Söndagsmorgon med tjuvjakt

Koffea

Aktiv medlem
Klockan 06:05 imorse larmade Bosch-appen i min telefon om att någon tagit min Canyon el-cykel. Beger mig ner till cykelförrådet i källaren och där möts jag av ozonångor. Någon har medelst vinkelslip kapat mina lås och tagit två av mina cyklar från förrådet. En av cyklarna; en Canyon Pathlite:ON är utrustad med en Bosch GPS-tracker som är kopplad till motorn.

Med appen kan jag se vart cykeln befinner sig. Ett par hus bort i ett cykelgarage! Beger mig till platsen och ser cykeln stå i förrådet. Tyvärr är förrådet låst så jag kan inte få fatt i cykeln. Tar mig hem igen och gör en polisanmälan. Skriver i anmälan att jag vet var cykel är. Döm om min förvåning när polisen efter knappt 15 minuter ringer upp och säger att de ska skicka en patrull! Efter ytterligare en timme ringer en polis och vi bestämmer möte utanför cykelgaraget. Det visar sig då att cykeln är borta men att den nyss sågs i närheten. Jag hoppar in i polisbilen och vi börjar följa efter cykeln. Vi ser ingen gärningsperson eller cykel. Polisen och jag letar tillsammans i närliggande terräng men hittar inte någon cykel. Jag antar att gärningsmannen plockat bort spåraren (ett jobb som nog tar knappt 10 minuter om man har rätt verktyg och vet om att den finns).

Något besvikna väljer vi att ändå titta in i garaget igen. Cykeln står nu återigen i cykelgaraget men på en annan plats! Polisen får hjälp av en boende att ta sig in i förrådet och vi kan bekräfta att cykeln är min. Mindre än tre timmar efter stölden är cykeln nu åter under min kontroll! Min gravel-hoj kommer jag nog aldrig att återse.

Vad kan man lära av detta? Införskaffandet av Bosch GPS-tracker lönade sig. En nackdel med systemet är att tjuvarna inte förstår att det finns och det verkar därmed inte avskräckande. Avskräckande var inte heller videoövervakningen i källaren.

Om du vet vart tjuvens gömställe är så sitt där och vänta då tjuven förmodligen kommer att komma med mera stulna cyklar.

Tillbaka
Topp