Sörmlandsleden Handen-Nynäshamn

PerB

Ny medlem
Berry och jag cyklar Sörmlandsleden från Handen till Nynäshamn (5:3-5:1) imorgon i ett hyggligt tempo utan alltför många långa stopp.

Vi tar pendeln till Handen 09.55 från Stockholm Södra.

//Per

Hur lång tid tar det att cykla den här sträckan? Har funderat på att ta cykeln till Nynäs någon dag. Är det svårt att hitta (skyltning)?

Sist jag cyklade på nynäsleden (många år sen!) var det ett stort kalhygge strax utanför Segersäng åt Ösmo till, där var det lite svårt att hitta den gamla stigen, men det var farbart iaf. Mellan Segersäng och Hemfosa var det vid samma tid ganska knepigt att cykla, en del ställen där det inte gick att cykla. Mellan Hemfosa och Västerhaninge är det var jag minns lite lättare.. Mellan Nynäs och Ösmo är det ganska roliga stigar, delvis på grusvägar och motionsspår. Räkna med en heldag för att köra från Rudan och hela vägen ner till Nynäs, eller tvärtom.. =)

PerB har inte varit inne här och rapporterat något om färden.

Ska vi skicka patrull o leta eller??? *ler*

Hur var leden? Cykelbar hela vägen? Hur lång tid tog det?

Det behövs ingen patrull, vi hittade hem vad det led.
Vi kom dock inte hela vägen till Nynäs då vi skulle vidare på kräftskiva på kvällen.
Vi startade i Handen ungefär halv elva och tog pendeln tillbaka från Segersäng vid fyratiden. Vi blev fyra som cyklade i ganska lugnt tempo och vi hann med att både fika och bada flera gånger.

Cyklingen var omväxlande och tidvis ganska teknisk. Det stämmer att mellan Hemfosa och Segersäng fick vi bära cykeln en hel del. Tidvis var det också igenväxt och svårt att se marken pga sly och högt gräs.

På det hela en härlig tur genom ett omväxlande landskap, klart rekomendabel till dom som gillar teknisk cykling och inte drar sig för att bära cykeln bitvis. Räkna med minst 8 timmar ända fram till Nynäshamn.

//Per

Ett bra alternativ till sörmlandsleden mellan Hemfosa och Segersäng är den grusväg som går strax öster om järnvägen. Går genom skogen och är nästan hellt otrafikerad sånär som på enstaka hästar.

/Tobbe

Vid fullmåne så har jag mött trimmade bilar och MC ett antal gånger. Det är bara att hoppa ner i diket då för dom hinner inte stanna...

Tillbaka
Topp