Sömnlös i rudan.

kompass_ol

Ny medlem
Sömnlös i rudan.
Sömnlös närmar sig med stormsteg.... Ett par frågor om banan.
Hur teknisk är egentligen banan? Jämför t ex med Kjells Tur eller Mtbvättern.
Finns filmfilen där någon cyklar med hjälmkamera att få tag på?
Om man i vanliga fall bara cyklar långlopp, ska man då försöka träna upp tekniken lite?

//Sömnlös...

Sömnlös i rudan.
Var förberedd på att det är stökigare än nåt långlopp.

Använd sökfunktion här på happy eller gå in på www.ettannatlopp.nu och kolla. Det finns en massa finfin info på båda ställena!

Sömnlös i rudan.
kompass_ol skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur teknisk är egentligen banan?

Det är MTB på riktigt i terränglådan! Efter 13 varv hade jag fortfarande två partier jag inte klarat utan att sätta ned en fot eller två. Pefekt!

> Jämför t ex med
> Kjells Tur eller Mtbvättern.

Ta det stökigaste från Kjells Tur, fördubbla storleken på alla stenar och rötter där. Tjopp. Nu har du ett genomsnittligt stökparti på Sömnlös.

Vissa ur eliten gnällde förra året att banan var för teknisk. Vilket säger mer om eliten i fråga än banan iofs..

Var inte rädd för banan, den är bara rolig och utmanande. Men ha respekt för den. Till skillnad från allt du hittar på ett Långlopp (bitar ur tidigare års Långa Lugnet undantaget).

Sömnlös i rudan.
Den var en perfekt blandning av stökiga roliga tekniska stigar och snabbare grusvägar, man blev inte trött på att köra flera varv! :-)

/Leo

Sömnlös i rudan.
Det är en riktig XC mountainbike bana precis som det ska vara, stökig, stenig, jobbig, rolig och bitvis riktigt svår, ganska korta backar men ändå ca 130 höjdmeter per varv.

Ska bli kul att köra den igen specielt då på natten med pannlampa då den var tokrolig.

Sömnlös i rudan.
Är det samma bana som på xc-loppet Rudan Runt? Det har jag kört några gånger iaf, och vad jag minns från det så var det en del partier med rötter och en hel del sten.

Sömnlös i rudan.
Banan är ordentligt teknisk på sina ställen. Att cykla är inga problem men den är mer teknisk än de vanliga XC banorna i Sverige och utomlands. XC tävlingarna utomlands körs oftast på banor där de svåraste partierna är svinbranta nedförsbackar. Långloppens teknsika partier är ju hyfsat svåra ibland men utgör ju bara kanske 1% av hela banan. På sömnlös tror jag de riktigt tekniska partierna utgör ca 20%, räknat i sträcka. På vanliga XC tävlingar är banan teknisk på mellan 5-10% av sträckan.

Tja!

ps. Pannlampa till salu, kolla min websida....

Sömnlös i rudan.
hakanf skrev:
> Är det samma bana som på xc-loppet Rudan Runt? Det
> har jag kört några gånger iaf, och vad jag minns
> från det så var det en del partier med rötter och
> en hel del sten.

Mycket är samma som Rudan runt, men några partier är borttagna och några är tillagda. Mest är det rötter och stenar som är tillagt och grusväg som är borttaget jämfört med Rudan Runt banan.

Sömnlös i rudan.
Låter bra. Mer teknikkörning till folket! Varför kör man annars mtb? Det finns ju en gren som heter landsväg för dom som gillar slätmark.....

Vi ska köra i fyramannaklassen och funderar lite över upplägget. Är det bäst att köra ett varv åt gången och sedan byta eller köra flera varv? Om man vill sova lite på natten kanske det är att föredra fler varv? Någon som kört och kan tippsa?

/anders (multisportlaget multisportlaget)

Senast redigerad av en moderator:
Sömnlös i rudan.
Det finns olika strategier. Det danska elitlaget som var med förra året valde att köra ett varv per gubbe. Dom har kört 24h lopp sedan 1999 och är hyffsat rutinerade. Ett tvåmannalag valde att köra i fyratimmarspass men dom var inte helt nöjda med det.

