SPD-pedaler vs. Vanliga

SPD-pedaler vs. Vanliga
klotsar bör du välja 51an eller 52an. .beroende på hur mycket float du vill ha.. 52an har mindre float om jag inte missminner mig. ligger på ~150spänn

skor som finns i lager brukar ligga i ~500-2500kr segmentet.. där skorna rent generellt är bättre ju dyrare de är. fast lite synd att förstöra ett par fina skor på vintern.

SPD-pedaler vs. Vanliga
jag tycker inte det är hela världen med nåra som kleggar igen, jag bryr mig heller inte så mycket om vikten. huvudsaken är att jag får bättre rundtramp samt att jag inte halkar, då kommer jag säkert känna större säkerhet inför svårare partier som jag änsålänge helst skippar.
jag tycker dessutom inte att vi skall bråka om vem har rätt och vem som har fel, utan det är bra att så många som möjligt kommer med egna och olika hypoteser/åsikter/erfarenheter. sen kan det ju vara en bonus om många människor rekommenderar en viss pryl som man följdaktligen kan använda som riktimärke när man skall köpa nåt.
jag gillar INTE att bli insnöad på en viss typ av produkt, jag vill höra vad ALLA har att säga!

SPD-pedaler vs. Vanliga
Att Eggbeatern inte går att justera är just dessa pedalers fördel. De behöver inte justeras. Det finns ingen justerskruv som kan slås sönder. Det tål betydligt mer stryk än vad man kan tro. Jag kör mina Äggvispar i två år har slagit i dem lika mycket som mina gamla Shimano SPD pedaler.
En annan mycket stor fördel är att det kan servas lätt genom att man pressar fett genom pedalen så att smuts och äldre fett åker ut.
Den enda nackdelen att är nästan omöjligt att cykla med dem utan cykelskor, som man skulle vilja göra när man skall trixa lite. Då finns det å andra sidan andra äggvispar med plattform.
Köper du Eggbeater blir du inte missnöjd.

SPD-pedaler vs. Vanliga
ok jag kanske köper den om:
1. mina SPD jag har nu fungerar helt jävla värdelöst
2. de går sönder direkt
3. jag vinner på lotto vilket jag aldrig spelar på.

ville bara klargöra att jag är PANK! =)

EDIT: glömde smiley

Senast redigerad av en moderator:
SPD-pedaler vs. Vanliga
t0dy skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har kört med vanliga pedaler ca 35mil eller
> nåt sånt. Har börjat tröttna på att jag tappar
> fotfästet när mina skor blir blöta och därför
> funderar jag på att köpa SPD-skor.
> Hur cyklar man med SPD-pedaler?
> Vilka SPD-skor skall man ha?

Om du bor i Stockholm och har storlek 42-43 så kan du få låna mina reservpedaler och skor. Det är nog lättast att testa själv. Skicka ett pm om du är intresserad.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Ok, det är inte så märkvärdigt. Jag började med ett par skor som är avsetta för annat än enbart cykling. De funkade helt utmärkt i början. sedna skaffade jag mig lite mer specialicerade skor; SIDI BUllit. De funkar utmärkt att tävla i, men det gjrde även de andra Shimanoskorna.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Lika bra att fråga här också: Om man inte är beredd att lägga ut massa pengar - kan man inte sätta på ett par "gammelclips"? Jag menar alltså en plasttå med remmar kring. Finns på Biltema för 29:90. Bara att skruva fast på pedalerna. Skillnaden mot ingenting alls är ju jättestor! Kan väl inte lika gärna vara samma skillnad igen till SPD. Eller? Jag förstår inte riktigt att de skulle vara så svåra att kliva ur heller. Dra foten bakåt så är du ju loss! Sen förstår jag visserligen att det inte ser lika smutt ut...

