Sopsaltat-pendlare, vilken avfettning rekommenderas?

nikasp

Aktiv medlem
Jag kör året om sedan 2012 och i år känns det värre än tidigare. Rejält segt brunt klägg i kransar, kassett och kedja. Finns det någon avfettning som löser upp extra bra? Nu fastnar det i tandborste och drevborste så man smetar ut det än mer. Har de nedan hemma och de funkar ju när det inte är vinter men salt, sand och kedjeolja = kaoZ. Ska testa att köra klart starkare Power Clean nästa gång.

http://www.cykelgear.se/tillbehor/o...p_PJz4fVoVPgn8bsAFSeoAGyOii9WiWdCkaAvCd8P8HAQ
http://www.pingens.se/p/avfettning-23/alkalisk-avfettning-26/power-clean-1l.html

Salt skapar inte sånt klet du beskriver och är dessutom vattenlösligt. Det låter mer som kedjeolja+sand du har problem med.

De blandar i mycket kalk i slasket. Det binder.

Jag babywipar kedjan varje vecka, nestan. Smörjer med ganska tunn XC-olja av vad märke jag råkar ha hemma. Torkar kedjan noga efter smörjning. Efter ca 200 mil slänger jag kedjan. Då har den nått sina 0,5 %.

Det intressanta är att kedjan slits lika fort/långsamt på vintern som på sommaren, så så dramatiskt är inte vinterslitaget.

Kanske skillnad på sopsaltandet i stockholm och här då. För här blir det bara lite grått stänk ungefär som på bilen, inget som bygger och blir kletigt.

Jag har ju kört året om sen 2012 och tycker att det känns klart värre i vinter. Kalk låter jäkligt troligt för det blir som tuggumi och inte raspigt av sand (oljar med mina två olika wet lube jag alltid kört med). Blir ca 17 mil/v och jag rengör kedjan ordentligt minst varannan vecka med park Tools chain gang-rengörare. Får nog öka på frekvensen nu.

Jag gjorde rent drivlinan i samband med kedkebyte. Köpte Statoil/Circle K miljöavfettning, sprayade på och borstade med en diskborste. Blev väldigt rent och fint, kassetten såg nästan ny ut.

Körde samma behandling på en gammal ram jag fått som stått ute i många år. Väldigt bra resultat även där!

SÅ farligt är det inte men jag har märkt att såpa inte riktigt biter på kletet. Fördelen med baby wipes är att de har barnolja som löser upp vad som helst.

När ni säger "blandar i kalk i slasket", menar ni då att det är kalciumklorid dom använder i lösningen?
Blir det geggigt så känns det ju som om dom blandat i rejält med CaCl2 i vart fall.

nikasp sa:
Tänk att någon kladdat tuggummi i bankväxeln, det är den känslan.
Det är ungefär hur det blir i en "torrboll" där alltså påsens innehåll är just CaCl2. Men där handlar det om en halv knytnäve CaCl2 som drar åt sig fukten från luften inne i tex en husvagn.
Blandar man det i en lösning borde det inte bli geggigt kan man tycka. Om man inte blandar i väldigt mycket förstås.
Men det är kanske mer än så i lösningen?

tycker utvecklingen mot sopsaltning är tråkig. visst man vinner några minuter i pendlingen men det får man ta igen med ökad rengöring av cykeln. och det ger mindre kul vintercykling.

när det gäller smörjning har jag fastnat för syntetolja. smörjer fint oavsett temperatur. behöver för kedjans del förnyas rätt ofta och samlar en del smuts, men den är i det fallet lätt att få bort. ingen gegga bildas.

låt inte avfettning i flytande form komma nära lager. brukar i nödfall ta lite på en trasa.

Problemet i Stockholm (iaf Söderort) i år verkar vara att det just inte sopsaltats med saltlösning utan snarare östs ut mängder med fast salt. Undrar vad PEAB sysslar med egentligen...

Jag spolar av cykeln när jag kommer till jobbet, efter varje pendlarvecka kör jag en kedjetvätt (Biltemas) med vanlig lampolja och torkar rent kedja och kassett med babyservetter...wetlube (WeldtiteTF2) liberalt och låter det verka medan jag servar resten (typ 20min), sedan ett lätt avtork på överskottet KLART å BET´ART

/C

Jag tvättade cykeln så bra igår så nu rappar kedjan över på kassetten. Tre nära-döden-upplevelser idag när kedjan hoppade vid stående cykling :)

Jag har använt OKQ8 koncentrerad miljöavfettning i 20 år. Den funkar riktigt bra och känns inte läskigt aggressiv. Drar mig ändå från att använda det på cykel.