Jag skulle säga att det bästa är att man väljer efter hur lång tid man vill cykla och hur lång tid man vill vila. För vissa så krävs det lite tid innan man kommer igång, och andra vill inte ha tre timmars vila mellan cykeltillfällena. Ganska personligt alltså.

För min egen del hade jag nog föredragit att köra 2 varv i stöten. Då har man lite tid på sig att bli varm i kläderna. Kör man ett varv åt gången så är det viktigt att man håller sig varm mellan varven, för annars riskerar man att inte kunna prestera optimalt när man väl skall cykla.

Sömnlös i rudan.
Mattias L skrev:
> Ett tvåmannalag valde att köra
> i fyratimmarspass men dom var inte helt nöjda med
> det.

*visslar lite oskyldigt*

Dessutom var planen att stycka ned passen allt eftersom tiden fortskred, men det föll på att vi inte fick tid att planera utan bara körde på.

De två första 4h-passen gick bra, ville inte ens avbryta det andra (pannlampa är kul). Sista 4h-passet var *inte* kul. Det avbröt jag. Hade jag inte gjort det utan klämt ur mig ett varv till hade vi kommit upp en placering på pallen?

2h-pass är nog bättre. Det vill säga typ 3 varv i vår fart. Och pizza. Det var alldeles för lite pizza förra året.

Försöker fortfarande smälta det faktum att jag stått på en prispall 'på riktigt' :-D

Nu när man tänker tillbaka på fjolåret känns det så där surt att Sömnlös krockar med ÅMM igen :(

Sömnlös i rudan.
Jag tycker att alltför tekniska banor fungerar exkluderande för HTcyklister. Det skulle vara bra om banan las så att alla kunde kämpa på liknande villkor och inte så att en majoritet av HTcyklisterna tröttnar till förmån för FScyklisterna. Alla har inte råd med FS utan måste förlita sig på ht. Ett arrangemang som Sömnlös ställer redan väldigt stora krav på cyklisterna, menar jag.

Sömnlös i rudan.
the_TnT skrev:
> Minns jag helt fel

Svar nej!

Vinnaren i solo, Mattias Lundquist (både HT och pakethållare, det du Johan S!):
040731%201531%20IMG_1962%20008__scaled_640.jpg

Vinnarna i fyrmanna, Danskdjävlarna ;)
040801%201511%20IMG_2211__scaled_640.jpg

Sömnlös i rudan.
Jag, som egentligen är ett lvg-svetto, tycker inte att Sömnlösbanan är speciellt teknisk.

Visst finns det några partier (branta berghällar, trädbron, efter spången) som kräver en viss
teknik för att klaras av. Men det är ju ingen trialtävling så man får sätta ner en fot eller gå
en bit om man tycker det är klurigt.

Däremot så är den ganska (väldigt?) stökig på sina ställen med rötter, stenar o dyl.

En kropp som är ovan att det slår och stöter kommer att få det (mycket) jobbigt i Rudan.
Handleder, axlar, rygg, njurar mm kommer att få ta mycket stryk under 24 timmar.
Så det kan vara hög tid att börja vänja in kroppen om man inte cyklat i stök tidigare.

/Anders

Sömnlös i rudan.
Som sagt, synd att det krockar med ÅMM, hade varit kul att köra banan med FS istället för HT:n jag hade förra året, tack o lov hade jag thudbustern på den annars hade inte min rygg eller min bak för den delen, inte pallat med 24h.