SPD-pedaler vs. Vanliga
Jo, visst. Men hur mycket gör det i ren kraft? (det är liksom det som är min fråga) Jag har köpt en begangad mtb för 2000 och funderar faktiskt på att lägga ut lika mycket på skor och pedalar men har lite svårt att få det att låta vettigt i mina egna öron...

SPD-pedaler vs. Vanliga
Andra har sagt det tidigare, men jag säger det igen:

Shimano M520-pedalerna är billiga och bra!

Hur dom står sig mot andra SPD och SPD-liknande koncept kan jag inte uttala mig om men dom är precis allt vad jag förväntade mig. Nu när jag vant mig hyffsat med tekniken att vrida ur fötterna så har jag inte gjort en enda SPD-vurpa på ett bra tag. Kommer alltid ur pedalerna fort nog numera. Värre är då att starta i knixig terräng (gärna motlut). Svårt nog med vanliga pedaler men har man SPD ska man pricka klossen rätt i mekanismen också.

Jag tycker SPD känns ganska naturligt om man trampar sin cykel en hel del. Trevligt att få ut det mesta av trampandet. Åker man alltid med medlut eller om man är inriktad på rent trixande så är det väl helt i sin ordning att ha plattisar.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Jag har också funderat på SPD, vet inte om det är min grej.. Känner dock att jag skulle vilja ha bättre rundtramp.. Har ett par frågor:

oDBro skrev att man kan köpa ett par SPD-skor och om man sen tycker att det inte passar så kan man använda dom med plattformspedaler. Stämmer det? Har hört motsatsen.. Vore väldigt bra om man kunde få ett par bra cykelskor ändå, även om man fortsätter med plattformspedaler.

Hur stor skillnad skulle det bli med cykelskor med eller utan SPD, jag kör nu runt med gympaskor med dämpning i sulan, vilket jag antar är ganska dumt.. Vill mest veta hur mycket det lönar sig att köpa cykelspecifika skor, eller om jag ska lägga pengarna på annat, till en början.

Hur är SPD-skor att gå i efter man ställt av cykeln? Håller på och cykelpendlar en del, behöver jag ta med mig ett par andra skor i ryggsäcken? Det vore rätt tungt..

Shimano SH-MT50 pratades om ovan, jag litar dock inte på att jag får rätt storlek/model utan att prova.. Åtminstone en lokal butik här säljer Shimano MT-30 för liknande pris och den ser väldigt lik ut, förutom färgen och att MT-30 har lite jobbigare snörning, men det ska ändå gå att bli av med skosnöret. Är denna vettig?

SPD-pedaler vs. Vanliga
jag skall nog satsa stort och köpa 120-modellen eller 180-modellen. På CRC kostar de nämligen "bara" 770 resp 900, svinbilligt om man jämför med 1000 och 1300 på cykelspec!

.....när jag har råd vill säga

SPD-pedaler vs. Vanliga
täönk på att frakt tillkommer på ~150spänn samt att det blir dyrt om du inte prickar in rätt storlek från början.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Jag hakar på den här tråden...min första vecka med SPD har lett till några vurpor och jag har funderat på att justera mina pedaler (M-520).
Nu läste jag att det verkar finnas två typer av klossar, är det ett bättre alternativ att byta till den silvriga typen än att justera pedalerna? Mina klossar idag är svarta på ovansidan och silvriga på undersidan o dom heter SM-SH51.
Var på Cyclecomponents hittar man klossar?

En annan fråga, på mina skor (M-120) finns två ställen att skruva på klossen. Hur väljer man mellan det bakre o främre?

plumse skrev:
> Den silvriga typen av kloss är lättare att få loss
> foten från för den kan du rycka ur foten ur lite
> hursomhelst. Den svarta kan du lossa foten enbart
> genom att vrida hälen utåt.
> Skulle inte få för mig att köra med något annat än
> de silvriga.
>
>
> ______________________________________
> En idé är alltid bra tills den testats

SPD-pedaler vs. Vanliga
sungam:
mest tycke och smak.. ju närmare hålfoten du placerar klotsen desto mindre belastar du vadmuskeln.

