Downcountry - visa vad du kör

IMG_1986.webp

Gäller dina uppfattningar för andra? (samma kommentar jag får när jag skriver att nåt funkar för min son)
Frågan tidigare i tråden var om Sid är tillräckligt biffig eller om man vill ha Pike på en stigcykel. Jag menar att gaffeln funkar bra, sen kan man argumentera kring slaglängd separat...

Jag undrade dels generellt men också för att dottern beklagade sig sist vi cyklade. Igår verkar det gå bättre. Tror jag slarvat med däcktrycket så det blev skakigt.
Ska börja mäta och skriva upp nu. För många däck, cyklar och barn.

Edit. Angåede slag blir det dyra gram att gå från 120 till 130.
Med alla långslagiga xc så gör de kanske snart en xc gaffel för 110-130

Gäller dina uppfattningar för andra? (samma kommentar jag får när jag skriver att nåt funkar för min son)
Skulle säga att Pike Ultimate istället för Sid 35 RaceDay var en bra uppgradering i mina ögon.
Iallafall när det börjar gå lite snabbare i stöket. Betydligt lugnare.
Bytte även bakdämparen från SidLux till en Delux i samma veva. Även det bra uppdatering. Blev mer stigcykel än XC.

Frågan tidigare i tråden var om Sid är tillräckligt biffig eller om man vill ha Pike på en stigcykel. Jag menar att gaffeln funkar bra, sen kan man argumentera kring slaglängd separat...

Biffig håller jag med om, baserad på reviews (jag har inte provat en själva). Men en duktig cyklist som du kan köra på allt, så en rekommendering från dig är kanske, konstig nog, värt mindre, förutom biffigheten då.

Skulle säga att Pike Ultimate istället för Sid 35 RaceDay var en bra uppgradering i mina ögon.
Iallafall när det börjar gå lite snabbare i stöket. Betydligt lugnare.
Bytte även bakdämparen från SidLux till en Delux i samma veva. Även det bra uppdatering. Blev mer stigcykel än XC.

Det är vad jag skulle tänka. En XC-gaffel brukar inte ville ger mycket slag på småstök och sen öppna för att sluka stora saker. En trail gaffel ger mer komfort.

Jag undrade dels generellt men också för att dottern beklagade sig sist vi cyklade. Igår verkar det gå bättre. Tror jag slarvat med däcktrycket så det blev skakigt.
Ska börja mäta och skriva upp nu. För många däck, cyklar och barn.

Edit. Angåede slag blir det dyra gram att gå från 120 till 130.
Med alla långslagiga xc så gör de kanske snart en xc gaffel för 110-130
Finns nån riktig billig Yari och Bomber på Komking om du är på jakt, men det kanske är inte 29"?

Finns nån riktig billig Yari och Bomber på Komking om du är på jakt, men det kanske är inte 29"?
Jag har en liggande med 130mm i. Tror den går ner till 120mm vilket hade varit bäst att testa..men har ingen 120mm shaft.
Hur som helst är hon så ointresserad av tekniken att om det kändes bättre igår med lägre tryck i däck så är frågan stängd.

Har konverterad min Meta AM 29 till Downcountry / Gravelduro. Rekon race x2 / alternativt RR + Aspen ST. Styrstam -35 grader 75mm, en 10mm rise styre monterad upp och ner vilket flyttar handtag närmare gaffel styraxeln = styrstam blir effektivt ca 50mm. Sen skitdämparn med 5mm mindre stroke ist. för Öhlins som satt på ramen. Lite mindre SAG fram och bak. Låsbar fram och bak.

Svin nöjd.

Snittar 23-25km/h på platta sträckor på asfalt. Med Rekon Race blir det inte så dåligt grepp i svängar.

Bilagor

• IMG_4991.webp
    IMG_4991.webp
    1.1 MB · Besök: 76
  • IMG_4895.webp
    IMG_4895.webp
    898.5 KB · Besök: 76
Har konverterad min Meta AM 29 till Downcountry / Gravelduro. Rekon race x2 / alternativt RR + Aspen ST. Styrstam -35 grader 75mm, en 10mm rise styre monterad upp och ner vilket flyttar handtag närmare gaffel styraxeln = styrstam blir effektivt ca 50mm. Sen skitdämparn med 5mm mindre stroke ist. för Öhlins som satt på ramen. Lite mindre SAG fram och bak. Låsbar fram och bak.