Sömnlös i rudan.
Å så körde båda damerna i solo på HT och vinnarteamet Mighty Lion Rockers som vann tremanna hade HT allesammans. Har inga bra bilder på det tyvärr :/

I år är det minst ett lag som kör SS! :)

Sömnlös i rudan.
Haha! Tvåmanna vanns också av ett lag med bara hardtails! Så alla som vann förra året gjorde det på en hardtail. Det du Johan :)

Här är några hårdingar:

Sara Danielsson, tvåa damer solo
040731%201536%20IMG_1975__scaled_640.jpg

Nummer 019 (soloklass), helstel hoj?
040731%202107%20IMG_2049%20019__scaled_640.jpg

Nummer 018 (soloklass), helstel hoj! Och skatepotta.
040731%202119%20IMG_2060%20018__scaled_640.jpg

Här, om man lyckas titta bortom mytomspunnen ser man de två solodamernas fasta rumpor. Och cyklarna med lika fasta rumpor.
040801%201227%20IMG_2109%20mytomspunnen__scaled_640.jpg

Inte bara HT, även sadellös (men med lång stolpe)
040801%201315%20IMG_2128__scaled_640.jpg

Sömnlös i rudan.
Sorry! Jag tar tillbaka allt jag sagt. Mina inlägg baserades på ett missförstånd, jag trodde att banan hade lagts om för att bli ännu mer teknisk till i år, vilket var fel. För mig är det dock fortfarande problem med att det är för tekniskt för så lång tid i sadeln. Därför har jag heller inte anmält mig men är lite, lite avundsjuk på alla galningar som faktiskt klarar att ta sig runt ändå.

Sömnlös i rudan.
kompass_ol skrev:
> Hur är det med belysning i fram då, måste man ha
> både pannlampa och lyse på styret?

Nej.

Rött ljus bakåt och pannlampa framåt räcker gott.

edit: fel av mig

Sömnlös i rudan.
Skall man vara korrekt så står det såhär i reglerna: http://ettannatlopp.nu/somnlos/regler.php

§3 - Belysning
Under dygnets mörka timmar (bestäms av tävlingsledningen och informeras om på informationsmötet) måste deltagarna ha belysning. Belysning framåt skall vara fast lysande vitt eller vitliknande sken. Belysning bakåt skall vara fast rött sken. En timme innan mörkrets inbrott (dygnets mörka timmar) får deltagare ej påbörja nytt varv utan att ha belysning monterad och funktionsinspekterad av funktionär

Det är upp till deltagaren om man vill ha lampa på hjälmen eller styret med andra ord.

För att förtydliga omdragningen. Detta är alltså jämfört med loppet Rudan Runt som gått tidigare. I övrigt är det samma Sömnlös-bana som 2003 och 2004 förutom startloopen som är lite ändrad och grusbacken (den som var fylld med lösgrus) från förra året som är ändrad så att det blir en "stigbacke" istället.

[edit: Korrigerade en mening som blev fel]

Sömnlös i rudan.
Mattias L skrev:
> Det är upp till deltagaren om man vill ha lampa på
> hjälmen eller styret med andra ord.

Nä, inte enligt dig ovan:

måste deltagarna ha belysning på cykeln.

> grusbacken (den som var fylld med lösgrus) från
> förra året som är ändrad så att det blir en
> "stigbacke" istället.

Good call.

Sömnlös i rudan.
Wow, hur gick det där till? Fel text!

Korrekt text är:

§3 - Belysning
Under dygnets mörka timmar (bestäms av tävlingsledningen och informeras om på informationsmötet) måste deltagarna ha belysning. Belysning framåt skall vara fast lysande vitt eller vitliknande sken. Belysning bakåt skall vara fast rött sken. En timme innan mörkrets inbrott (dygnets mörka timmar) får deltagare ej påbörja nytt varv utan att ha belysning monterad och funktionsinspekterad av funktionär

Tack för att du korrigerade mig.

Sömnlös i rudan.
bruse skrev:
> Mattias L, egentligen tycker jag blinkande rött
> bak syns bättre än fast... Men du är da boss.
>
> --------------------------------------------------
>
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Det är inte så kul för nån med epilepsi och ligga bakom.Det har varit snack om det i nån tråd..
http://happymtb.org/forum/read.php/1/78467/page=1
Kopierar in texten
Skrivet av Lonewolf den 28e september, 2004

Blinkande baklampor är som sagt helt olagliga och all användning av dem bör beivras, visserligen har dem flesta lampor som säljs idag den funktionen inbyggd men det betyder ju inte att man måste använda den!!

