Sonder Cortex - tankar om Alpkits första FS 29"?

Blomman69

Medlem

Bilagor

• cropped-stw-2019-07-26-sonder-cortex-review-1.jpg
    cropped-stw-2019-07-26-sonder-cortex-review-1.jpg
    353.8 KB · Besök: 142
Att de slarvat med sadelrörsvinkeln som borde vara brantare och att jag hade velat ha kortare kedjestag.

Jag tycker den ser mycket bra ut. För att vara en vanlig stigcykel tror jag inte den har för flack sadelrörsvinkel och jag hade inte haft några problem med kedjestagen.

Kundsupporten är bra - fick mycket hjälp när jag handlade min Sonder (camino) i vintras. Dels fick jag snabba svar på en massa frågor avseende stl, längd på styrstam etc., dels fick jag hjälp med fixet med tublöst. Även betalning samt leverens fungerade helt planenligt. Fick dels svar från kundsupporten, dels från cykelbyggaren själv. Garantifrågan är dock mer oklar då jag inte haft behov av detta (än?).

Doctor C sa:
MatteXC sa:
Klockren stigcykelgeometri skulle jag nog säga
+1
Förstår inte vad brantare sadelrörsvinkel skulle tjäna till.

Har du provat? Hade en Sonder Transmitter HT med 75 som blir brantare med sag, och har en Ripmo med 76. Har en Tallboy med 73 och hade velat ha minst 75 på den.
Med lång reach finns ingen anledning imhi att inte ha brant sadelvinkel.

TCyklar sa:
Kundsupporten är bra - fick mycket hjälp när jag handlade min Sonder (camino) i vintras. Dels fick jag snabba svar på en massa frågor avseende stl, längd på styrstam etc., dels fick jag hjälp med fixet med tublöst. Även betalning samt leverens fungerade helt planenligt. Fick dels svar från kundsupporten, dels från cykelbyggaren själv. Garantifrågan är dock mer oklar då jag inte haft behov av detta (än?).
Tack! Ja det absolut bästa vore ju om garantiärenden inte behövdes!

glitch sa:
Doctor C sa:
MatteXC sa:
+1
Har du provat? Hade en Sonder Transmitter HT med 75 som blir brantare med sag, och har en Ripmo med 76. Har en Tallboy med 73 och hade velat ha minst 75 på den.
Ja, jag har cyklat såväl Sonder Transmitter som Ibis Ripmo frekvent det senaste året. Sadeln är långt bak på bägge dessa cyklar för att få till en bra sittande position för cykling på plattstig (vilket inte är avsett användningsområde för dem). Förstår fortfarande inte vad som är så fel med lång reach och (relativt sett) flack sadelvinkel. Har ett hundratal mil på Scott Spark av den senaste generationen och den är alldeles utmärkt som stigcykel trots 73.8 graders sadelrörsvinkel.

Doctor C sa:
glitch sa:
Doctor C sa:
MatteXC sa:
+1
Ja, jag har cyklat såväl Sonder Transmitter som Ibis Ripmo frekvent det senaste året. Sadeln är långt bak på bägge dessa cyklar för att få till en bra sittande position för cykling på plattstig (vilket inte är avsett användningsområde för dem). Förstår fortfarande inte vad som är så fel med lång reach och (relativt sett) flack sadelvinkel. Har ett hundratal mil på Scott Spark av den senaste generationen och den är alldeles utmärkt som stigcykel trots 73.8 graders sadelrörsvinkel.

Säkert en smakfråga och man ska väl inte överdriva betydelsen av nån grad hit eller dit men jag håller med glitch här. Tycker inte 76 grader är speciellt fel på plattstig och framförallt är det så mycket skönare med brantare vinkel när det går uppför.

En fråga bara. Vilka är konkurenterna. Är ute efter en cykel med mera dämpning. Den ser ju spännande ut.

Samma här, och jag gillar den här färgen. Kan inte mycket om vinklar på sadel och gaffel. Antar dock att den bättre följt med trender än min fem år gamla Camber :)

Davey sa:
Någon som vet om Alpkit/Sonder är bra när det gäller kundsupport och garantiärenden?

Jag har redan en gravelbike från dem, och då jag slarvat med monteringen behövdes justering från cykelverkstad. Alpkit var snabba att svara och stod för kostnaden. Det var också en trevlig upplevelse att få göra ändringar av specen utan kostnad. T ex dra av för styret som ingick och skicka dem ett som jag beställt på annat håll så det monterade på det åt mig.

Kul att det finns fler som kör Camino! :) Jag är välfdigt nöjd med min Al-version med Apex. Kom från en Specialized Seqouia som jag inte upplevde lika rapp och rolig.

TCyklar sa:

En härlig cykel. Har kört ett hundratal grus- och stigmil i sommar. Kör också al-varianten men med rival och 650b hjul.

TCyklar sa:
En härlig cykel. Har kört ett hundratal grus- och stigmil i sommar. Kör också al-varianten men med rival och 650b hjul.

Samma här. Jag kör också 650b hjul med WTB Byway-däck, slanglöst. Fick punka för första gången igår, i med latex genom ventilen, pumpa och åka vidare :)

Davey sa:
Någon som vet om Alpkit/Sonder är bra när det gäller kundsupport och garantiärenden?
Helt ok. Min Transmitter var ramsned vilket yttrade sig i att höger vevarm hade några få mm frigång och slog således i kedjestaget vid belastning av vänster vevarm. Vänster vevarm hade å andra sidan massor av frigång. Tog bilder och skickade till Alpkit. Bytte även vevparti och vevlager från e13 till SRAM utan att det blev bättre. De fick bilder även på detta. De ville då att jag skulle ta ramen till en cykelverkstad för uppmätning vilket jag gjorde och det visade sig att baktriangeln var en cm sned i sidled. De fick bilder på detta och ville ha tillbaka ramen för egen uppmätning. Skickade tillbaka den till Alpkit och fick ersättning för frakten. Någon vecka senare fick jag mail om att ramen var sned (goddag yxskaft) och de skickade mig en ny.

