Spänna upp hjul?

Spänna upp hjul?
Om jag har ett använt fungerande hjul som är rakt men där jag tycker ekrarna är lite dåligt spända, är det helt enkelt att gå på och dra alla ekrar lite till? (Och sen korrigera lite för eventuell mindre skevhet)

Eller kormmer det då att sticka iväg och bli ovalt, off-center och skevt på en gång :-O

Spänna upp hjul?
Jag brukar göra precis så, dra typ ett halvt varv på varje nippel hela vägen runt, upprepa vid behov. Om allt är som det ska bör det hålla sig rakt, men det skadar ju inte att hålla koll på rundhet och skevhet efter varje varv

Spänna upp hjul?
I teorin funkar det precis så. I praktiken gör färre ekrar i hjulet arbetet svårare. Ett bakhjul med dish är också mer svårjobbat än ett symmetriskt.

Spänna upp hjul?
Efter några år blir ekrarna slappa och måste spännas upp.

Jag brukar som skrivits ovan dra alla ekrar ett halv varv. Men sen måste man rikta hjulet också.

Innan jag lärde mig det hade jag en cykel med lite slappa ekrar. Från en cykeltur, kom jag nästan inte hem, eftersom ekrarna gängade upp sig.

Spänna upp hjul?
Oggler skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur vet man att ekrarna inte spänns för hårt?

Fälgen eller navet går inte sönder.

Spänna upp hjul?
Jag beställde en park tool tjohejsan för att mäta ekerspänning. Ska bli intressant att pröva göra det rätt. Jag har inget vidare känsla.

Spänna upp hjul?
marr skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag beställde en park tool tjohejsan för att
> mäta ekerspänning. Ska bli intressant att pröva
> göra det rätt. Jag har inget vidare känsla.

Jag köpte en sån pryl i våras ilag med riktbänk och dishmätare.
Borde ha köpt spänningsmätaren för länge sen. Alla som kör i skogen med lätta customhjul, typ actionsports borde äga en sån.
Tidigare undvek man ju att röra ekrarna, men numera är det inga problem.

Spänna upp hjul?
Kan meddela att jag gick igenom och spände upp och det gick bra, förutom att jag var IQ fiskmås och drog ett fel håll ett varv på ena sidan först.

Ska nog ta och skaffa lite hjulriktarverktyg, plötsligt är det rätt roligt och att förebygga hjulproblem är något jag borde kommit igång med för länge sen. Har någon bra tips på spänningsmätare?

Tillbaka
Topp