En annan apekt på dessa lampors olämplighet är att den utgör ett stort hälsohot mot alla epileptiker som kan drabbas av svåra krampanfall av att se det blinkande ljuset, (alla former av blinkande ljus är ett stort hot för en som lider av epilepsi, och är oftast direkt anfallsutlösande) och i trafiken så kanske man inte kan komma undan så man undviker detta problem, för även epileptiker har rätt att vistas ute i trafiken även om vi inte får köra bil, jag skriver i VI form då jag tillhör dem drygt 200.000 epileptikerna i sverige och själv lider svårt av detta fenomen.

Så kör med fast rött sken och som Mattias L sa var noga med justeringen så blir det bra, fråga hos din butik om du kan få prova några olika (med tanke på att du ska utrusta hela familjen så blir du ju storkund) sen jämför du resultaten och väljer den bästa, borde inte vara helt omöjligt med en smart butikssäljare.

Steelisreal skrev:
Ingen annan trafikant blir skadad av att mitt bakljust blinkar.

Om du bara visste hur mycket elände den inställningen orsakar, men det förstår du nog när du läst vad jag skrivit ovan!
Bosse

"Proud sponsor of Jomper 2005"

Kör så det ryker.

Sömnlös i rudan.
the_TnT skrev:
> Nu när man tänker tillbaka på fjolåret känns det
> så där surt att Sömnlös krockar med ÅMM igen :(

Ingen värre krock faktiskt, man hinner gott och väl med både och. Jag åker ner från Åre på fredagen efter fem dagars cykling i Åre, det blir perfekt uppvärmning inför Sömnlös... ;-) Kom igen nu, du vet att du vill!

/Leo

Sömnlös i rudan.
Leo skrev:
> Ingen värre krock faktiskt

Nej, jag vet. Men jag är så bekväm av mig. Dessutom är inte hela Åresällskapet lika intresserade av 24h. Jag prioriterar en åkdag till i Åre och en dag hemma med sambon (söndag) och att jobba på måndagen istället.

Sömnlös i rudan.
Tobbes bilder får mig att komma ihåg en juste kommentar från Peter på DVDn. "På en sadelstolpe sätter man sig inte mer än en gång" *skratt*

Skall försöka att hinna med att göra lite statistik i år på fördelningen helstel/ht/fs. Kan säkert vara kul för någon. Lunkan har ju gått över till heldämpat i år.

Sömnlös i rudan.
Mattias Lundqvist skrev:
> Värsta grymma är den också.... =0)

Skönt Bruse!! Då lyfter du vårt lag ;o)

Tack för tipsen ang käk Mattias btw!!

Sömnlös i rudan.
Mattias L skrev:
> Skall försöka att hinna med att göra lite
> statistik i år på fördelningen helstel/ht/fs. Kan
> säkert vara kul för någon. Lunkan har ju gått över
> till heldämpat i år.

Jag gör det omvända, blir hardtail i år. Soul, med de rätta takterna... ;-)

/Leo

Sömnlös i rudan.
AJ skrev:
> Jag, som egentligen är ett lvg-svetto, tycker inte
> att Sömnlösbanan är speciellt teknisk.
>

Som sagt, banan i sig är lite stökig men det är ju klart cykelbart överallt.
Det som ställde till förra året var ju leran. Det blev FÖRBASKAT halt med allt vatten och lera på berhällarna och rötterna. Ställen man bränner på utan att fundera på i vanliga fall tedde sig som smått livsfarliga vid det underlaget.
Kan iofs bero på att däcken jag använde är de sämsta jag någonsin kört när det gäller våtgrepp om vi exkluderar biltemadäck...Conti vapor har INTE bra våtgrepp!!!

Sömnlös i rudan.
Det kommer. Var så säker. Det regnar alltid när vi kör Sömnlös i Rudan. Frågan är bara om det _bara_ regnar eller om det blir hagel med?

En anekdot från förra året: Där cykeltvätten var hade det växt fram ett över 5 centimeter tjockt lerlager på betongplattorna. Det täckte ett ca 20 kvm stort område.
Jag stod och bokstavligen skyfflade bort jorden därifrån måndag morgon efter tävlingen.

Tillbaka
Topp