta den optimala formulan dock! Får ni fram något som är bättre än Squirt så är jag beredd att betala för det.

Allt går ju inte att blanda med alla lösningsmedel. Olja och vatten t.ex. kräver ett emulgeringsmedel för att kunna blandas. Så jag tror inte det är antingen eller.
Ja, jag tänkte mer att IPA löser sig fint i vatten, vet inte hur det blir i blandning med vax och lecitin (men så är jag ju absolut inte kemist).

Jag har tagit mig ann att testa lampolja (paraffinbaserat), det ska vara en bra lösning för vax, samt myyyycket båttre för hälsa och miljö jämfört med xylen, lacknafta och allt annat den galna krmisten använder. Kanskeninte lika bra som limonene, men bra. Ska testa 1:5 paraffin lampolja, men kommer ta några veckor innan jag kan återkomma med resultat

Edit: liten bonus: med mitt vanliga vaxbad ska jag också testa att mixtra med högre temperaturer, verkar bidra med lite bättre penetration och egenskaper. -Bra penetration är alltid trevligt. Ja alltså av vax in i kedjan…

Tack Rogart, ska bli kul att höra om resultatet!
Minns jag dåligt. Verkar lösa sig dåligt i IPA . Kanske var det kemisk ren bensin jag löste paraffin i.
Nä. Kollade recept . Men är steric acid och paraffin samma sak? Det till klockor heter f.ö fixodrop. Och är en blandning av etanol och steric acid .

Bilagor

• PXL_20250411_134123627.webp
    PXL_20250411_134123627.webp
    384 KB · Besök: 37
  • PXL_20250411_134148952.webp
    PXL_20250411_134148952.webp
    586.2 KB · Besök: 32
  • PXL_20250411_134300113.webp
    PXL_20250411_134300113.webp
    249.3 KB · Besök: 45
Senast ändrad:
Minns jag dåligt. Verkar lösa sig dåligt i IPA . Kanske var det kemisk ren bensin jag löste paraffin i.
Nä. Kollade recept . Men är steric acid och paraffin samma sak? Det till klockor heter f.ö fixodrop. Och är en blandning av etanol och steric acid .
Går i linje med vad jag har hört. IPA är polärt, vätskan ska vara opolära (kan inte sånt här).

Stearic acid är inte paraffin, stearic acid används primärt (inom cykelsnack) till att vara additiv i vaxbad, där det har uppgiften att omvandla fabriksoljan på kedja till en vax-liknande substans. Så utmärkt för det syftet!
Om någon vill testa det så sa oz cycle 10g stearic acid (stearinsyra) per ny kedja. Så ett bad med 2 nya kedjor: 20g förutsatt att det är ren stearinsyra. Jag hade nog höftat lite för att vara säker.

Tveksamt om det kan få vax och isopropanol att bli vänner. Du dkulle kanske kunna testa att värma upp det hela till 60-70 grader, utan tätt lock såklart, och se om det 1; smälter paraffinet och 2; förblir smält (mjölkigt). Om inte, så är det dags för någon form av lösningsmedel. Om det ser ut som att isopropanolet och vaxet dkapar skift, alltså tydliga hyrdofobidka effekter så kanske någon droppe diskmedel kan få de att bli lite bekvämare med varandra.

Känner någon en bra gammal natur/kemi-lärare? Bjud in de till tråden! Vi alla kan bidra med 10kr var😅

Går i linje med vad jag har hört. IPA är polärt, vätskan ska vara opolära (kan inte sånt här).

Stearic acid är inte paraffin, stearic acid används primärt (inom cykelsnack) till att vara additiv i vaxbad, där det har uppgiften att omvandla fabriksoljan på kedja till en vax-liknande substans. Så utmärkt för det syftet!
Om någon vill testa det så sa oz cycle 10g stearic acid (stearinsyra) per ny kedja. Så ett bad med 2 nya kedjor: 20g förutsatt att det är ren stearinsyra. Jag hade nog höftat lite för att vara säker.

