SPD-Pedal&sko köp, vad tänka på?

HolyDiver

Ny medlem
Ja...
Tänkte köpa spd pedaler och skor därtill.
Främst för att kunna få ut mer kraft, men även för att det är kul med prylar!

Vad ska man då tänka på?
Siktar på att motionsköra stigar/löpspår och grusväg. Samt ev. pendla till jobbet 19km enkel väg.
Cykeln är en Giant xtc2 med 120mm dämp och 30växlar av någon outgrundlig anledning.

Är det så mycket att fundera över eller är det bara att hitta en sko som känns skön på foten och ser bra ut eller? Och sen en pedaljävel som passar skon eller är det en hel vetenskap?

Har kört mycket dirt när man var ung och odödlig, då var det vans som gällde på
feta plattformspedaler med långa spik. (finns förevigat i mina smalben..)

//M

- Köp skor som du gillar. "mtb-skor" med två fästhål för klossarna är lämpligast (inte lvg-varianten med tre hål).
- Köp pedaler i lämplig prisklass.

Shimanopedaler är vanligast, men det finns andra fabrikat (t.ex. Time, Crank Brothers som båda har sina fördelar). Klossar följer med när du köper pedalerna.

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Glöm ALDRIG klicka ur när du stannar.

När du glömmer du att klicka ur - se till att se ut som om det var meningen, inget panikflaxande med ben och armar.

Se till att hitta skor som passar. Känns dom det minsta trånga i butiken med ex sportsockar på så kommer dom ge dig avdomnade fötter på cykeln.

Ställ in pedalernas så dom släpper ur dig precis så fort att du känner dig trygg (antagligen runt det lättaste i början).

Köp pedaler som saknar plattformar helt och hållet, dvs enbart SPD på bägge sidorna.

Slutligen får du inte mycket mer för pengarna när det gäller dyrare pedaler. Så fokusera på att hitta bekväma skor.

Shimano har olika cleats (klossar). Om du ska köra i skogen kan det vara tryggt att ha varianten som är lättare att rycka loss. I stökig terräng kan det vara rätt skönt att snabbt få ner foten... Mina klossar heter SM-SH56.

Se till att skon sitter bra, det är det absolut viktigaste. Hälgreppet ska vara bra och skon ska sitta tight över foten utan att trycka.

På pendlarhoj tycker jag att man med fördel kan ha kombipedal, dvs SPD på ena sidan och plattform på andra. Men i leran är det hel-SPD som gäller.

/Mats

Mats_K skrev:
> På pendlarhoj tycker jag att man med fördel kan
> ha kombipedal, dvs SPD på ena sidan och plattform
> på andra.

Håller inte med. Det är ett helvete så fort man måste stanna för en bil i en korsning.

underscore skrev:
> Mats_K skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På pendlarhoj tycker jag att man med fördel
> kan
> > ha kombipedal, dvs SPD på ena sidan och
> plattform
> > på andra.
>
> Håller inte med. Det är ett helvete så fort man
> måste stanna för en bil i en korsning.

Ett helvete? Det tar en sekund att kolla ner och justera pedalen till rätt läge. I skogen är det inte ett alternativ, men till vardags tycker jag det funkar bra. Ffa är det bra att kunna alternera med vanliga skor, så man kan använda cykeln även i ärenden som inkluderar en del promenerande. Då är det värt den där sekunden det tar att klicka i när man kör med cykeldojor. Eller så får man lära sig trackstand.

Jag har själv gjort väldigt liknande köp som HolyDiver på xxl idag, dock så valde jag ett par Diadora X-trail 2 på rea för 800 spänn, nedsatta från 1500!

Min fråga till de mer invigda lyder vilka cleats man bör köra på skorna om man skall använda dem på både mtbn och pendlarhojen (den nyinköpta Merida CC3an på nyss nämnda XXL-rea)? Jag har både 51or och 56or hemma. Frågan är vilka man skall "lära sig".

Har även jag ett par kombipedaler som ligger hemma och skräpar och ett par nyinköpa M520 och funderar likt herrarna ovan på pros / cons i att köra kombipedal på hybrid. Finns det fler åsikter?

HolyDiver skrev:
> Blev ett par
> http://static.bike-components.de/images/product_im
> ages/popup_images/23227_1_shimano_sh-m_161_mtb.jpg

Förutsatt att dina fötter åtminstone är i närheten av att se ut som mina har du köpt ett par förbannat bekväma skor.

Jag kör kombipedaler på min hybrid och M520 på resten av cyklarna. Det råder inget tvivel om att det är enerverande med kombipedaler även i staden när man ska hamna på rätt sida av pedalen, men det är inte särskilt bökigt när man vant sig, och jag tycker fördelarna väger upp nackdelarna i mitt fall.

Sen beror det väl på också, om du efter ett tag skulle inse att du i princip aldrig använder den platta sidan är det väl bara att skicka på ett par "riktiga" pedaler istället (i nödfall går det ju att cykla med vanliga skor även på sådana).

Körde hisingen - skatås och tillbaks med M520, SPD för första gången utan några större bekymmer. Ovant så in i bänken men trevligt uppför :) Vi får se hur det blir.. Tack för tanken!

Tillbaka
Topp