Spark, Fuel EX eller vad ska jag ha?

Jay Jay

Aktiv medlem
Nu är det dags! Ny MTB ska inhandlas.

Det ska vara fullgung med höj och sänkbar stolpe. Max 30k.

Cykeln ska rulla på skogsstig i Stockholmstrakten och lite fjällstig på sommaren. Vill också köra lite tekniska saker. Inga regelrätta tävlingsanbitioner men kanske cykelvasan och möjligen ngt långlopp.

Jag hyrde en Spark 940 i Idre för ett par veckor sedan och den gillade jag skarpt. Lutar lite åt en sådan.
Undrar dock om det inte är roligt med de möjligheter som en Fuel EX skulle kunna erbjuda... men då blir det väl på bekostnad av fart på platten.

Kan även tänka mig begagnat (men då inte mer än 20k). Förmodligen blir det ändå nytt eftersom jag tycker jakten är tröttsam. Föredrar fysisk butik framför näthandel.

Hur tycker ni jag ska göra?

Jag tänkte mer såhär, du gillade spark 940.
En contessa spark 710 plus för 1900£ och ett nytt par 29”-hjul för 5-7.000 och du har en bättre hoj än 940 och under 30’.

Polarn körde på på en EX 8 och tyckte den va tung och jobbig att trampa uppåt med(jag kan instämma med det).
Han bytte till en spark 900 RC och tycker nu att han flyger framåt och uppför. Den är dock inte lika stabil, tung och trygg när det blir mycket stök på stigarna och/eller nedför.

Intressant upplägg. Vad skiljer Conteesa mot en vanlig Spark. Vad är damspecifikt? Är en L vanlig samma strl som en L Contessa?

Allt står i tråden jag länkade till, men det skiljer inget på ramarna, vissa säger att dämparna är anpassade för damer och att styret är lite smalare än på de vanliga.

Hmmm... nu har jag funderat lite. Även om det är juste pris på Contessa 710+ så är det ändå 25k som ska ut och då måste jag ändå börja köpa hjul, däck mm. Samt att jag gärna vill ha singelklinga (kanske bara är fåfänga). Dessutom föredrar jag som sagt LBS. En Spark 940 över disk är 28k och är då ”körklar”. Det förefaller smidigare.

Jag utesluter absolut inte nätköp men då borde det finnas ytterligare fler attraktiva alternativ, exempelvis Canyon Neuron?

Hur hade ni gjort?

Allra enklast är kanske att slå till på Contessa 710+ och börja köra den som den är och göra hjulbyte etc om det verkligen stör (mkt med cyklar sitter i huvudet)?

#kluvenkille

Jay Jay sa:
Allra enklast är kanske att slå till på Contessa 710+ och börja köra den som den är och göra hjulbyte etc om det verkligen stör (mkt med cyklar sitter i huvudet)?

#kluvenkille

Precis vad jag var på väg att föreslå, men du hann före...

Jay Jay sa:
#kluvenkille
Plushjul och däck som följer med cykeln funkar utmärkt.
Hjulen är fina och består av DT SP CL nav, DT M542 35 mm fälgar, DT Comp SP ekrar, väger 910+1070=1980 g inkl DT-tape. DT TL-ventiler följer med i lådan.
Däcken är toppklass Maxxis Rekon+ (mina vägde 779 g fram + 813 g bak).
Byte till singelklinga https://www.bike24.com/1.php?__qf_p...000,2,84&pgc[14740]=17188&pgc[17707][17708]=1 är enkelt och billigt, antingen behåller du XT 11-42T kassetten eller byter till Sunrace 11-46T https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=213742
Framväxel, fäste, reglage och wire vägde 308 g.

2D764D42-ADF1-411F-A430-1D4D5077315A.jpeg
Fegade ur på nätköp.

Idag efter jobbet åkte jag och slog till på en Spark 940 hos LBS (efter att iförmiddags ha ringt och förhandlat pris).

Nu har jag varit ute o testkört den en dryg timme. Blotade också lite, varpå mindre blodvite uppstod. Det var som förväntat roligt (premiärturen inte vurpan). Ska nog sänka trycket i däcken till nästa runda. Körde med 2bar nu. Pumpade 75psi i gaffeln och 140 bak. Kändes som minsta laget. Jag väger 73kg.
Vilka tryck hade ni startat på?

Hur som helst skönt att ett års velande är till ända.

Tillbaka
Topp