Spacer till Shimano vevparti lvg?

slice me nice

Aktiv medlem
Tjena!
Jag satte just i ett nytt vevlager (68mm hollowtech II) i en äldre mtbram, gick fint. Men när jag sen trycker i ett vevparti jag hade liggandes (Shimano 105, fc5600) får jag mellanrum på ca 3mm av axeln på icke-drivsida. Vänster vevarm sitter fint på sina splines så den är inte i för lite.
Varför blir det mellanrum? Vad gör jag åt det?
Har Sett att mtb-partier ska ha spacers, men detta är alltså lvg. Sett på sprängskisser att det ska finnas pyttesmå o-ringar mellan och såna har jag inga så det får jag väl beställa, men känns som att de inte skulle vara så tjocka för att ta upp all den platsen?

26DB5873-0F48-4696-8D87-4F7CA39E9880.jpeg

Edit: stavfelsnisse

Senast ändrad:
Vad mäter du för bredd på vevlagerkopparnas utsida monterade i vevlagerhuset?

Och jag tolkar det som att du skruvat åt lagerförspänningsskruven (med vevarmsskruvarna öppna) på vänsterveven så långt det går och det är ändå glapp?

Vad mäter du för bredd på vevlagerkopparnas utsida monterade i vevlagerhuset?

Och jag tolkar det som att du skruvat åt lagerförspänningsskruven (med vevarmsskruvarna öppna) på vänsterveven så långt det går och det är ändå glapp?
Jag mäter 91 mm utanpå kopparna.

Korrekt, lagerförspänningsskruven åtdragen först.

Jag har förresten ingen momentnyckel som funkar till detta så har dragit åt vevlagret för hand. Ganska hårt, men inte så hårt att jag får blodsmak.Känns inte troligt att jag har pressat in det för långt, ramen kan knappast vara så mjuk att den ger efter där väl? Det är stål om det gör någon skillnad.

Fabrikat och modell av vevlagret? De Shimanovevlager jag har saknar den texten du har.

Vilket är avståndet mellan vevarmarna? Mät med vevpartiet demonterat från ramen.

Jag mäter 91 mm utanpå kopparna.

Korrekt, lagerförspänningsskruven åtdragen först.

88-89 mm har jag på mina ramar med BSA 68 mm med så det låter normalt. Nu har jag inget FC-5600 liggandes men på ett FC-4500 (som inte var monterat) är axeln 110 mm lång varav splines 22 mm och med vänster vev på blir innermåttet ~89-90 mm mellan spindel och vevarm. Hur lång är din axel?

Lite förvirrande text inledningsvis. Det är en MTB ram eller hur som du monterat ett landvägsvevlager på?
Har du satt några spacers på drivlinesidan?
Beroende på ramens BB bredd ska du ju ha spacers enligt bifogad tabell.
Så om du inte har några spacers nu förstår jag att det blir en massa slack.
shimbb.JPG

Lite förvirrande text inledningsvis. Det är en MTB ram eller hur som du monterat ett landvägsvevlager på?
Har du satt några spacers på drivlinesidan?
Beroende på ramens BB bredd ska du ju ha spacers enligt bifogad tabell.
Så om du inte har några spacers nu förstår jag att det blir en massa slack.
Visa bilaga 469254

Ja exakt, det är en MTB-ram. Har jag alltså helt enkelt gjort en tankevurpa kring spacers lvg/mtb här?

Om det är så, får man sätta båda på samma sida för att få bättre kedjelinje/bättre plats för större klinga om det behövs, eller blir något annat fel då?

Vevlager är outforskat territorium...

Ja exakt, det är en MTB-ram. Har jag alltså helt enkelt gjort en tankevurpa kring spacers lvg/mtb här?

Om det är så, får man sätta båda på samma sida för att få bättre kedjelinje/bättre plats för större klinga om det behövs, eller blir något annat fel då?

Vevlager är outforskat territorium...

Rent krasst kan du sätta dem hur du vill - men du vill så klart få så bra kedjelinje som möjligt. :)

Verkar som att problemet är löst med glitchs svar, men här kommer ändå lite mått:
Vevaxeln är 110 mm
Mellan vevar 92 mm
Splines ca 14 mm

Tackar för alla inspel, förslag, tips och glada tillrop!

Tillbaka
Topp