Solen ned?

Patrik Clifford

Aktiv medlem
Solen ned?
Hoj, mycket enkel fråga..

Blir ett em-pass idag i Gbg. Hur sent kan man cykla innan det behövs lampa? Min kompis är nämligen snål och har ingen dylik... (ingen sol heller) :-(

Solen upp och solen ner på svt visar ju inte direkt hur länge det är funktionellt att bröta runt bland tallar, småtroll och andra naturliga hinder..

Någon som vait ute igår ex?

Mvh, X

Edit: inte skrika i rubriker, tack

Senast redigerad av en moderator:
Solen ned?
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns en app för det! (Eller flera appar
> faktiskt. :))

det förvånar mig icke... men finns det en speciell app som talar om för dig hur länge ljuset är tillräckligt för att cykla? För att bara kolla på när solen går ner funkar ju inte, då är det försent..

Jag gissar som globalistic att cirkus en halvtimme innan nedgången över horisonten borde vara ganska logiskt så jag kör på det... men säker är jag inte.. :-)

Solen ned?
xenomorf skrev:
-------------------------------------------------------
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns en app för det! (Eller flera appar
> > faktiskt. :))
>
>
> det förvånar mig icke... men finns det en
> speciell app som talar om för dig hur länge
> ljuset är tillräckligt för att cykla? För att
> bara kolla på när solen går ner funkar ju inte,
> då är det försent..
>
Njae, det är ju värre med tanke på hur vädret ser ut, är det klart väder kan man cykla efter solens nergång medans om det är rejält molningt/dimmigt kan det vara kört innan solen går ner, samma om du befinner dig på öppen mark eller inne i skogen, lite får man tänka själv. ;)

Solen ned?
Borgerlig skymning som den bl.a. Definieras på Wikipedia är en ganska bra gräns för vad som är möjligt att cykla i som nödfall.
Lärde mig det här begreppet här om dagen. Tänkte tipsa om det här på Happy, men upptäckte den här tråden. Borgerlig skymning är alltså när det "egentligen blir mörkt", vilket ju kan vara bra att veta (även om belysning och reflexer kan behövas tidigare). Här finns en tabell för olika svenska orter:

Solen ned?
Lärde mig det här begreppet här om dagen. Tänkte tipsa om det här på Happy, men upptäckte den här tråden. Borgerlig skymning är alltså när det "egentligen blir mörkt", vilket ju kan vara bra att veta (även om belysning och reflexer kan behövas tidigare). Här finns en tabell för olika svenska orter:
Nu har det snart gått 10 år men du svarar ihärdigt ändå.

Solen ned?
Toppen! Jag satt precis och klurade på när det blir mörkt på Gotland i mitten av september.

Solen ned?
Väldigt intressant, som förälder med majoriteten av cykeltiden förlagd till kvällstid efter att barnen somnat.

Det märks ju tydligt att man under sommaren kan cykla ända fram till klockslaget då solen går ner och kanske lite till, medan det nu redan börjar bli för mörkt 30 min innan solnedgång. Intressant att det alltså ur den här aspekten blir bättre igen efter höstdagjämningen.

Tillbaka
Topp