däremot så betyder det inte att det funkar bättre för dig.

pröva dig fram.

jag kör själv på 52orna och tycker de är mycket bättre än 51orna.. sitter hårdare i pedalerna vilket jag trivs med, fast vi är alla olika.. 55orna kommer jag aldrig köra på då det inte finns nå värre än pedaler som lossnar, speciellt då man tar i även på uppvägen i rundtrampet.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Jag fick hemska smärtor i knäna när jag hade klossen monterad för långt fram. Nu har jag den så långt bak det går och då funkar det kalas.

Passar på att fråga om CB Mallet, funkar dom bra? hur är dom att använda med vanliga skor? Vill ha en pedal som jag kan köra både i- och urklickad.

SPD-pedaler vs. Vanliga
fox skrev:
> Jag har också funderat på SPD, vet inte om det är
> min grej.. Känner dock att jag skulle vilja ha
> bättre rundtramp.. Har ett par frågor:
>
> oDBro skrev att man kan köpa ett par SPD-skor och
> om man sen tycker att det inte passar så kan man
> använda dom med plattformspedaler. Stämmer det?
> Har hört motsatsen.. Vore väldigt bra om man kunde
> få ett par bra cykelskor ändå, även om man
> fortsätter med plattformspedaler.

Köper du ett par med bra sula med mönster som även kan greppa vanlig pedal så funkar det.

> Hur stor skillnad skulle det bli med cykelskor med
> eller utan SPD, jag kör nu runt med gympaskor med
> dämpning i sulan, vilket jag antar är ganska
> dumt.. Vill mest veta hur mycket det lönar sig att
> köpa cykelspecifika skor, eller om jag ska lägga
> pengarna på annat, till en början.

Det lönar sig, helt klart bästa uppgraderingen om du vill bli en bättre cyklist i skogen. Observera att jag skrev i skogen, kör man dirt, street eller downhill så funkar flatties oftast bättre.

> Hur är SPD-skor att gå i efter man ställt av
> cykeln? Håller på och cykelpendlar en del, behöver
> jag ta med mig ett par andra skor i ryggsäcken?
> Det vore rätt tungt..

Köper du ett par som inte är rena raceskor, så är de nästan som vanliga skor med skillnaden att sulan är hårdplast/glasfiber och att skorna har SPD klossar.
>
> Shimano SH-MT50 pratades om ovan, jag litar dock
> inte på att jag får rätt storlek/model utan att
> prova.. Åtminstone en lokal butik här säljer
> Shimano MT-30 för liknande pris och den ser
> väldigt lik ut, förutom färgen och att MT-30 har
> lite jobbigare snörning, men det ska ändå gå att
> bli av med skosnöret. Är denna vettig?

MT50:an ser ok ut, likaså M038( <http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5124> ). Jag har ett par gamla M058( <http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=2478>> ) som är grymt sköna trots att de ser lite fula ut. Gillar speciellt att de är lite högre, skyddar fotknölarna lite. Skulle nog köpt MT50:an idag, den ser helt ok ut, <http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7771>

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
SPD-pedaler vs. Vanliga
Om jag fattar dig rätt så sitter 55orna lösast, därefter 51orna o hårdast sitter 52orna...korrekt?

Tim skrev:
> sungam:
> mest tycke och smak.. ju närmare hålfoten du
> placerar klotsen desto mindre belastar du
> vadmuskeln.
>
> däremot så betyder det inte att det funkar bättre
> för dig.
>
> pröva dig fram.
>
> jag kör själv på 52orna och tycker de är mycket
> bättre än 51orna.. sitter hårdare i pedalerna
> vilket jag trivs med, fast vi är alla olika..
> 55orna kommer jag aldrig köra på då det inte finns
> nå värre än pedaler som lossnar, speciellt då man
> tar i även på uppvägen i rundtrampet.