Svin nöjd.

Snittar 23-25km/h på platta sträckor på asfalt. Med Rekon Race blir det inte så dåligt grepp i svängar.
Du tar med pistol till knivfighten? 😛

Because I’m ‘talian

Jag tror att generellt Downcountry som en concept har uppfylld sin roll och är nästan död. Den har gjort att folk har insett att slaglängd och geometri vägger typ ingenting mellan gravel är redan på 2010 XC 29:a, även ramar dedikerad för bockstyren designas för kortare styrstammar och dämpade gafflar = och kommer högst sannolikt sluta nära en 2020 XC hoj. XC blev den gammla DC, Gravel blev den gammla XC. Med nya snabba däck med fantastiskt grepp är trenden med 120mm hojar med Enduro geometri komponenter och framförallt Enduro/DH däck nästan död med.

32” hänger över det hela så antagligen Plus 29” kommer tillbaka. Maxxis Rekon Race, Schwalbe Rick XC vore kul att ha i 2.6 eller 2.8. Tror att det är bara en tidsfråga. Bikepacking är ju super trevligt för cyklister och en guldgruva för företag.

All Mountain kan komma tillbaka också, även om det blir bara rebranding av Enduro som nu känns onödigt seriöst pga allt Enduro racing. Kanske 140-150 hojar med 2st vattenflaskor i framtriangeln.

Så ju… gravelduro kan vara den nya downcountry :)

Because I’m ‘talian

Jag tror att generellt Downcountry som en concept har uppfylld sin roll och är nästan död. Den har gjort att folk har insett att slaglängd och geometri vägger typ ingenting mellan gravel är redan på 2010 XC 29:a, även ramar dedikerad för bockstyren designas för kortare styrstammar och dämpade gafflar = och kommer högst sannolikt sluta nära en 2020 XC hoj. XC blev den gammla DC, Gravel blev den gammla XC. Med nya snabba däck med fantastiskt grepp är trenden med 120mm hojar med Enduro geometri komponenter och framförallt Enduro/DH däck nästan död med.

32” hänger över det hela så antagligen Plus 29” kommer tillbaka. Maxxis Rekon Race, Schwalbe Rick XC vore kul att ha i 2.6 eller 2.8. Tror att det är bara en tidsfråga. Bikepacking är ju super trevligt för cyklister och en guldgruva för företag.

All Mountain kan komma tillbaka också, även om det blir bara rebranding av Enduro som nu känns onödigt seriöst pga allt Enduro racing. Kanske 140-150 hojar med 2st vattenflaskor i framtriangeln.

Så ju… gravelduro kan vara den nya downcountry :)
Grym spaning!😂 Det var ju världens trend att hela tiden flytta en specifik modell "uppåt" genom användningsområdet, men har det inte alltid också fyllts på med cyklar underifrån? Min spaning är att dagens gravelcyklar biffat till sig rejält, men att pendeln snart kommer svänga när folk förstår att det liksom inte finns någon mening med en bockstyrecykel som var förra årets XC-hoj och att allt blev onödigt trögt och tråkigt. En gravelhoj som körs på grusvägar behöver inte så mycket däck, och en gravelhoj som körs på stig behöver ett styre som gör att man kan svänga och ta sig fram på ett vettigt sätt (om man lär sig svänga ordentligt på löst underlag förstår man att det inte går att göra med ett bockstyre).

Det fina med downcountryhojar är att de som klarar sig utan en massa fjädringsväg också får cyklar som är rejält kompetenta men ändå behåller rappheten. Jag tycker det är världens grej att kunna köra 100/120 mm bak/fram och köra stök, samtidigt som man kan ösa på ordentligt om det blir lättåkt. För min del landade DC-grejen perfekt för min cykling här i gbg där det finns både brant och stökigt utan att man någonsin slipper undan all klättring. Lättast/rappast möjligt för varje given cykeltur är min melodi, och nu behöver man inte offra speciellt mycket utförsegenskaper givet att man är någorlunda teknisk, helt enkelt.

Ska tillägga att min cykel är ganska restriktiv och var en tidig DC-cykel, så den är inte superlång eller superflack, vilket är en bra grej imho.

