Sommar 2015 i Dolomiterna?

sdtbn

Ny medlem
Vänder mig till det stora Happykollektivet för att få lite tips.

Målet för sommaren är att tillbringa en vecka i Dolomiterna och få lite härlig cykling.
Jag har varit i alperna förut men då mycket i Österrike och cyklat och därför tänkte jag se mig om efter lite nya smultronställen.

Tidigare år har vi varit bortskämda med att bo på mysiga hotell med halvpension där det har serverats riktigt goda frukostar och middagar och naturligtvis vill vi ha det så även i år. Vi har bott på orter där liftarna har gått på sommaren så att vi enkelt kan ta oss upp i bergen via lift för att cykla och vandra så detta är också ett önskemål för sommaren.

Eftersom hela familjen är med så är önskebilden att kunna göra lite enklare fina cykelturer med familjen in i några natursköna dalar på små vägar och uppleva naturen och att jag själv senare på eftermiddagen kan ge mig ut själv på lite mer avancerade turer. Det behöver inte vara massa DH utan mer AM turer.

Så ni som har varit i detta område hjälp mig med lite uppslag.
Vilka orter och hotell kan ni rekommendera?
En stor önska från barnen i familjen är att det ska finnas pool på hotellet.

/Thomas

Jag har också varit i Wolkenstein. Fint område. Bodde inte på det hotellet utan ett annat som jag inte kommer ihåg namnet på just nu.

Langkofel_20.jpg

Morgonutsikt från hotellet. På Langkofel finns inga fikamöjligheter. :)

Senast ändrad:
Ser riktigt lovande ut Frostic. Ska titta närmare på detta. Härliga vyer som inspirerar!

Några andra som har förslag fler förslag?

/T

Wolkenstein har riktigt bra cykling, var nere i 3 veckor i somras. Dock är det inte särskilt mycket "enklare fina cykelturer med familjen in i några natursköna dalar" där. Väldigt mycket cykling uppför/nerför. Cyklade både Sellaronda Hero(XC MTB) och Maratona dles Dolomites(LVG), tycker att allt handlar om höjdmeter, riktigt nice om man gillar det men som sagt inte särskilt familjevänlig cykling.

Kan varmt rekommendera att ta dig till Val di Sole där det bjuds på fantastiskt vacker natur, bra cykling med variation i teknisk svårighet, bra liftsystem och garanterat bra vandring oxå. Vi bodde i Val Gardena som är 10 min familjecykling från Val di sole liftsystem.
Flera world cup mtb har arrangerats där om du vill googla filmer ; )

Omit skrev:
-------------------------------------------------------
> Wolkenstein har riktigt bra cykling, var nere i 3
> veckor i somras. Dock är det inte särskilt
> mycket "enklare fina cykelturer med familjen in i
> några natursköna dalar" där. Väldigt mycket
> cykling uppför/nerför. Cyklade både Sellaronda
> Hero(XC MTB) och Maratona dles Dolomites(LVG),
> tycker att allt handlar om höjdmeter, riktigt
> nice om man gillar det men som sagt inte särskilt
> familjevänlig cykling.

Passar även på att med nyfikenhet fråga om din upplevelse av HERO? Generellt om din totala upplevelse men även om själva loppet? 4700m på pappret bär respekt med sig ; )
Skall ner och köra årets tävling och ser fram emot det enormt mycket : )

Hej så länge/
F

Senast ändrad:
fekke skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan varmt rekommendera att ta dig till Val di Sole
> där det bjuds på fantastiskt vacker natur, bra
> cykling med variation i teknisk svårighet, bra
> liftsystem och garanterat bra vandring oxå. Vi
> bodde i Val Gardena som är 10 min familjecykling
> från Val di sole liftsystem.
> Flera world cup mtb har arrangerats där om du
> vill googla filmer ; )
>
>
> Omit skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Wolkenstein har riktigt bra cykling, var nere i
> 3
> > veckor i somras. Dock är det inte särskilt
> > mycket "enklare fina cykelturer med familjen in
> i
> > några natursköna dalar" där. Väldigt mycket
> > cykling uppför/nerför. Cyklade både
> Sellaronda
> > Hero(XC MTB) och Maratona dles Dolomites(LVG),
> > tycker att allt handlar om höjdmeter, riktigt
> > nice om man gillar det men som sagt inte
> särskilt
> > familjevänlig cykling.
>
> Passar även på att med nyfikenhet fråga om din
> upplevelse av HERO? Generellt om din totala
> upplevelse men även om själva loppet? 4700m på
> pappret bär respekt med sig ; )
> Skall ner och köra årets tävling och ser fram
> emot det enormt mycket : )
>
> Hej så länge/
> F

Grattis, du kommer ha en fantastisk upplevelse. Val Gardena med omnejd är hur trevligt som helst. Glöm inte att ta med dig lvg cykeln också, kanonfina stigningen med bla Passo pordoi. Den tar du iof när du genomför Hero men då förstås på stigar genom eländig terräng :-) Hero är en fantastisk upplevelse, hela byn lever upp med happenings och loppet innehåller allt, brant uppför, brant nerför, snö, bäckar, dvs allt du kan tänka dig.

Tipset är att vara så förberedd som du kan när det gäller träningen. Såg cyklister som var tvungna att bryta redan efter första klättringen, inte så kul när man kommit ca 6 km av totalt 84 km.

Tack för din input Omit ;)
Det främsta skall tveklöst bli upplevelsen av HERO med omgivningen och loppets karaktär i sig som jag ska se till att genomföra på ett för mig bra sätt :)

Tonvikt i träning blir distans och backträning men det blir svårt att här hemma få in en motsvarande topografi i ett träningspass ;)

Tack igen/ F

Ps hoppas att initiativtagaren till tråden också fått några tips här...ds

Senast ändrad:
Underbart vackert. Så här ser (foten till) Dolomiterna ut från Po-slätten, i det här fallet Verona...
2014306.jpg

...och efter lite cykling, en bit längre upp:
2014342.jpg

lånar tråden lite

ska med familjen ner till toscana för cykling och vin och tänkte stanna till i österrike några dagar

tips på bra ställen med lvg cykling för mig och familjevandring och annat skoj

Zell am See är ett tips.
Nära till Leogang för mtb och vandring.
Lvg i massor...varför inte upp för Gross Glockner som jag kan tipsa om som en läcker runda ;)
Strax norr om Zell am See finns ixå Europas längsta rodelbana...sjukt kul.

Det finns flera trevliga platser men här var ett iaf :)
Trevlig resa/ F

Lienz!!

En stad i Osttirol söder om Gross Glockner har varit målgång i girot ett par gånger. Flera fina backar på över 1000 hm till Zettersfelt och Hochstein. Sen har jag varit sugen på Pustertaler hochalpenstrasse mot Italien.

Kul tråd!
Jag och sambon planerar att åka söderut i slutet på sommaren.
Har kikat på Saalbach, Ichgl och Leogang.
Några andra bra tips? Mycket flow sökes. AM/Endurolikt vad vi är ute efter. Bra med liftar och trevlig stämning i byn önskas. :)

Tillbaka
Topp