[Sökes] Stål mtb i göteborg

En kollega till mig har svårt att hitta den perfekta cykeln, Han kommer från tyskland och är inte van vid det klena utbudet som finns här i göteborg så jag lovade att se om Happymtb kunde hjälpa honom.
Cykeln han söker ska vara en HT i prissegmentet under 15" om det inte dyker upp något verkligt speciellt. nu till det som krånglar till det hela, han vill ha en stålram...
Storleken ska vara 17" och cykeln ska finnas hemma för test.
Nån som har några tipps?
Har kollat cykelcity (som först sa att de skulle komma in en Orange p7 men senare inte hade nån och de är slut för året)
Han har även kollat på en sunn revolt hos sportspec men den är lite dyr iförhållande till komponenterna...

kona har väll nån variant i stål med? undrar o inte explosifen finns kvar med justerbara dropouts? finns en Voodo ram till salu i halmstad annars tror jag på köp&sälj eller blocket den borde ju passa bra. Är en 17"

Jan_martinsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykeln han söker ska vara en HT i prissegmentet
> under 15"

15 Mkr är ganska mkt pengar säker på att han inte vill ha fullgung ;-)

captain8track skrev:
> kona har väll nån variant i stål med? undrar o
> inte explosifen finns kvar med justerbara
> dropouts? finns en Voodo ram till salu i halmstad
> annars tror jag på köp&sälj eller blocket den
> borde ju passa bra. Är en 17"

Tror inte den finns med i årets programm, hittade ingen stålkona alls, men jag kanske missade nåt hörn..

En fin stålhoj är inte det lättaste att hitta, räkna inte med att det finns någon som står och väntar på dig i din lokala trakt. Jag fick beställa min från USA...

Buster_1 skrev:
> Jan_martinsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cykeln han söker ska vara en HT i
> prissegmentet
> > under 15"
>
> 15 Mkr är ganska mkt pengar säker på att han
> inte vill ha fullgung ;-)

Han är ganska säker... sålde sin FS kolfiberhoj i höstas.

Problemet är väl att han inte vill köpa utan att testa lite, Men vad finns det för alternativ om man beställer då? Finns det nån som är snabb på att leverera? det är ju sommar nu!

Jan_martinsson skrev:
> Men vad finns det för alternativ
> om man beställer då? Finns det nån som är
> snabb på att leverera? det är ju sommar nu!

En bra start vore nog att ta kontakt med Daner på forumet, han driver http://www.northamericanflyers.com/ som importerad diverse intressanta hojar. Flertalet av tillverkarna han sammarbetar med gör hojar i stål såväl som titan.

Utbuded på fädiga stålMTB är dåligt som du konstaterat. Föreslår att han bygger ihop sin MTB själv. Då kan man anpassa cykeln efter sina egna behov direkt. OnOne Inbread 456 och Cotic Sould är härliga ramar som en del göteborgare byggt sina cyklar kring. Har inte hört någon som varit missnöjt hittills.
/Peter

Jan_martinsson skrev:
> Han kommer från tyskland och är
> inte van vid det klena utbudet som finns här i
> göteborg

> han vill ha en stålram...
>

Tror knappast att utbudet av stål-HT hade varit SÅÅ mycket bättre i Tyskland.....

Håller med PeterA annars, han får bygga själv. Tyvärr blir det ju då svårt att provköra och speciellt i 17", fast det finns ju ett antal Inbred som rullar i Gbg, någon NS Society, ett par Cotic Soul, minst en NS Surge, en Chromag Sakura, å säkert någon annan stål HT jag glömt. Frågar han snällt här på forumet så är det säkert ett par som ställer upp med provcykling. :-)
Annars kan han få provcykla min 17" Orange Crush, men den e ju i Alu iofs.. :-D

/CJ

Sååå mycket bättre hade det kanske inte varit, vad vet jag, men det borde finnas fler handlare per storstad eftersom städerna är rätt mycket större.

Så då är det alltså bygga själv som gäller...

Finns det några som kan tänka sig att låna ut sin hoj för test under en runda i helgen?

En variant är ju att komma förbi nån Happyride. Som Peter skriver så finns det ett gäng här med stålhojar. Dom jag kan komma på på rak hand är Peter, Flog och OlleBoll på On-one, Orange, Leo och Hans på Cotic och jag på en Prince Albert. Tror alla är villiga att låna ut dom för en sväng :-)

Har både stål och Alu. Personligen tycker jag att stålramen ger mer känsla. Men det är ju en smaksak. Finns säkert de som tycker tvärt om.
/Peter

Ja men varför vill tysken ha stål? Vad väger han? osv...det var lite så jag undrade

mer känsla? hur då?

Senast redigerad av en moderator:
Oscar skrev:
> mer känsla? hur då?
>
Ungefär som att klä hemmet med massa krusifix för att hålla spökena borta ;-) Kunde inte låta bli ;-)

Det verkar som ett flertal av er stålförespråkare tänker cykla i sisjön på söndag så om inget oväntat händer tar jag med mig min tyska kollega ut i skogarna då så får vi se vad som dycker upp. om inte annat så lär vi ju få en fin tur :-)

Leo skrev:
> Har man provat en stålram med rätt geometri och
> egenskaper så är det något man inte byter
> bort...
>
> /Leo

Det kan du skriva upp! Byter knappast bort min r853 stål-niner med stålgaffel mot varken alu eller carbon dito oavsett prisklass!

Jaja,nu blev det inte stål i alla fall, när han min vän fick låna en MTB och återuptäcka eftersju års frånvara hur kul det är så orkade han inte vänta utan slog till på en reacykel dagen efter.

Tillbaka
Topp