Så det hela gick ju rätt bra till slut men det var ganska lång ledtid på ärendet.

Men trevliga var de under hela resans gång så jag tycker att de är helt ok att ha att göra med. Har även fått en ramdetalj som saknades hemskickad några dagar efter samtal till dem. Ingen deal breaker alltså.

Erik O sa:
Doctor C sa:
glitch sa:
Doctor C sa:
MatteXC sa:
+1

Säkert en smakfråga och man ska väl inte överdriva betydelsen av nån grad hit eller dit men jag håller med glitch här. Tycker inte 76 grader är speciellt fel på plattstig och framförallt är det så mycket skönare med brantare vinkel när det går uppför.

Alla gillar olika, och det beror så klart på hur man ska cykla på den och hur man är skapt. Flackt sadelrör + lång reach ger långt effektivt överrör och en utsträckt position samt mycket vikt långt bak. Då behöver man kompensera med långa kedjestag för att vikten fortfarande ska vara "balanserad" på cykeln för att bland annat undvika att fronten lättar vid brantare partier.
Jag förstår att man på en XC hoj där det stundtals går väldigt fort behöver tänka lite på aerodynamik osv. men på en stigcykel för teknisk stig och knixiga branter ger brantare sadelrör en i mitt tycke bekvämare mer upprätt position sittande, man får mer tryck på fronten samtidigt som man kan hålla bakändan rätt kort vilket har en massa andra trevliga egenskaper.
Det "sämsta" med min Tallboy är sadelrörsvinkeln som kräver att jag dels får skjuta fram sadeln så mycket det går men ändå får använda en hel del "body English" i branta klättringar för att hålla tryck på framhjulet. Lägg sedan till en stig som svänger tvärt i klättringen så blir det genast rätt utmanande att behålla tryck och grepp på framhjulet, svänga OCH dessutom ha nog med "tyngd" kvar på bakdelen av cykeln för att bibehålla drivgreppet på baken för man tenderar att lätta / skjuta fram vikten.
Jämför jag med Ripmo i en motsvarande klättring sitter jag bekvämt på arslet och matar bara på tills det är klart.
Båda funkar så klart men för egen del ger brantare sadelrör en bekvämare och stabilare position.

Sen har jag inget behov av att cykla snabbt som man gör i t.ex. ett långlopp så den utsträckta sittande positionen som lång reach + flackt sadelrör ger har jag ingen som helst nytta av.

Hej. Kollar på att beställa en cykel. Frågan är en lite billigare med carbon hjul eller en med bättre dämpare. Kollar på denna.Sonder Cortex GX Eagle Pike
Fast and agile short travel full sus 29er mountain bike with SRAM GX Eagle drivetrain, Rockshox Pike fork and Deluxe rear shock

Här behöver jag nog lite hjälp. Kapar in mig för det känns fånigt med ytterligare en "hjälp-mig-köpa-cykel-tråd".
Jag cyklar idag på en Jeffsy men har haft den sen den introducerades och börjar snegla lite åt annat håll, gnistan har slocknat så att säga.
Dock vet jag inte riktigt vilket håll jag ska gå åt, men jag cyklar nästan uteslutande i Änggården så det är lika mycket uppför som nerför och ibland när stjärnorna står i linje hittar jag tid för längre flackare sträckor (ca 8mil).
Cyklar aldrig grus så det är knixig stig vi snackar om här.

Så till min fråga, skulle denna kännas som mer poppig, hoppig, livlig och rolig på tight stig uppåt och neråt jämfört med en AL Jeffsy?

sommaren sa:
Här behöver jag nog lite hjälp. Kapar in mig för det känns fånigt med ytterligare en "hjälp-mig-köpa-cykel-tråd".
Jag cyklar idag på en Jeffsy men har haft den sen den introducerades och börjar snegla lite åt annat håll, gnistan har slocknat så att säga.
Dock vet jag inte riktigt vilket håll jag ska gå åt, men jag cyklar nästan uteslutande i Änggården så det är lika mycket uppför som nerför och ibland när stjärnorna står i linje hittar jag tid för längre flackare sträckor (ca 8mil).
Cyklar aldrig grus så det är knixig stig vi snackar om här.

Så till min fråga, skulle denna kännas som mer poppig, hoppig, livlig och rolig på tight stig uppåt och neråt jämfört med en AL Jeffsy?
Med rätt inställda dämpare har den potential att vara det, ja. Men Jeffsy bör inte vara så slö heller om du inte kittat och ställt in den som en DH-soffa.

Rattnalle sa:
Med rätt inställda dämpare har den potential att vara det, ja. Men Jeffsy bör inte vara så slö heller om du inte kittat och ställt in den som en DH-soffa.

Jag har nog gjort vad jag kunnat för att få den så livlig jag kan. Och den är ganska kul även nu, men skulle vilja ha något ännu mera poppigt och det lilla jag kan läsa om Cortex så låter det som att den prickar rätt på många saker, även prislappen känns rimlig.
Men jag är lite osäker på om de långa kedjestagen kommer göra den tråkigare genom kurvor gentemot Jeffsyn.

Tillbaka
Topp