Sommardäck 2019

Astraboy

Aktiv medlem
Sommardäck 2019
Jag har redan börjat grunna på däck till sommaren nästa år. Jag vill ha relativt lätta däck med bra rull, men som ändå har någorlunda grepp och hållbarhet. Jag är villig att offra lite grepp för mer rull.
Kör just nu på Minion DHF Maxxterra bak o fram. Möjligtvis behåller jag DHF som framdäck med ett mer snabbrullat bakdäck.
Vad erbjuder nästa års däckmarknad?
mina funderingar rör sig kring (helt utan egen erfarenhet):

Maxxis: Forekaster 2.35 690gr, Aggressor 2,3 845gr, Rekon ??, Minion SS 2,3 745gr
Scwalbe: Hans Dampf 2,35 795gr, Nobby Nic 2,35 720gr, Rock Razor 2,35 695gr
Kenda: Nevegal 2 pro 2.4 810gr
Wolpack: Trail 2,25 ??
Bontrager: SE4 2,4 845gr

Senast ändrad:
Sommardäck 2019
Gillar inte Rock Razor, åtminstone inte med Snakeskin casing. För tunnt och odämpat. Däcket blir väldigt studsigt om man har tryck nog för att slippa genomslag. Greppet är väl lite sådär tycker jag.
Minion SS är mycket trevligare, greppigare och mer dämpat.

Sommardäck 2019
Astraboy sa:
Jag har redan börjat grunna på däck till sommaren nästa år. Jag vill ha relativt lätta däck med bra rull, men som ändå har någorlunda grepp och hållbarhet. Jag är villig att offra lite grepp för mer rull.
Kör just nu på Minion DHF Maxxterra bak o fram. Möjligtvis behåller jag DHF som framdäck med ett mer snabbrullat bakdäck.
Du kanske skall tala om på vilka underlag du kör mest på och vilken typ av åkning? Minion DHF är ett av de "fetaste" däcken på marknaden och för torra naturstigar går det att klara sig med betydligt snällare däck.

Sommardäck 2019
ejma sa:
Astraboy sa:
Du kanske skall tala om på vilka underlag du kör mest på och vilken typ av åkning? Minion DHF är ett av de "fetaste" däcken på marknaden och för torra naturstigar går det att klara sig med betydligt snällare däck.

Absolut! Jag bor ju i Göteborg. Kommer en del regn här i vanliga fall, så torra stigar är lyx men visst förekommer det. Annars är den terrängen jag cyklar i mycket kuperad med stenhällar, rötter och allmänt bröt. I både Änggården och Skatås så är det mesta upp eller ner, inte så jättemycket på platten. Ofta ganska teknisk terräng både uppför och nerför. Inga grusleder, förutom på transporter. Det krävs en del grepp för att ligga på, även på sommaren. Men det är en del av det greppet som jag är villig att byta bort mot mer rull.
Eftersom jag åtminstone försöker köra ganska aggressivt så krävs det lite mer stryktåliga däck än rena XC-varianter, men DHF är som sagt ofta lite overkill kan jag tycka.

Sommardäck 2019
Jag har kört med Ardent Race bak och tycker att det räcker ganska långt. Det är främst i låg fart uppför blöta hala rötter när cykeln nästan står stilla jag saknar större dubbar. Kantgreppet fungerar utmärkt så länge leran bara är ytlig. Tror att Rekon också fungerar bra.
Du får värdera vad du behöver mest. Kör med HR2 fram och tycker att det ger tillräckligt med grepp och hyggligt snabbt.

Sommardäck 2019
Jag kör just nu en HR2/Rekon+-kombo på en av cyklarna. Förvisso i plusformat då men jag är rätt nöjd med den kombinationen.
Har också kört Nobby Nic 29x2.35 Trailstar fram och Pacestar bak, även det med bra resultat. I det sistnämda exemplet kan man även byta ut bakdäcket mot ett Racing Ralph för ännu lägre rullmotstånd.

Sommardäck 2019
Jag är inne på ett par biffigare mackor till lätthjulen. (Om dom ej blir sålda).

RoRo 2,25" är studsiga och har för liten luftkammare. Och lite för snällt mönster.

Kör Bonttager XR4 Team Issue på originaltunghjulen och tycker dom är riktigt bra. Sväljer ojämnheter fint. 760 gr typ.

Är inne på Rekon 2,4 eller 2.6. Hur är dom?

Sneglar lite på NoNi 2,35". Men jag är lite sugen på att testa Maxxis. Har kört Schwalbe i 14 år nu...

Eller så blir det en uppsättning XR4 till. Köra safe liksom. ?

edit:fel bokstäver

Senast ändrad:
Sommardäck 2019
Skogling sa:
Jag är inne på ett par biffigare mackor till lätthjulen. (Om dom ej blir sålda).

RoRo 2,25" är studsiga och har för liten luftkammare. Och lite för snällt mönster.

Kör Bonttager XR4 Team Issue på originaltunghjulen och tycker dom är riktigt bra. Sväljer ojämnheter fint. 760 gr typ.

Sneglar lite på NoNi 2,35". Men jag är lite sugen på att testa Maxxis. Har kört Schwalbe i 14 år nu...

edit:fel bokstäver

Det låter som du borde prova Forekaster. Bra pris på 2.35:or på bike24.

Sommardäck 2019
Jag beställde precis Wolfpack Trail.
Grundat av gummikungen som tog fram Addix åt Schwalbe, black chili åt conti och gripton åt spesh.
Enligt honom 10% lägre rullmotstånd än Nobby.
Tyvärr bara 2.25 men fler bredder nästa år enligt karln själv. Dessutom har han plankat schwalbe typsnittet rakt av så vi schwalbefans känner oss hemma :)

Sommardäck 2019
Skogling sa:
Vad har dom för bredd? NoNi 2.35" är 55/57mm.

RoRo 2,25" (som jag har) är 52/53mm.

XR4 är nog som NoNi.

Har för mig de är 57mm på 26mm fälg (arch mk3). De är aningen smalare än NoNi 2.35 trailstar (ej addix) men jag tycker de har bättre grepp, speciellt i sidled.

Sommardäck 2019

Bilagor

• Fork_vs_NN.jpg
    Fork_vs_NN.jpg
    170 KB · Besök: 176
Sommardäck 2019
Skogling sa:

Varför inte Bontrager SE3 rullar RIKTIGT bra men med förstärkt casing (alt SE4’an om du gillade XR4’ans mönster men vill ha ett tåligare däck...)

Sommardäck 2019
Tar gärna input gällande detta jag med.

Kör på en Canyon Spectral, och har två uppsättningar hjul. Ena uppsättningen har 29mm innerbredd, andra 22,5mm. Jag vill ha rejälare däck på de med 29, och mer lättrullade på 22,5'orna. Tanken är att de rejälare ska fungera för stökigare stig, och gärna med bra grepp även när det är blött och lerigt. De smalare ska vara mer för torrt underlag, och kanske lite mer fokus på rull och lite lättare stig.

I dagsläget ser planen ut något i stil med: DHF + DHR2/Aggressor (Exo) och Aggressor + Minion SS (Exo här med).

Vad är det för däck jag ska ha?

Tillbaka
Topp