Sörmlandsleden - Nyköping

Minna

Ny medlem
Hej alla,

Jag postar inte mycket här. Det är knappt så jag hinner titta in mer än någon gång i månaden. Bor i Belgien sedan många år, men är troligtvis på väg upp till Sverige med ett gäng utlänningar och våra cyklar i början av augusti. Min pappa bor i Nyköping, så vi kommer nog in med Ryanair (om de fortfarande accepterar cyklar) och sedan tänkte vi ta oss ut på Sörmlandsleden i några dagar.

Någon som har cyklat i trakten och kan säga något om spåren och speciella guldklimpsställen? Vad kan vi förvänta oss? (jag har aldrig cyklat i Sverige)

Någon som har rekommendationer på vandrarhem och andra ställen man kan bo på?

etc etc

Tacksam för allehanda svar och tankar,
Minna

Från Nynäs Slott finns en triangel med tre leder som jag varit nyfiken på länge. Det finns andra här som cyklat den, tror det är ca 3 mils ganska teknisk cykling.

Cykling på sörmlandsleden är helt OK. När jag var där satt något irrigt anslag med "Allemansrätten" där en av punkterna var att det var förbjudet att cykla i skogen - vilke är helt fel.

RyanAir tar cyklar mot en avgift på 200-300kr, dvs ofta mer än man betalat för biljetten men ändå helt OK. "Fri" vikt på cykelkartongen, jag packade rätt mycket annat däri också när jag flög till Skottland.

Hur långt kan ni tänka er att åka förresten? Det finns ju gott om stigar upp mot Södertälje och Stockholmshållet som verkligen är cykelvärda!

På något sätt tror jag de som än gång i tiden drog Sörmlandsleden var stigcyklister i hjärtat. Av det jag upplevt går den nästan alltid högt på åsarna vilket gör den både naturskön och sanslöst rolig.

Detta sagt efter att ha kunnat bocka av totalt 7-8 etapper själv och läst de ibland episka beskrivningarna här.

Kolla med Honky Dory och bröderna brothers AJ o PJ. de gjorde rätt rejäla resor på leden förra sommaren om jag minns rätt.
Oscar

Överlag så är sörmlandsleden ganska teknisk och krävande. Den är ju som sagt dragen för att maximera naturupplevelsen. Det innebär att den går ofta upp på höjder och det är inte alla gånger att det går att cykla dit upp och sen ner. Cykling utefter sjöar kan ibland vara rejält rotigt och tidvis en del på skrå. Så det kan bli en del bära och släpa.

Mitt intryck är att leden blir enklare ju närmre en stad den ligger. Mitt ute i ingenstans kan stigarna nästan vara igenväxta medans stadsnära är de breda och fina. Exempel etapp 1-4 Björkhagen-Rudan går i princip att cykla utan att sätta ner fötterna. Medan ex etapp 53 är några hundra meter cykla sen bära/klättra sen cykla lite till sen bära igen osv.

Jag har som sagt cyklat några etapper "nära" Nyköping, 50:1, 51, 52 och 53, vid Nynäs-slott. Se RR här http://happymtb.org/forum/read.php/1/285545/286356#msg-286356

Där var det ganska teknisk cykling med rätt mycket bära. Svårt att få upp flyt i cyklingen. Kanske inte så lämpligt att "lura" ut dina långväga gäster i.

Det finns en hel del sörmlandsled söder om Nyköping. Ner mot Nävekvarn-Oxelesund är det ett helt gäng stigar. Dock har jag ingen erfarenhet av de stigarna men det verkar vara en hel del härlig havsnära cykling utefter kusten. Kan dock innebära teknisk cykling med mycket klippor och dyl. Där kanske det går att sy ihop några lämpliga slingor. Verkar vara ett spännande område och jag kommer troligtvis att utforska det i sommar i min jakt på etapper :-)

/Anders

Argh, strax efter att jag postade min förfrågan vägrade nätet på jobbet att ge mig tillgång till sidan. Nu sitter jag hemma, men alla mina anteckningar ligger på jobbet .... Svarar under helgen! /Minna

Jag bor själv i Nyköping och använder gärna Sörmlandsleden. Just nu är leden täckt med snö och duger inte mycket till, men framåt sommaren finns det en del goa turer. Vill du ha en guide med på turen får du gärna höra av dig.

kapar tråden lite...

Kent Pettersson skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag bor själv i Nyköping och använder gärna
> Sörmlandsleden.