Använder varmt vatten, Yes diskmedel och svamp till det mesta. Behövs värre än så använder jag Biltema Lysfotogen, 1 L för typ 40 kr, tillsammans med en liten borste för ändamålet eller på en trasa. Därefter varmvatten och Yes.

Rattnalle sa:
Det är massa salt i gruset också så nettoskillnaden i mängd salt är rätt liten.

I Uppsala är det inget salt i sanden på GC-vägar. Inte nån annanstans heller tror jag. Det märks tydligt ibland när det töat och återfrusit när man fyller en sandspridare och det är som att backa in i en hög av betong...

dnleriksson sa:
Rattnalle sa:

I Uppsala är det inget salt i sanden på GC-vägar. Inte nån annanstans heller tror jag. Det märks tydligt ibland när det töat och återfrusit när man fyller en sandspridare och det är som att backa in i en hög av betong...
Inte I Eskilstuna heller. Här salta det i princip ingenstans. Finns någon enstaka bussväg där satsning är standard. Annars sker det bara i yttersta undantagsfall och bara på bilvägen.

eketjall sa:
dnleriksson sa:
Rattnalle sa:

Inte I Eskilstuna heller. Här salta det i princip ingenstans. Finns någon enstaka bussväg där satsning är standard. Annars sker det bara i yttersta undantagsfall och bara på bilvägen.
Satsas det på bussvägen? Blir inte det klistrigt? Förklarar visserligen varför bussen alltid kommer försent.

Senast ändrad:
droidekas sa:
eketjall sa:
dnleriksson sa:
Rattnalle sa:

Satsas det på bussvägen? Blir inte det klistrigt? Förklarar visserligen varför bussen alltid kommer försent.
Bussarna kör dubbfritt vet du, så de behöver lite bättre fäste ibland.

Verkar klart vara skillnader mellan kommuner. Jag har en sopsaltad sträcka om den är alltid närmast torr och inte alls hårt saltad, brukar bara vara ett fuktigt spår och inget synligt salt på morgonen när de kört. Däremot på andra delar där det grusas eller där jag cyklar i blandtrafik kan det vara jäkligt kladdigt.

Sen lyckas jag av någon anledning slippa få något av kletet i drivlinan oavsett årstid. Jag har en sträcka på grusväg också så det borde bli kladdigt..

Lampolja skriver en del. Kan ni utveckla vad som är så bra med den? Använder ni även den på sommaren?

Sopsaltning kladdar inte, det som används är en tunn saltlösning (med mindre salt per kvadratmeter väg än konventionell saltning). Kladdet kommer från någon annan sträcka.

det är väl knappast saltet eller saltlösningen i sig som är problemet, utan den halvflytande skitiga gegga som den orsakar och bär med sig, och som den lämnar efter sig när den torkat.

på en cykel nära dig.

samma problem finns förstås om man cyklar ute på bilarnas vägbana. skit som skit.

har liksom Rattnalle inte heller så stora problem med själva drivlinan, den håller sig fräsch med hjälp av som sagt syntetmotorolja. det är resten av cykeln som blir som en skithög. stänkskydd ner till marken fram ser löjligt ut, men hjälper en del mot detta.

undviker gärna sträckor med sopsaltning. ser den mest som ett krångligt sätt att uppfylla vettiga mål för snöröjning. föredrar välutförd konventionell sådan, det är även billigare för väghållaren. om man förser vintercykeln med fetare däck av lättrullande slag, och sedan undviker för högt däcktryck rullar dom också bra även över gruset.

Jag tycker motvilligt om sopsaltning sedan jag flyttade sommar 2015. När jag hade 9 km enkel väg så funkade det men med strax under 17 km enkel (+3 om dagishämtning/lämning) och pendling alla jobbdagar i veckan så blir det för jobbigt utan sopsaltning. Jag har sopsaltat 7 km av sträckan och det hjälper mycket.

kais01 sa:
undviker gärna sträckor med sopsaltning. ser den mest som ett krångligt sätt att uppfylla vettiga mål för snöröjning. föredrar välutförd konventionell sådan, det är även billigare för väghållaren. om man förser vintercykeln med fetare däck av lättrullande slag, och sedan undviker för högt däcktryck rullar dom också bra även över gruset.

