Spårar era cyklar?

Doink88

Ny medlem
Spårar era cyklar?
Tjena - när jag sätter på mitt bakhjul så ställer det sig lite snett i bakramen. Jag måste alltså böja/lyfta lite för att få hjulet peka rakt fram och sen spänna fast. SÅ GJORDE ALDRIG (den en gång så) FINA GAMLA CYKELN !

Är detta knas? Är jag onormal ?

Senast redigerad av en moderator:
Spårar era cyklar?
Ville du skojar? Har ju kört 5 ggr med hojen !!! Iofs slagit i ett par ggr oxå.

Hjulet är inte skevt nu längre, det riktade jag prexis.

Spårar era cyklar?
Om hjulet är skevt borde det slå fram och tillbaka, inte spåra fel. Förutsatt att inte axeln sitter snett i navet, känns långsökt.
Jag tror mer på att baktriangeln är skev, kan vara fabrikationsfel.

Min gamla cykel blev så efter att något fyllo hoppat på den :(

Spårar era cyklar?
Ja inget fyllo har hoppat på den iaf. Jag har inte heller hoppat så mkt. Jag har cyklat.

Men faan. Ska ramen behöva riktas? Alu-ram är väl inte så bra att böja (hållfastheten försämras visst).

Ska man lämna in [cykeln] mao???

Spårar era cyklar?
Vad jag har för mig så riktas alltid alu-ramar efter svetsning/värmebehandling eftersom de ofta slår sig lite då, men jag vet inte var jag läste det.

Spårar era cyklar?
Fick plötsligt det problemet i tisdags,inge kul (cykeln hade varit rak i två år innan dess). Däcket skapade emot ena kedjestaget och ändlägena på växlarna stämde inte. Nu har jag filat upp ena hjufästet någon mm så att det sitter rakt igen. Verkar funka men jag har inte kört på det. Men om det är en ny cykel så kanske du inte är så sugen på att ta fram filen ;)

Spårar era cyklar?
Doink88 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ville du skojar? Har ju kört 5 ggr med hojen !!!
> Iofs slagit i ett par ggr oxå.
>
> Hjulet är inte skevt nu längre, det riktade jag
> prexis.

Ja men ta den till butiken då?

Spårar era cyklar?
Butiken ligger i Tyskland så det blir det inte tal om. Däremot kan det bli tal om ngn LBS i närheten.

Egentligen borde jag bara tigit ihjäl Rippas flamebait. Men det är skönt att skriva av sig lite istället för att bara sura ihop sig i soffan. Näe. Espressodax. Det ger alltid ett uppryck. En dubbel idag tror jag...

Spårar era cyklar?
Doink88 skrev:

> Egentligen borde jag bara tigit ihjäl Rippas
> flamebait. Men det är skönt att skriva av sig
> lite istället för att bara sura ihop sig i
> soffan.

Men Rippas råd var ju vettigt. Om cykeln bara är använd 5 gånger och redan spårar så är det väl läge att ta den till butiken?

Har du kolla lagrena på hojen? De kan ha gängat upp sig.

Spårar era cyklar?
HAr inte kollat lagren. Måste givetvis göra det nu. Men hjulet sitter stadigt på plats när man fått dit det, så det är inte så att det glappar fram-och-tillbaka.

Tack för svar och engagemang. Det peppar ju lite iaf :)

Ha det!

Spårar era cyklar?
Två chansningar till:

Har du kollat så inte snabbkopplingen hakar i nånstans så du inte får in hjulet helt? Det kan räcka med bara en liten kant.

En annan grej. Riktade du hjulet själv? Det kanske är så att du har ställt om hela hjulet åt sidan? Så att det sitter mer åt ena hållet.
/J

Spårar era cyklar?
BRA TÄNKT DÄR! För ekrarna på ena sidan är generellt sett lösare spända!!

Kanske att fälgen inte sitter på mitten av navet - HAHA det vore ju en skön grej. Måste kolla.

Spårar era cyklar?
Det där är väl inte alldeles ovanligt på billigare cyklar. Gaffeländan kan sitta pyttelite snett.

Spårar era cyklar?
Doink88 skrev:
> Butiken ligger i Tyskland så det blir det inte
> tal om. Däremot kan det bli tal om ngn LBS i
> närheten.
>
> Egentligen borde jag bara tigit ihjäl Rippas
> flamebait. Men det är skönt att skriva av sig
> lite istället för att bara sura ihop sig i
> soffan. Näe. Espressodax. Det ger alltid ett
> uppryck. En dubbel idag tror jag...

Ta en valium till kaffet oxå när du är i farten. Att ta en ny cykel man upplever som ramsne till butiken är ett högst relevant tips.

Att köpa cykel billigt på postorder innebär en kalkylerad risk när dylika service- eller reklamationsfrågor uppstår.

Du har ju alltid alternativet att meddela butiken du köpte den ifrån om problemt. Ett mail och lite bilder är ju inte så svårt att få till.

Spårar era cyklar?
Har lugnat ner mig och kollat lite mer på detta.

Provade ett annat hjul - som satt bra, så då kollade jag noggrannt på det vanliga hjulet.
Det visar sig att dels så finns lite lite för mkt spelrum på ena sidan i hjul-infästning (växelörat
har mjuk metall som antagligen nötts lite)

Sen är det så att hjulet pekar inte snett, utan däcket sitter säg 3 mm off-center i bakramen. Att jag upplevde att cykeln inte spårade berodde antagligen på att hjulet var tok-skevt just då. Nu har jag riktat fälgen (nästan helt bra!!) och då ser man att däcket sitter rakt, men off-center.

Så det var skönt att det var enkelt. Nu kan jag köra igen.

(Rippa - beklagar sur-tonen, jag ville verkligen inte ha nån näsvis "gå-till-butiken"-kommentar, men du kunde ju vid det laget inte veta att jag köpt på postorder. Har tagit medicin och det känns bättre :) )

Spårar era cyklar?
Skrämmande rubrik. Trodde först det var ngn. ny big-brother-lag på gång, sedan förstod jag att det var om spårande cyklar, och det är intressant. Då kan man snart sälja hunden.

Tillbaka
Topp