spd av, plattform på, skor sökes

NickeF

Ny medlem
Nu plockar jag av spd-pedalerna, känner att de begränsar mig mer än nyttan med dem. När det blir stökigt och tekniskt gillar jag inte att sitta fast, jag flyttar fokus till hur jag ska ta mig loss istället för hur jag ska ta mig fram.
Förstår dem som inte klarar sig utan dem men för mig funkar det inte fullt ut.
Tror dock att jag kommer att byta tillbaka till spd när jag blir bättre eller om jag ska ta en runda i lite enklare terräng.

Men nu till frågan, skorna. Vill ha förslag på bra skor för plattisar som funkar ute i skogen, vill inte ha några streetskor.
Har förstått att TenFive Impact är grymma men jag har inte hittat någonstans i Sverige där de finns.
Åker ner till Stockholm till helgen så vet ni av någon butik där med bra skor får ni gärna tipsa.

Senast redigerad av en moderator:
NickeF skrev:

>
> Men nu till frågan, skorna. Vill ha förslag på
> bra skor för plattisar som funkar ute i skogen,
> vill inte ha några streetskor.
> Har förstått att TenFive Impact är grymma men
> jag har inte hittat någonstans i Sverige där de
> finns.
> Åker ner till Stockholm till helgen så vet ni av
> någon butik där med bra skor får ni gärna
> tipsa.

Viking Goretex?

Jo jag funderade faktiskt på ett par styvare trekkingskor med ganska slät sula. Får kuta runt på stan och kika.

nenja skrev:
-------------------------------------------------------
> Shimanos variant fungerar fint, inte tappat mina
> billiga BBB-pedaler en gång sedan jag köpte dem.
> :)

Håller med.

StaffanS skrev:
> nenja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Shimanos variant fungerar fint, inte tappat
> mina
> > billiga BBB-pedaler en gång sedan jag köpte
> dem.
> > :)
>
>
> Håller med.

Är det SH-MP56/66L ni menar då?
Annars såg SH-MT31 ganska bra ut också om man inte monterar SPD-klossen.

MP56 är den utan SPD-kloss. Köp inte skor som är avsedda för SPD, sulan på såna skor är inte anpassad för plattisar. MP56 är även jag riktigt nöjd med (har dock inte testat FiveTen än).

Slår ett slag för "Adidas The Berm". Kärlek vid första ögonkastet, kostar inte allt för mycket heller. Att sedan i princip alla som säljer adidas bör kunna ta hem dom är ju inte helt fel heller. Enda anledningen till att jag inte äger ett par än stavas ekonomi...

SH302G00.jpg

// Fischer

Har nu kört första rundan med plattisar (5050X) och jäkla va kul det va, klarade rundan (Klissberget-Nacksta) mycket bättre än tidigare. Kände att jag vågade mycket mer och vågade vänta den där sista millisekunden för att återfå balansen.
Kanske återgår till spd nån gång i framtiden när man blivit bättre men nu känns det här helt rätt.

Var in på en av de större cykelaffärerna i Stockholm och snackade skor, killen rekomenderade Five Ten dojjan utan att jag ens förde den på tal. Och dom hade dom inte ens... dom hade Shimanos och några andra. Så jag la iväg en beställning till Chainreaction.
Köpte plattisarna där bara för att han var så ärlig och inte bara sugen att kränga grejjer, hade ju varit billigare att ta dom samtidigt med skorna men det kändes bättre så här...

Peter_K skrev:
> MP56 är den utan SPD-kloss. Köp inte skor som
> är avsedda för SPD, sulan på såna skor är
> inte anpassad för plattisar. MP56 är även jag
> riktigt nöjd med (har dock inte testat FiveTen
> än).
>
Jag gjorde dock tvärtom, ville ha en styvare sula så jag köpte den med SPD-möjlighet trots att jag inte kommer att använda SPD. Tyckte MP56 var för mjuk testade den. CRC sålde ut dem billigt så det fick bli sådana.

Så där då har man fått hem och kunnat provköra FiveTen skorna, dröjde lite pga ett trasigt växelöra. Men vilka skor!
Känns riktigt bra, storleken blev perfekt och greppet är grymt. Det går inte att justera foten på pedalen utan att lyfta upp den först, med tryck på är det omöjligt att röra den.
Misstänker dock att de kommer att bli lite väl varma på sommaren men det är ju länge kvar tills dess och lite fotsvett har man ju inte dött av.

/Niklas

Jag kör i Adidas dojjorna, grymt ksöna faktiskt!
Inte lika greppiga som five-ten antagligen, men tillräckligt med grepp på shimano dx-pedaler med långa pins, jag måste också lyfta fötterna för att justera.

En fördel med dom är att man kan knalla in på vilket Stadium som hellst, testa Adidas-sneakers och komma fram till vilken storlek man ska ha, och sedan beställa den på crc om man vill :)

Tillbaka
Topp