Sopsaltning, när sopas saltet bort? (Stockholm)

DarkMatter

Aktiv medlem
Hej,
som titeln lyder är min undran när saltet som sopsaltarna sprider på vägarna sopas bort.
Eller regnar det bort av sig självt?

Är ju sugen på att komma igång med cykelpendlingen men vill inte fräta ner fincykeln i onödan.
Frågan för mig gäller främst Stockholm med förorter, men kanske kan vara intressant för andra delar av landet också.

/DM

Kanske har skeva referenser eftersom mängden vinter här i Göteborg faktiskt varit otroligt nära noll i år. Har knappt sett spår av salt på cykelbanorna ens.

mera exakt, vilka sträckor är aktuella? finns säkert folk här som vinterpendlar och kan berätta.

Kanske har skeva referenser eftersom mängden vinter här i Göteborg faktiskt varit otroligt nära noll i år. Har knappt sett spår av salt på cykelbanorna ens.
Saltlake är ju svårt att se. Men jag har dock sett en hel del (torr?)salt liggandes på cykelbanorna i Göteborg. Så lite regn är välkommet tycker jag för en gångs skull.

det kommer säkert snart en detaljerad rapport;)

kör själv andra sopsaltade sträckor, och tycker när det regnat senaste tiden att det geggat mer än motsvarande sommartid. men imorgon blir det torrt, och sommarpendlaren blir använd.

De fyller ju på med saltlake när det är minusgrader på sopsaltsträckorna även när det inte snöat. Så om man är orolig för saltet får man väl vänta tills det varit varmt och regnigt ett tag.

just nu vid mörby. 6 plusgrader. saltningem vänstra delen av vägbanan fuktar en del....
FFB15B6F-DE85-4F1F-AF9F-7FE3797A8F78.jpeg

De fyller ju på med saltlake när det är minusgrader på sopsaltsträckorna även när det inte snöat. Så om man är orolig för saltet får man väl vänta tills det varit varmt och regnigt ett tag.
Varför tror du dom kör med saltlake på gc vägarna det finns en orsak.

Idag måndag den 9/3 var det rejält blött av saltlake på cykelstråket från Västerort in mot stan. Lite märkligt med tanke på att natten var både mild och torr.

var också lite förvånad över fukten. men det var varmt, så det kondenserade väl på den kalla ytan. men ingen rimfrost på ytan bredvid som saknade salt.

Jag cyklar från Vällingby längs Bergslagsvägen/Drottningholmsvägen, över Tranebergsbron och sedan över Västerbron, Hornsgatan, Ringvägen och slutligen Skanstullsbron.

den sträckan är välsaltad dammar rätt mycke saltstoff då de varit torrt o e de blött så e åkdonet rätt så vit så fort den torkat upp.. så ska du börja åka fincykel så rekomenderas avspoling regelbundet närmaste månaden iaf

den sträckan är välsaltad dammar rätt mycke saltstoff då de varit torrt o e de blött så e åkdonet rätt så vit så fort den torkat upp.. så ska du börja åka fincykel så rekomenderas avspoling regelbundet närmaste månaden iaf
Uppfattat! Tack för uppdateringen.
Får bli fulcykeln ett tag till då.

/DM

Tillbaka
Topp