Bor i Nyköping jag med och är ganska färsk på det här med cykel, så jag har inte hunnit utforska så mycket själv, och undrar därför om du har några andra tips om var man kan köra i Nyköping och närområde.

Minna, Oscar V> Sörmlandsleden är väldigt bra att cykla på om man hittar rätt sträckor, tyvärr är det fler bitar runt nyköping som är rätt dåliga i cyklingssynpunkt.

Bra bitar är den som går från Ryssbergen till Fadadammen (etapp 36:3 med förlängning). Finns ett berg som ställer till det, då det är i princip ocyklingsbart, men det går att runda på en mindre stig.

Även leden som går från stan via Söra till Svärta och sedan upp till Tystberga (etapp 45,46,47,48) är helt ok, väl teknisk bitvis men helt klart cyklingsbar.

Om man bortser från Sörmlandsleden så finns det väldigt fina stigar vid Ryssbergen, Arnö/Örstigsnäs och Sjösa.

Instämmer i övrigt med Kent P att vi är säkert fler som kan ställa upp som guider om ni behöver

Heeej ...

Tack för alla svar! Här ett snabbt svar på fikarasten ...

Måste säga att jag är lite nervös inför falska cykel-förbud (hänvisandes eller inte hänvisandes till Allemansrätten), är så förbaskat laglydig. :/ Ser framför mig hur jag fotvandrar ALLT (med cykeln på ryggen)...

Ryanair ryktas införa bagageavgifter från och med 1 mars, för att motivera folk att resa med handbagage, så det återstår att se hur mycket det kostar att ta cykel i augusti (för närvarande 25 euro/enkelresa).

För att hålla kostnaderna nere, men också eftersom vi har begränsat med tid (vi hade tänkt cykla främst över helgen den 5-6 augusti) hade jag tänkt att vi skulle stanna i Nyköpingstrakten, för att undvika hyrbils- och släpkostnader. Annars har jag ju släkt i Tumba, Södertälje och Mariefred, så jag är personligen jättenyfiken på att utforska där oxå.

Vad jag har tittat lite löst på är en loop med hjälp av 44:2, 36:3, 36:2, 36:1, 36, 37:1, 37:2, 42, 43 och 44 .... men såg ganska omgående att det blir lite långt såvida vi inte vill övernatta vid Nävsjön tror jag det var (efter 36:1) ... men måste kolla med de personer som vill med.

Överlag skulle jag säga att det lilla gäng som flyger upp med mig är sociala rekreationscyklister. I och med att vi inte är "hemma" kommer vi att cykla försiktigare än någonsin, vi har ingen brådska ... och jag tror att för mina vänner kommer "vad som helst" att vara exotiskt för dem. De är inte främmande för att bitvis bära sina cyklar.

Jättegulligt att ni vill ställa upp som guider! Verkligen supergulligt ... ni är supervälkomna att haka på oss i vilken form som helst, sällskap eller i egenskap av "spår-fixare".

Åhhhh .... måste fixa grillkväll någonstans oxå ...

/Minna

Minna>> Angående eventuella cykelförbud så kan du nog vara lugn. På Sörmlandsleden är det allemansrätten som gäller, oavsett vad vad föreningen som sköter leden skriver. I vissa fall där det är reservat kan det förkomma andra regler, men det går att hitta på nätet isåfall.
Sen är det ju självklart att vi inte missbrukar Allemansrätten utan sköter oss när vi är på leden, hälsar trevligt och tar hänsyn till fotvandrare.

Angående din planerade rutt så verkar den var trevlig. Etapp 36:2 och 36:1 vet jag är blöta etapper med mycket spänger, tyvärr är inte spängerna anpassade efter mtb. I övrigt tror jag att etapperna kan vara helt ok, men sörmlandsleden är ju varierande så det kan bli en del släpa cykel förstås.

Det fula i sammanhanget var att det på skylten stod "Cykling förbjuden" som en av punkterna under rubriken Allemansrätten. På gränsen till olagligt tycker jag, vad heter det, "föregivande av allmän ställning".

Skulle jag cykla där skulle jag ta med mig en ny skylt och sätta upp, direkt utskriven från nätet med de riktiga reglerna. Och ha en med mig i fickan om nån skulle vilja diskutera.

Oskar V och Anangen: Ck Dainon i Nyköping har en liten trogen skara av MTB-åkare som tränar och tävlar tillsammans. Häng med oss ut! Kontakta mig genom att klicka på mitt namn här ovanför om du är intresserad.

Tillbaka
Topp