Spänna bromsvajern?

Duvan

Ny medlem
Spänna bromsvajern?
Köpte en begagnad cykel o tänkte spänna bromsvajern (pga bromsarna tar dåligt). Har aldrig gjort det förr så vet ej vad jag gör :p När jag lossar på muttern som håller fast vajern o försöker dra i den (den går genom en slags cylinderformat hål) fastnar den. I andra riktningen lyckas jag däremot dra ut den. Har tagit bort muttern helt o t.om. sprayat olja. Men kör fast ändå på samma ställe av vajern.. Beror kanske på att vajern är lite bucklig? Tips? Köpa ny vajer? Är det skillnad på vajrar dvs t.ex. hurudana ändor de har el tjocklek så jag inte köper en som ej passar?

Bilagor

• IMG_20190821_205911910.jpg
    IMG_20190821_205911910.jpg
    242.2 KB · Besök: 460
Spänna bromsvajern?
Tack. Ja fast det funkar bara för att spänna till en viss grad?
Efter att jag lösgjorde vajern får jag dock inte tillbaka den lika långt in så nu är bromsen helt ur bruk :p

Spänna bromsvajern?
Aha okej. Låter som att det får bli en ny vajer. Det relevanta är vilken knopp som sitter på ändan, inne i själva handtaget. Om du tar ut vajern och helt sonika tar med en till en cykelaffär eller Biltema så får du rätt vajer. Du kommer behöva en avbitare för att korta ner vajern och en sån där metallknopp som man klämmer fast på ändan så att den inte fransar upp, men det går bra med lite krympslang eller en klick superlim om du inte får tag i en knopp. Köper du en lös vajer så passa på och smörj den innan du stoppar in den i höljet. En metod är att dra vajern över en oljad trasa. Lycka till!

Spänna bromsvajern?
Jag brukade vränga ur den tvärgående vajern från ena sidan för att kunna arbeta med låsningen i lugn och ro. Det var länge sedan jag hade ett par bromsar av den typen dock. Kan vara så att jag tog ur hjulet för att kunna klämma ihop bromsen tillräckligt.

All bromsvajer skall vara av samma dimension. Växelvajer är för klen och har annan infästning.

Spänna bromsvajern?
Duvan sa:
Tusen tack för tips!
Går det inte bra att använda det gamla höljet annars?

Oftast är det slitet, så lika bra att byta hölje när man byter vajer. Enda undantaget är väl bakväxelvajern på cyklar med STI reglage där vajern går under styrlinda. Där vickar vajern sönder långt innan höljet är slut så där kan gott byta en vajer mellan byten av vajer+hölje.

Spänna bromsvajern?
Mitt gissning, då jag inte sett cykeln i fråga är att du borde testa detta i fallande ordning eller kanske alla 3 saker som ett samlat grepp:

1, ta bort hjulen och rengör fälg sidorna ordentligt, smuts bidrar till dålig bromsverkan.
2. byt bromsklossar, de stelnar i gummit och blir svårare att deformera vilket ger hårt motstånd och dålig verkan.
3. byt ut vajrar och höljen.

Den första insatsen kostar bara lite tid och ansträngning och kommer hjälpa till oavsett hur skicket är på resten, när klotsarna är borta eller hjulen för den delen, så kan du testbromsa, och det känns trögt och hackigt så är det lika bra att du kostar på dig nya vajrar och höljen på en gång.
rengöring och klotsar gör störst skillnad, vajer och höljen hjälper mot svaga nypor men påverkar bara bromsverkan sekundärt.

Tillbaka
Topp