SPD-pedaler vs. Vanliga
<http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7331> 661 Neuvo 05, ser också trevliga ut om man vill ha en sko som går att använda på stan med.

/Leo

SPD-pedaler vs. Vanliga
Njaäää.... De sitter allesammans benhårt om du vill för det ställs på pedalen. Skillnaden mellan cleatsen är i vilken riktning de löser ut. 55:an löser ut åt alla håll (utom nedåt...). De andra löser endast ut åt sidan. Som så korrekt påpekats har 55:an den nackdelen att om den är för löst justerad och du tar i ordentligt och drar med foten så kan den lossa och du sätter då knät i styret och gör hur ont som helst. Å andra sidan är det lättare att komma loss från 55:orna om du stegrar och råkar stegra över.
Jag föredrar 55:orna för jag "rundtrampar" inte. Jag kör SPD enbart för att sitta kvar på hojen när det är stökigt. Många andra kör SPD för att få mer kraft.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Skruva ett par klossar i dessa så har ni garanterat varma, vattentäta och jädrigt styva skor ;-)

275g.gif

www.lasportiva.com

SPD-pedaler vs. Vanliga
Leo: Tack för alla svar! =) Dom du rekommenderar ser ju jättebra ut och är till precis lagom pris, men jag har jättesvårt att välja storlek. Jag har varit med om (med vanliga skor) 45:or som varit för små och 44:or som varit för stora.. Så det känns väldigt riskabelt. Finns det några vettiga skor (till någorlunda vettigt pris) här i Göteborg?

SPD-pedaler vs. Vanliga
fox: Shimano skorna ska köpas ung. 2 storlekar större än vad foten är. Använder normalt 42-43 skor, men har shimano i 44 storlek.

/Leo

SPD-pedaler vs. Vanliga
t0dy skrev:
> tack för hjälpen båda två, men hur var det nu med
> de olika "seat clamps"? :)
>
> ---------------------------------------
> ...och jag vet att jag inte vet...

Seat cramps menar han.
...rövkramp på svenska.
:D

SPD-pedaler vs. Vanliga
Muerto skrev:
> Passar på att fråga om CB Mallet, funkar dom bra?
> hur är dom att använda med vanliga skor? Vill ha
> en pedal som jag kan köra både i- och urklickad.
>
> --------
> Jag har en lång sak och jag kan använda den! Hela
> 45 tum! ;)

CB mallet C funkar lika bra som vanliga när det gäller i och ur processen och är helt ok med typ skateskor som flatties men ingen höjdare med inte iklickade cykelskor av modell Sidi Bullit, Eagle alltså "fotbollssko" modellen, då blir de väldigt hala.

Har funderingar på att prova typ 661 Launch men det får bli senare.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Leo skrev:
> fox: Shimano skorna ska köpas ung. 2 storlekar
> större än vad foten är. Använder normalt 42-43
> skor, men har shimano i 44 storlek.

Det beror nog på model, mina 45:or (M220) är nog egentligen ett par 46:or :-)
Skönt på vintern för man får plats med ett par rejäla sockor.

SPD-pedaler vs. Vanliga
baby fat skrev:
> Lika bra att fråga här också: Om man inte är
> beredd att lägga ut massa pengar - kan man inte
> sätta på ett par "gammelclips"? Jag menar alltså
> en plasttå med remmar kring. Finns på Biltema för
> 29:90. Bara att skruva fast på pedalerna.
> Skillnaden mot ingenting alls är ju jättestor! Kan
> väl inte lika gärna vara samma skillnad igen till
> SPD. Eller? Jag förstår inte riktigt att de skulle
> vara så svåra att kliva ur heller. Dra foten bakåt
> så är du ju loss! Sen förstår jag visserligen att
> det inte ser lika smutt ut...