Tveksamt om det kan få vax och isopropanol att bli vänner. Du dkulle kanske kunna testa att värma upp det hela till 60-70 grader, utan tätt lock såklart, och se om det 1; smälter paraffinet och 2; förblir smält (mjölkigt). Om inte, så är det dags för någon form av lösningsmedel. Om det ser ut som att isopropanolet och vaxet dkapar skift, alltså tydliga hyrdofobidkaar effekter så kanske någon droppe diskmedel kan få de att bli lite bekvämare med varandra.

Känner någon en bra gammal natur/kemi-lärare? Bjud in de till tråden! Vi alla kan bidra med 10kr var😅
Stearic acid är stearinsyra. Försökt att läsa på lite. Man ska värma till 40° . Problemet är att isopropanolet dunstar snabbt. När man behandlar klockdelar så gör stearinsyra att det rostar mindre. Blir som ett tunt lager skyddande hinna. Ska testa att värma i ett vattenbad. Och se om det löser sig.

Tveksamt om det kan få vax och isopropanol att bli vänner. Du dkulle kanske kunna testa att värma upp det hela till 60-70 grader, utan tätt lock såklart, och se om det 1; smälter paraffinet och 2; förblir smält (mjölkigt). Om inte, så är det dags för någon form av lösningsmedel. Om det ser ut som att isopropanolet och vaxet dkapar skift, alltså tydliga hyrdofobidka effekter så kanske någon droppe diskmedel kan få de att bli lite bekvämare med varandra.

Om man värmer isopropanolen till knappt fingervarmt så löser det sig. Frågan är om det sjunker till botten när det svalnar av.

Bilagor

• PXL_20250411_161106383.MP.webp
    PXL_20250411_161106383.MP.webp
    296.3 KB · Besök: 39
Stearic acid är stearinsyra. Försökt att läsa på lite. Man ska värma till 40° . Problemet är att isopropanolet dunstar snabbt. När man behandlar klockdelar så gör stearinsyra att det rostar mindre. Blir som ett tunt lager skyddande hinna. Ska testa att värma i ett vattenbad. Och se om det löser sig.

Om man värmer isopropanolen till knappt fingervarmt så löser det sig. Frågan är om det sjunker till botten när det svalnar av.
Väntar på svar om isopropanolet med spänning!

Än så länge ser det ut att vara en klar vätska. Så har helt klar löst sig i isopropanolen. Skulle vara kul att testa om paraffin löser sig på samma sätt . Vilket jag läst att det gör.
Missuppfattade allt, trodde det var paraffin du hade där. Ja men bra att veta att stearinsyran löses väl, det ska jag ju ha i mitt vaxbad.

Jag har tagit mig ann att testa lampolja (paraffinbaserat), det ska vara en bra lösning för vax, samt myyyycket båttre för hälsa och miljö jämfört med xylen, lacknafta och allt annat den galna krmisten använder. Kanskeninte lika bra som limonene, men bra. Ska testa 1:5 paraffin lampolja, men kommer ta några veckor innan jag kan återkomma med resultat

Edit: liten bonus: med mitt vanliga vaxbad ska jag också testa att mixtra med högre temperaturer, verkar bidra med lite bättre penetration och egenskaper. -Bra penetration är alltid trevligt. Ja alltså av vax in i kedjan…
Lampolja luktar rätt räligt (iaf den jag köper på BT). Eller så blandar jag ihop den med deras lysfotogen…? Båda dock väldigt effektiva när man vill rengöra oljegrisiga drivlinor👌

Senast ändrad:
Lampolja luktar rätt räligt (iaf den jag köper på BT). Eller så blandar jag ihop den med deras lysfotogen…? Båda dock väldigt effektiva när man vill rengöra oljegrisiga drivlinor👌
Jag ber chattgpt att kolla på säkerhetsbladen, enligt analysen av biltemas lampolja och fotogenolja så är de i princip exakt samma produkt, men att fotegenoljan kan vara något renare och brinna lite jämnare/renare. Inget vi behöver

Tyckte inte den luktade så farligt! Speciellt inte i jämförelse med lacknafta och andra.

