Sovbuss till alperna, någon som åkt?

Längst bak eller framför muggen är bäst, det är seeeegt att åka buss långt, så bunkra ordentligt med starkdryck så du kan sova mycket.

Är man över medellängd (som jag) så är det ingen kul upplevelse. Trånga säten och dåligt med benplats. Nervägen är väl uthärdbar (då har man ju något att se fram emot, men hemresan. Fy fan alltså. 20-30 h med värkande ben, dåliga DVD-filmer och Autobahnmat.

Bästa bussplatsen är nog längst fram eller precis bakom mittdörren. Där är chansen att kunna sträcka på benen störst.

Lägg några hundringar till på flyg (eller var miljösmart och ta tåg ner - visserligen kanske inte det enklaste sättet).

~K

Jag åkte sovbuss för första gången denna säsong och tycker ändå det var ett helt OK sätt att resa.
Man sover bra mycket bättre än man gör sittandes iaf. Se bara till att vara snabb på bussen efter ombäddningen så du får en sovplats tidigt. Jag var sist på på vägen hem och fick slumpen där jag var tvungen att ligga som ett S för att få plats, men det gick det också.

Starkdrycksmetoden tänkte jag hoppa över då blåsen inte är av den största modellen... ;)
Flyg har jag letat efter men hittar bara för ca 17000, lite dyrt :/

Sitter man inte där man ska ligga?

leffo skrev:
-------------------------------------------------------
> Flyg har jag letat efter men hittar bara för ca
> 17000, lite dyrt :/

Oj! Det måste finnas billigare flygalternativ till alperna än 17000. Fast det är klart påsk är nog den dyraste tiden att åka till alperna. Hela Europa åker dit då.

En annan aspekt med sovbuss är temperaturen. Ligger man nära fönstret är det svinkallt och ligger man nära mittgången är det bastu. Digital övergång...

~K

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Fyger inte Ryan till saltzburg

Ska till Val Thorens och då är närmsta flygplats Chambery. Åker den 28 och hem en vecka efter drygt, så om ni ser nåt ledigt flyg får ni gärna hojta till! :)

jag har bara åkt buss till alperna en gång (194 cm lång, aldrig mer!) men jag tycker definitivt du ska ta nederslafen, den är lite bekvämare.
Sen måste man inte åka till Chambery för att ta sig till val thorens, nu är det länge sen jag var där, men det finns transfer från andra flygplatser oxå. På www.freeride.se finns det massor med info om sånt.

Olika uppfattningar om över/underslaf uppenbarligen. Jag tycker att övervåningen tveklöst är att föredra även om den är lite ojämnare. Det kan vara störande med ryggstödens "böljande", men inte om man har lite tur och hamnar rätt. Min bästa plats (tre resor tor) har varit längst fram i hörnet eftersom det är svalt och skönt där, vilket jag gillar. Även som allra sämst är det bättre än vad man skulle kunna förvänta sig i min mening (och längd: 185). Det som jag upplevt som allra segast har varit att stanna för frukost och sedan behövt sätta sig i bussen igen för dygn 2 på resan (även om det inte är en hel dag så blir det låååånga timmar).

Åkte buss non-stop till Val Thorens en gång. Tog 34 timmar dit (sportlov i Paris samtidigt). 24 timmar hem. Lovade mig själv där och då att aldrig mer åka buss (non-stop) dit igen.

Jag är 188 lång. Har legat både uppe och nere och enligt mig är nere absolut bäst! Det är slätt och dynorna är stilla. Senast sov jag 8 timmar i sträck, rikitgt bra jämfört med vanlig buss.

Åkte rätt mycket sovbuss till alperna när jag pluggade, men nu när jag jobbar tycker jag det är värt någon tusenlapp extra för att slippa. Favvoplatsen då var längst fram på övervåningen, fast man ska ha tur för att få den. Där kan man oftast lägga upp benen i fönstret, vilket är skönt när man är lång. När man väl bäddar om för att sova spelar det imo inte så stor roll var du hamnar, mer vem du hamnar bredvid. Det är rätt intimt. Spoonar hellre med Clinique Happydoftande Lisa, 22 år och 52 kilo än svettdoftande Uffe, 45 år och 115 kg...
Åkte en gång en fullpackad icke-sovbuss till les Arcs, tog 40 timmar. Hade hellre blivit rektalt våldtagen av en flock rabiessjuka babianer än att göra om det.

Senast redigerad av en moderator:
Sovbuss är hur soft som helst. Sitter man vid gången kan man sträcka lite på benen (är 183 cm), och är man bara snabb att ta den plats man behöver när man lägger sig så hinner andra inte tränga sig på.. Bara att lägga sig med marginal till den vid huvud/fotände och ligga så tills folk kommit till rätta, då får man massor med plats över.

Jag sov "sådär" min första resa, men ändå helt ok. Nu efter 4 eller något sådant resor t o r till fralperna tycker jag att det är ett skitsmidigt sätt att åka. Slipper tramsa med flyg osv. Bara man har med sig en matsäck är det hur gött som helst. Bok eller filmen på den lilla tv'n.

Bästa platsen är i en underslaf. Se till så killen som du har framför dig inte är för lång och inte har för taskig fotsvett.

Ett tips är att trycka i sig en hel knippe med sömn-tabletter så sover du mycket bättre. Desto starkare tabltter, desto bekvämare blir resan. De hjälper dock inte mot eventuellt ryggskott som man kan få av att sova på ett nerfällt buss-säte.

zzzZZZzzz...

Tillbaka
Topp