Jag tillhör en generation som har kört med båda "systemen". Det är en mycket stor skillnad på clipsremmar och SPD, ungefär lika stor skillnad som gamla tiders friktionsväxlar mot dagens växelsystem.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Jag har normalt 42-43 och mina Shimano-dojor (M072) på 43 är något stora (lagom med tjockare strumpor), så det kan nog variera från modell till modell. Det verkar väldigt vanskligt att köpa ett par skor utan att testa dem först hur som helst. Jag är 100% nöjd med mina.

SPD-pedaler vs. Vanliga
jag tänkte prova ett par SPD skor först, enda problemet är att skorna i hyllorna på cykelspec är av fel storlekar.. skall jag be dem hjälpa mig hitta rätt storlek åt mig så jag kan testa dem och sen köpa dem nån annan stans? verkar lite pinsamt :P

SPD-pedaler vs. Vanliga
t0dy: Lösningen på ditt problem som jag ser det är att be folket på Cykelspec. hjälpa dig och sedan köpa dom skorna ni hittar, där.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Jämfört med större delen av jordens befolkning är jag stenrik. Men det hör inte hit.

Ok, är det inte värt ett par hundra extra att få skor i rätt storlek då?

SPD-pedaler vs. Vanliga
Själv köpte jag ett par SH-M071 på CC förut (extrapris - 440 kr) tillsammans med mina pedaler. Jag tycker dojorna funkar bra. Upplever dom som ganska styva och fina och det är ju "riktiga" cykeldojor (om än billiga sådana). Syns direkt att det är specialdojor och dom är definitivt ingen höjdare att gå i vilket kan vara en nackdel om man måste ha skorna på jobbet eller liknande.

Vad som inte är så bra är att sulan verkar slitas ganska fort. Egentligen är det nog inte så förskräckligt men jag tycker dojorna ser ganska slitna ut undertill med tanke på hur väldigt lite jag har gått med dom. En annan sak är ju att dom bara har två spännremmar. Skulle gärna ha fler (3-4) då jag ser det som ganska naturligt att fler spännen gör att skon sitter lite tightare över hela foten. Funkar dock hyggligt med två spännen om man ser till att dom är ordentligt spända.

Det viktigaste jag ville säga är dock att jag normalt brukar ha stora 41 eller små 42 (ibland normala 42 också fast då är det gränsfall). Shimanodojorna köpte jag i storlek 42 och dom sitter riktigt bra. 41 skulle garanterat vara för små och 43 påtagligt för stora. Alltså är det min uppfattning att min modell av shimanodoja ligger ganska normalt i storlekarna jämfört med andra dojor. Något åt det mindre hållet. Mina 42:or är kanske 41,75 i "normala" storlekar eller nåt sånt.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Nu lyfter jag upp dena tråden.
Var igår och kollade hos sportson, litet utbud hade dem.

Jag testade lite olika modeller. Bla, SCOTT COMP, och Shimano SH-MO38. Sedan testade jag även en annan Shimano skor, inte typen alround utan det var mer MTB/spinning.
Är SCOTT ett bra märke på SPD skor i största grepp eller är Shimano bättre på alla sätt?

Sedan tyckte jag att SCOTT skon var hårdare, Shimano kändes lite mjukare. Kan bero på modellen.

Jag är ute efter en SPD skor som är lite mer åt alround sko än sport-elite sko. SCOTT skon hade två dubbar framtill och hade mer grepp i det stor än Shimano, men varför behöver man ha dubbar och grepp djup på 0.75cm när man skall cykla i clips?

Ni har rekomderat många Shimano dojor. Är dem stor ledande i cykel skor. Eller är det bara för att dem utveklade SPD fästet(Tror jag ahr läst att det var dem).

Finns det några andra SPD skor märken som man kan rikta in sig på.

