Sparsam/snabb första review av Åre Bike park

Kodama

Medlem
Sparsam/snabb första review av Åre Bike park
Tänkte skriva ner lite tankar kring Åre Bikepark efter familjens första besök i området v27 2024, jag sökte lite innan, men det saknades uppdaterad info, alt. så är jag dålig på att Googla ?

Vi checkade in på Camping Ristafallet då det var den campingen som erbjöd ställplats med el och service hus, Åre Camping erbjöd endast ställplats och övriga alternativ låg en bra bit bort.

Parkering i Åre centrum var inga problem med en stor husbil, dock var det glest med besökare skulle man kunna säga.

Med 3 barn, 6-8 år gamla, och med tidigare erfarenheter kring Ludvika, Säfsen, Hafjell samt Idre kan vi säga att vi var lätt under dimensionerade för vad som väntade oss i Åre.

Tidigare har välutrustade MTBs, cykelhjälm samt slitstarka kläder räckt.

Men utfarterna i Åre krävde en bättre uppgradering i utrustningväg.

Det saknades dock inte utbud, hyra och full skyddsutrustning landade runt 250kr per dag.

Jag valde att köpa utrustning till 2 av barnen, utbudet var tillfredsställande, ryggskydd och knä skydd och hyra till det tredje.

Jag blev inte riktigt klok på lift systemet, men 2 liftar opererades konturnuerligt som tog oss halvvägs upp mot Åre platån, gondolen avgick var 40 minut för cyklister, men jag såg inte kabinbanan eller bergbanan köras.

Några i liftpersonalen sa att det var för att man hade tagit beslut att inte köra alla liftar för att minska slitaget på naturen etc.

Personalen var genomgående bra och hjälpsamma då barnen inte når upp att hänga cyklarna på liften.

Vi hade också tur med vädret och väl uppe erbjuds man till en fantastisk vy över Åre och det kringliggande landskapet, bara att njuta.

Backarna höll mycket bra kvalitet, men graderingen är snäppet över vad vi var vana med tidigare, gröna motsvarade blåa och blåa leder motsvarar röda ledande i Idre, Ludvika och Säfsen har inget liknade. Ungarna kämpade första gångerna ner på grön men behållningen var stor det var bara att ta det lungt första åken, men de levlade upp ganska snabbt och tog sig ner. Easy rider slingan åtgärdades på sina ställen men det gick att ta sig runt och bara tuta ner i för oss en evighet.

Noterade att första dagen, en tisdag, var det en del folk i backan, men sedan var det glest men generellt är mtb cyklister mer toleranta med långsamtgående fordon än landsvägs racers ?.

Många norrmän och tyskar/holländare i backarna, men lite oroväckande med tanke vad det kostar att driva och underhålla en anläggning som denna.

Generellt var vi mycket nöjda med besöket och kommer sannolikt komma tillbaka trots att det tar 6.5h att köra enkel väg. Det beror på utbud och service då jag just nu är jag handikappad i Idre med en trasig frambroms utan tillgång till reservdelsutbud eller närhet till alternativ.

Tillbaka
Topp