(…)Min spaning är att dagens gravelcyklar biffat till sig rejält, men att pendeln snart kommer svänga när folk förstår att det liksom inte finns någon mening med en bockstyrecykel som var förra årets XC-hoj (…)

(…) Jag tycker det är världens grej att kunna köra 100/120 mm bak/fram och köra stök, samtidigt som man kan ösa på ordentligt om det blir lättåkt. För min del landade DC-grejen perfekt för min cykling här i gbg (…)

Exakt. Vi hade ju hybrider men folk har identifierad bockstyret och tunna däck med fart. Nu bevisar Gravel racing att skillnaden mot en 29” HT är sopas liten att det blir icke märkvärt för en dödlig människa mellan man vinner mycket komfort. Egentligen en rak styre tillåter den efterfrågade möjligheten att flytta på händerna och byta ställning på längre rundor. Bar ends kommer tillbaka också, den vanliga cyklisten blev “modigare” och kan ha det som den vill utan att “elitcyklister” tittar snett på en. Det är helt fantastiskt tror jag. Tack till Gravel, DC och bikepacking.

När det gäller slaglängd ville jag bevisa lite till mog själv att det är däck och “bikefit” (val av sadel position och cockpit samt justering av fjädring) gör den största skillnad. Jag saknar bara 2 vattenflaskor i min heldämpad.

Det blev dock lite så innan Epic Evo eller Top Fuel gen 3 typ av XC/DC hojar att dem 100mm kändes för mycket som en HT. Kommer själv från Gbg och har kört var ända brant i området på en 26” HT :) Har sandbaggad en del gammla Happy rides länge sen. Det var dock en kul experiment då och då, så gillar jag inte cykla varje gång. Menar att när jag hade Nordest Bardino kändes åkning på en 2018ish Epic som nästan skitsamma. Men dem nya XC hojar har också fått bättre dämpning så nu är dem äkta stighojar. Men det som lurar mig mest är en cykel med rätt setup som funkar både i ÄGB och på en asfalt tur till Hindås sen åk tillbaka på naturstigen till Skatås. Samt blev jag skitsugen på långa turer till Norge.

Egentligen vill jag också gärna köra större hopplinjer i bikeparks med den. För dem största är Meta:n lagom bra, tror dock att även RC i Hafjel blev lite tråkig på den. Så jag tror att senare i framtiden ska den konverteras till 27.5

Spez Chisel EVO sprang jag på nu, är det någon som hoppat på eller krävs det för många dyra uppgraderingar för att komma ner under 13 kg?

Grym spaning!😂 Det var ju världens trend att hela tiden flytta en specifik modell "uppåt" genom användningsområdet, men har det inte alltid också fyllts på med cyklar underifrån? Min spaning är att dagens gravelcyklar biffat till sig rejält, men att pendeln snart kommer svänga när folk förstår att det liksom inte finns någon mening med en bockstyrecykel som var förra årets XC-hoj och att allt blev onödigt trögt och tråkigt. En gravelhoj som körs på grusvägar behöver inte så mycket däck, och en gravelhoj som körs på stig behöver ett styre som gör att man kan svänga och ta sig fram på ett vettigt sätt (om man lär sig svänga ordentligt på löst underlag förstår man att det inte går att göra med ett bockstyre).

Det fina med downcountryhojar är att de som klarar sig utan en massa fjädringsväg också får cyklar som är rejält kompetenta men ändå behåller rappheten. Jag tycker det är världens grej att kunna köra 100/120 mm bak/fram och köra stök, samtidigt som man kan ösa på ordentligt om det blir lättåkt. För min del landade DC-grejen perfekt för min cykling här i gbg där det finns både brant och stökigt utan att man någonsin slipper undan all klättring. Lättast/rappast möjligt för varje given cykeltur är min melodi, och nu behöver man inte offra speciellt mycket utförsegenskaper givet att man är någorlunda teknisk, helt enkelt.

Ska tillägga att min cykel är ganska restriktiv och var en tidig DC-cykel, så den är inte superlång eller superflack, vilket är en bra grej imho.
Vad har du för cykel?

Under mitt DC-googlande har jag helt irrationellt fått för mig att en grisskär Epic EVO vore passande för mig (äger i stort sett endast gråa, blåa och svarta kläder/saker).
Samma här men jag vill ha en smuggler i grisrosa. Det är nog någon sorts bristsjukdom som orsakar detta begär.

Tillbaka
Topp