Som sagt, jag är ute efter alround skor, dem skall var styva och hårda men inte en sula med så djupa grepp som SCOTT COMP hade. Jag vill även att dem inte skall lyssa upp förmycket, utan mer se ut som "vanliga" skor. Ungeför som Shimano Alround skor. Är det bara Shimano skorna som har neoprem häl skydd, som man drar upp från skon och runt hälen. Stor att det skulle skydda mot lite väta och smuts. Verkar somen shysst sak.
Som jag har skrivit innan, den skånska vintern är inte långvarig så någon risk att det är under -7"c mer än 2 dagar i rad finns inte. Skåne är inte stabilt.

Sedan en fråga till, vad är att föredra? Skall man har störspäning + karboreband eller bara karboreband. Läst att någon sa att han/hon ville ha fler karborespännen, för att öka stabiliteten.

Jag är en riktig Noob vad som gäller SPD skor, där av alla Noob frågor.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Köpte mina första SPD-skor för en månad sedan. Jag fastnade för North Wave då Shimanos läster inte verkade passa mina breda fötter i stl 45. Blev ett par NW Hydrogen, men de kan knappast klassas som allround, de ser ut som ett par cykelskor, varken mer eller mindre. Tre karborrband, 950:- på rea.

Pedalerna är ett par WellGo köpta på Biltema för 280:-, verkara vara ett fynd med fina tätningar vid lagren. Cleats följer med.

Dubbarna har du när du till slut måsta kliva av och bära cykeln förbi väldigt branta/stökiga partier. Se därför till att sulorna är någorlunda mjuka - att knata uppför våta berghällar på plastssulor är inget kul! Metalldubbarna är dock värdelösa i skogen - inte heller de greppar på sten och rötter. På mina skor sitter plast-dubbar som iaf inte är lika hala som metall-dito.

En sak till: Det märks att cykelskor inte tillverkas av skotillverkare. Mycket underliga storlekar och läster på alla de skor jag testat. Skulle inte våga beställa på nätet utan att veta exakt vad jag beställer.

/ Jonas

SPD-pedaler vs. Vanliga
Har varit och kollat på fler SPD skor idag. Var på Cykeldoktorn där jag fick med mig hem en brochyr med alla Shimano's SPD skor & tillbehör 2005.
Har blädrat igenom den ett tag nu och grubblat fram och tillbaka.

Jag har en gränns på 700kr för SPD skorna.
här kommer dem som jag har kollat på (bildlänkad):

Shimano, SH-MT50

Shimano, SH-M058D

Shimano, SH-M038

Shimano, SH-M072

Det är desa fyra som jag har kollat in. Alla kostar runt 650kr. Kan ni ge lite komentarer och gemföra dem snabbt.
Jag vill ha ett par SPD skor som är snygga, bra enligt andra personer samt ja, vad tycker ni.

Det med vinterskor har jag löst mitt problem med. Jag har Neoprem-strumpor hemma. Som jag andvände när jag fridyker (passar tyvärr ej mer tillsammans med fenorna).
Haha, sedan har jag även neoprem-handskar, 3mm tjocka. Kan ju andvända dem när man cyklar på vintern, lär inte frysa:D

Om jag själv skall säga något om åvanstående tycker jag att Shimano, SH-M038 är snyggast. Dem är av alround typen. Sedan tvåa på min egna lista kommer Shimano, SH-M072, eftersom dem är snygga med. Jag tävlings cyklar inte(inte mycket iallfall, varit med på 1 tävling)

har hört folk som har rekomderat Shimano, SH-MT50 och om man gemför dem med Shimano, SH-M058D så är väll största skillnade att Shimano, SH-M058D har mer mönster i sulan?

Säg vad ni tycker.
Hälsningar från en SPD Nooob

SPD-pedaler vs. Vanliga
Sungam:
skillnaden mellan 51 och 52 är floaten.. 52orna är inte lite rörliga i sidled som 51orna.. och ger därmed lite mer distinkt känsla i det hela.. lite hårdare att klicka i och svårare att glida ur..

iofs har jag ställskruvarna på pedalerna iskruvade för maximal fjäderspänning (dvs så hårt det går)

Tillbaka
Topp