Downcountry - visa vad du kör

IMG_1986.webp

Gäller dina uppfattningar för andra? (samma kommentar jag får när jag skriver att nåt funkar för min son)
Frågan tidigare i tråden var om Sid är tillräckligt biffig eller om man vill ha Pike på en stigcykel. Jag menar att gaffeln funkar bra, sen kan man argumentera kring slaglängd separat...

Jag undrade dels generellt men också för att dottern beklagade sig sist vi cyklade. Igår verkar det gå bättre. Tror jag slarvat med däcktrycket så det blev skakigt.
Ska börja mäta och skriva upp nu. För många däck, cyklar och barn.

Edit. Angåede slag blir det dyra gram att gå från 120 till 130.
Med alla långslagiga xc så gör de kanske snart en xc gaffel för 110-130

Gäller dina uppfattningar för andra? (samma kommentar jag får när jag skriver att nåt funkar för min son)
Skulle säga att Pike Ultimate istället för Sid 35 RaceDay var en bra uppgradering i mina ögon.
Iallafall när det börjar gå lite snabbare i stöket. Betydligt lugnare.
Bytte även bakdämparen från SidLux till en Delux i samma veva. Även det bra uppdatering. Blev mer stigcykel än XC.

Skulle säga att Pike Ultimate istället för Sid 35 RaceDay var en bra uppgradering i mina ögon.
Bytte även bakdämparen från SidLux till en Delux i samma veva. Även det bra uppdatering. Blev mer stigcykel än XC.
Kör du då båda på 120?

Frågan tidigare i tråden var om Sid är tillräckligt biffig eller om man vill ha Pike på en stigcykel. Jag menar att gaffeln funkar bra, sen kan man argumentera kring slaglängd separat...

Biffig håller jag med om, baserad på reviews (jag har inte provat en själva). Men en duktig cyklist som du kan köra på allt, så en rekommendering från dig är kanske, konstig nog, värt mindre, förutom biffigheten då.

Det är vad jag skulle tänka. En XC-gaffel brukar inte ville ger mycket slag på småstök och sen öppna för att sluka stora saker. En trail gaffel ger mer komfort.

Jag undrade dels generellt men också för att dottern beklagade sig sist vi cyklade. Igår verkar det gå bättre. Tror jag slarvat med däcktrycket så det blev skakigt.
Ska börja mäta och skriva upp nu. För många däck, cyklar och barn.

Edit. Angåede slag blir det dyra gram att gå från 120 till 130.
Med alla långslagiga xc så gör de kanske snart en xc gaffel för 110-130
Finns nån riktig billig Yari och Bomber på Komking om du är på jakt, men det kanske är inte 29"?

Finns nån riktig billig Yari och Bomber på Komking om du är på jakt, men det kanske är inte 29"?
Jag har en liggande med 130mm i. Tror den går ner till 120mm vilket hade varit bäst att testa..men har ingen 120mm shaft.
Hur som helst är hon så ointresserad av tekniken att om det kändes bättre igår med lägre tryck i däck så är frågan stängd.

Har konverterad min Meta AM 29 till Downcountry / Gravelduro. Rekon race x2 / alternativt RR + Aspen ST. Styrstam -35 grader 75mm, en 10mm rise styre monterad upp och ner vilket flyttar handtag närmare gaffel styraxeln = styrstam blir effektivt ca 50mm. Sen skitdämparn med 5mm mindre stroke ist. för Öhlins som satt på ramen. Lite mindre SAG fram och bak. Låsbar fram och bak.

Svin nöjd.

Snittar 23-25km/h på platta sträckor på asfalt. Med Rekon Race blir det inte så dåligt grepp i svängar.

Bilagor

• IMG_4991.webp
    IMG_4991.webp
    1.1 MB · Besök: 22
  • IMG_4895.webp
    IMG_4895.webp
    898.5 KB · Besök: 23
Har konverterad min Meta AM 29 till Downcountry / Gravelduro. Rekon race x2 / alternativt RR + Aspen ST. Styrstam -35 grader 75mm, en 10mm rise styre monterad upp och ner vilket flyttar handtag närmare gaffel styraxeln = styrstam blir effektivt ca 50mm. Sen skitdämparn med 5mm mindre stroke ist. för Öhlins som satt på ramen. Lite mindre SAG fram och bak. Låsbar fram och bak.

Svin nöjd.

Snittar 23-25km/h på platta sträckor på asfalt. Med Rekon Race blir det inte så dåligt grepp i svängar.
Du tar med pistol till knivfighten? 😛

Tillbaka
Topp