Sopsaltningen är grym. Man slipper vänta två månader på att gruset ska försvinna också.

Men lustigt att vi har så olika erfarenhet av hur kladdiga cyklarna blir.

Peach sa:
Lampolja skriver en del. Kan ni utveckla vad som är så bra med den? Använder ni även den på sommaren?
Lysfotogen (40 kr/L) eller lampolja (45 kr/L) är utmärkt för att tvätta bort fett, asfalt och all annan smuts från alla delar i metall (kedja, kassett, växlar, gängor, lager vid service, etc). Är ej heller aggressiv mot lack, plast eller gummi. Hög funktion, lågt pris, året runt.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Belysning-och-dekoration/Lysfotogen-2000033852/
http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Lyktor-och-marschaller/Lampolja-2000033721/

Använder ej till bromsar då produkten är fet, till skivor/ok/belägg använder jag brake cleaner.

Sixten Fors sa:
Peach sa:
Lysfotogen (40 kr/L) eller lampolja (45 kr/L) är utmärkt för att tvätta bort fett, asfalt och all annan smuts från alla delar i metall (kedja, kassett, växlar, gängor, lager vid service, etc). Är ej heller aggressiv mot lack, plast eller gummi. Hög funktion, lågt pris, året runt.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Belysning-och-dekoration/Lysfotogen-2000033852/
http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Lyktor-och-marschaller/Lampolja-2000033721/

Använder ej till bromsar då produkten är fet, till skivor/ok/belägg använder jag brake cleaner.

Tack för svar! Då skall jag köpa det när den nuvarande avfettningen tar slut.

ja, det är bra med något 'torrare' än fotogen eller avfettning när man på slutet gör rent fälgbanor och bromsar. många använder bräkleen, för mig har vanlig thinner räckt till bra.

den mer miljömedvetne använder citrusavfettning citrus degreaser. är dock inte jätteimponerad av funktionen. det finns också problem med allergiutveckling varför man velat gå ifrån den inom städbranchen. men konceptet är inte sämre än att man kan få bort oljan på fingrarna efter ett kedjehopp genom att torka dom på insidan av skalet från en klementin eller motsvarande.

Peach sa:

Lika löser lika, och blir det rester kvar gör det inget, det har en viss smörjande effekt.
Effektivt men snällt mot lacken.

Och snällt mot mig. Bör nog undvika att bada i det, men det är ingen skarp giftig lukt. Jag har väldigt känsliga luftrör och är noga med vad jag tar in i mitt hem och på min arbetsplats. Har provat att ha kemisk lunginflammation efter en dust med biltemas bio-avfettning. Eftersom jag skruvar mycket är jag noga med att det jag använder är cykelmeks-vänligt.

Jag återanvänder lampoljan i evigheter, den får stå bara tills smutsen ligger på botten. Sen återanvänder jag bottensatsen med, duger till att ta det första på väldigt smutsiga delar.

ratatosk sa:
Lika löser lika, och blir det rester kvar gör det inget, det har en viss smörjande effekt.
Effektivt men snällt mot lacken.

Och snällt mot mig. Bör nog undvika att bada i det, men det är ingen skarp giftig lukt. Jag har väldigt känsliga luftrör och är noga med vad jag tar in i mitt hem och på min arbetsplats. Har provat att ha kemisk lunginflammation efter en dust med biltemas bio-avfettning. Eftersom jag skruvar mycket är jag noga med att det jag använder är cykelmeks-vänligt.

Jag återanvänder lampoljan i evigheter, den får stå bara tills smutsen ligger på botten. Sen återanvänder jag bottensatsen med, duger till att ta det första på väldigt smutsiga delar.

Tjena!

Det går jättebra (beror på hur man ser det) att få kemisk lunginflammation av lampolja också. Been there, done that..

Så här ser det ut efter en vinters cykelpendlande på sopsaltad GC-bana. Jag kör dagligen från Bromma in till stan tor. Det värsta klegget åker av med högtrycket senare i vår, sen blir det storrengöring efter det.

Bilagor

• IMG_3951.JPG
    IMG_3951.JPG
    344.5 KB · Besök: 51
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp