Sörmlands leden södertälje - järna

theswed

Ny medlem
tja alla glada tänkte ta mig en cykeltur på sörmland leden i helge i från södertälje till järna men har ingen aning om vart den börjar kan någon som har cyklat den berätta eller förklara vägen jag bor i södertälje undrar också ungefär hur långt det kan vara hur länge det kan dröja den turen jag är ingen elit cyklare men jag trempar på bra endå :)

Anders

Sörmlandsleden går genom Södertälje, men inne i stan är det bara asfalt och cykelbana.

Leden mot Järna börjar "på riktigt" lite söder om blå-plippen på kartan http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?SearchType=4&wflWhite=1a1b&wflPink=4a&vad=&var=lerhaga mellan Lerhaga och Glibotorp. Uppför en brant grusbacke och sedan höger in i skogen över ett berg som bjuder på härlig "slickrock" och som avslutas med en brant nedförskörning. Fortsättningen förbi Tvetatippen är mindre trevlig pga soplukten och kan vara lerig. Biten in mot Järna går rätt mycket på grusväg och motionssprår.

Det är ca 8-9 km av "skogscykling". Hur lång tid det tar beror på hur fort/sakta du cyklar :-)

/Anders

Tillbaka
Topp