Har testat Squirt nu för första gången på min trainer-cykel, det har gått 8-10 timmar sen första 2 applikationerna. Tycker att den känns något kladdig just nu. Allt som kan dunsta har dunstat, såg igår kväll att redan efter 20-30 minuter så hade det gått från en tjock mjölk till tydliga vax-klumpar, och vid kedjerotation började man se tydligare ”flakes”.

Jag förstår varför vissa intr lyckas med squirt, speciellt om man har våntat som mig (8-10 timmar). Om jag drog ut nu så hade kedjan högst troligt dratt åt sig allt damm som berörde den, iallafall där squirt finns (insida kedja).

Ska testa mitt första vaxbad mån eller tis, och att göra eget drop-on strax efter det. Väntar på lite ingredienser.

En bra sak med fotogen och lampolja är att det kan förvaras i vilken billig plastflaska som helst i princip, Till skillnad från de tyngre Xylen, Lacknafta etc. De kan lösa upp billig plast. Känns bra

Tyckte inte den luktade så farligt! Speciellt inte i jämförelse med lacknafta och andra.

Har testat Squirt nu för första gången på min trainer-cykel, det har gått 8-10 timmar sen första 2 applikationerna. Tycker att den känns något kladdig just nu. Allt som kan dunsta har dunstat, såg igår kväll att redan efter 20-30 minuter så hade det gått från en tjock mjölk till tydliga vax-klumpar, och vid kedjerotation började man se tydligare ”flakes”.

Jag förstår varför vissa intr lyckas med squirt, speciellt om man har våntat som mig (8-10 timmar). Om jag drog ut nu så hade kedjan högst troligt dratt åt sig allt damm som berörde den, iallafall där squirt finns (insida kedja).

Ska testa mitt första vaxbad mån eller tis, och att göra eget drop-on strax efter det. Väntar på lite ingredienser.

En bra sak med fotogen och lampolja är att det kan förvaras i vilken billig plastflaska som helst i princip, Till skillnad från de tyngre Xylen, Lacknafta etc. De kan lösa upp billig plast. Känns bra
Jag använder squirt ibland när jag glömmer att jag har en flaska silca också. Upplever också klumpar av vax men det är tydligen vanligt med vaxbad också. Det åker av eller lägger sig där det inte är i vägen, tur nog så är det ju mjukt och kommer inte att göra att kedjan/trissorna låser sig eller blockeras.

Har aldrig upplevt att det drar åt sig smuts dock. Kan dra fingrarna över kedjan utan att det blir skitigt på fingrarna. Drar jag en babywipe över kedjan är det minimalt svart på, och jag tror det är olja och annat från vägarna som plockas upp naturligt.

Det är inte lika nice som Silca men absolut ingen damm-magnet om man jämför med vanlig olja.

Sen vet jag inte varför ni är så frälsta i fotogen som någon slags biologiskt nedbrytbar ekologisk grej. Att kalla det ”lampolja” är lite green washing tycker jag. Det för sinnet till bilder av människor som förr tände små lampor ute på landsbygden innan elen kom till byn. Det är väl mer rätt att kalla det för flyg/jetbränsle då det är det som fotogen faktiskt används till idag? Tänk på det nästa gång ni åker runt i regnet med fotogen och känner er som klimathjältar! ;)

Edit: Speciellt om det krävs 2/3 jetbränsle för 1/3 vax för att få vaxet flytande. Då är det inte längre en cykel om ni smörjer kedjan med detta. Snarare trampar ni runt på en Boeing 747.

Tillbaka
Topp