SPD-pedaler vs. Vanliga

SPD-pedaler vs. Vanliga
Betaine^ skrev:
-------------------------------------------------------
> har hört folk som har rekomderat Shimano, SH-MT50
> och om man gemför dem med Shimano, SH-M058D så är
> väll största skillnade att Shimano, SH-M058D har
> mer mönster i sulan?

Jag har kört med mina 058:or i ett par år nu och de är riktigt bra. Otrolig hållbarhet, de vill bara inte gå sönder. :-) Att de är lite högre än andra skor, som 038 & 072, är bara positivt, det skyddar fotknölarna lite grann och man får inte in sand/grus/lera lika lätt i skon. Rekommenderas varmt!

MT50 skorna ser lite grann ut som en vidareutveckling av 058, men sulan är inte lika grov. De ser ut att klara vatten lite bättre, då det är färre ventilationshål i dom än 058. Kan vara en värdig ersättare till 058, ska nog spana in dom när det börjar bli dags för skobyte, annars köper jag ett par 058:or till.

/Leo

SPD-pedaler vs. Vanliga
Använder Shimano SH-M072 har inte använt dom så länge men de funkar bra, är hårda och verkar vara mycket bra kvalite. Nackdelen är att de är lite besvärliga att gå i.

Senast redigerad av en moderator:
SPD-pedaler vs. Vanliga
tim- skrev:
> Sungam:
> skillnaden mellan 51 och 52 är floaten.. 52orna är
> inte lite rörliga i sidled som 51orna.. och ger
> därmed lite mer distinkt känsla i det hela.. lite
> hårdare att klicka i och svårare att glida ur..

SM-SH52 klossarna är speciellt anpassade för PD-M858 pedalerna och skall inte användas med andra pedaler. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=780
Det är det som gör att de blir svåra att klicka i och ur, de passar inte ihop.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Thx för tipsen. Det lutar nog åt alround typen, d.v.s Shimano, SH-MT50 eller Shimano, SH-MT58.
Lite lurigt faktsikt att SH-MT50 är en senare modell av SH-MT58. Vanligt viss brukar nyare modeller få annat 10-tal eller högre ental. (Sedan är den nyare modellen några kr billigare; lurig värre.) Hur som hällst dem båda verkar shysst.
Bra med lite högre kant som stoppar mot diversa smuts angrepp. Låter fint fint att SH-MT50 är mer vatten avvisande.

I den brochyser som jag fick finns en mycket bra tabell som beskriver vilka klossar som passar till vilka skor och till vilka SPD fästen. Mycket bra.

Jag skall hitta lite resencioner på nätet på de olika skorna idag. Så man se vad fler folk tycker om dem.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Shit, efter en säsong med "SPD" så har jag insett vad SPD är.
Jag har kört hela året med några cleats som har beteckningen "E-C02" vetefan vad det är, fick dem när jag köpte cykel och skor på Cykloteket.

Har väl typ garvat åt alla som gjort SPD vurpor då mina suttit väldigt löst.
Tyvärr har jag inte haft något float alls heller så skulle kunna vara en anledning till att jag fått så ont i knäna.

Visste inte bättre och trodde att det bara fanns en sort cleats, efter att ha läst den här tråden så kollade jag lite på de som följde med mina andra pedaler som jag köpte till racern (ja jag har SPD där också för att slippa dubbla dojor)
Det var 51 och shit nu sitter jag fast, floaten finns där, men se upp för nu kommer även jag vurpa.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Ma Vic:
jag har inte läst nå manualer.. jag har prövat och föredrar dem, varesig shimano säger att de passar eller inte så fungerar det bättre så för mig.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Betaine^ skrev:
> Det lutar nog åt alround typen,
> d.v.s Shimano, SH-MT50 eller Shimano, SH-MT58.
> Lite lurigt faktsikt att SH-MT50 är en senare
> modell av SH-MT58.

Jag har sedan i somras SH-MT50. Det är som synes inge racesko, men dom är väldigt sköna och ger stöd för vristen. För den som hade tänkt att tillbringa långa dagar i skogen, och som räknar med att behöva kliva av, lyfta eller till och med klättra med cykeln så är dom utmärkta. Bra cykelskor finns det många, men dojor som funkar även när man kliver av är det mer tunnsått med.

Ska jag däremot ut bara några timmar där det är lättåkt har jag ett par andrs skor.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Visst,det fungerar säkert för dig men det kanske inte är så bra att rekomendera till en nybörjare.

Jag har ett par 858 pedaler och därmed också 52-klossar. Har provat de klossarna i andra pedaler och det är väldigt skumma, framförallt har jag varit med om att det varit väldigt svårt att komma loss (spinningpedaler). I andra knappt suttit fast alls (520-pedaler om jag minns rätt). Väldigt inkonsekvent alltså och inget jag skulle råda någon att köra med permanent.

SPD-pedaler vs. Vanliga
jag (t0dy :P) har ett par pedaler som följde med när jag köpte cykeln. jag vill gärna veta vilka det är för jag har svårt att hitta info om dem. de är nästan helst svarta med krom på själv fästet. kan inte lägga upp bild då jag inte är hemma. betaine du borde veta vilka pedaler jag snackar om, du köpte ju samma cykel som mig, eller tvärtom :P

SPD-pedaler vs. Vanliga
Crowax skrev:
> betaine du borde veta vilka pedaler jag snackar
> om, du köpte ju samma cykel som mig, eller tvärtom
> :P

pedalerna som jag har är ett par "Shimano PD-M505 clipless". Jag har en tabell över vad som passar med vad osv. När jag kommer hem så kan jag fixa en bild på det så du lätt kan se vilka cheats som behövs.

Jag har för övrigt tittat in Shimano, SH-MT50, dem verkar passa mig perfekt. Dem är som killen i butiken sa, mer för frilufsliv än för tävlings liv. Man vill gära ha ett par skor man kan gå i med.

SPD-pedaler vs. Vanliga
t0dy skrev:
> precis så jag vill ha dem med :) vilken butik kan
> man köpa SH-MT50 då? vill gärna testa.
>
tyvärr kan jag inte fixa den dära tabellen, broder tog kameran och reste till STHLM.
I Göteborg där du bor våre det inte var några problem att hitta dem skulle jag tror. Värre är det för mig i Helsingborg. Finns nog butiker som har SH-MT38, om man testar storleken på dem och beställer från butiken samma storlek fast i SH-MT50? kanske border stämma överäns med storleken.

Hoppas man kan beställa genom Sportson, har presentkort där så:D. Annars vet jag till 90% att jag kan beställa genom CykelDoktorn (Där jag fick katalogen).

Skrev av en del av tabellen.
Clips som passar med skorna SH-MT50 + SPD fäste PD-M505 (Gäller även PD-M520 m.f) som rekomderas är:
SM-SH51
SM-SH52
SM-SH55
SM-SH56
//Shimano 2005 Skor och Pedaler katalog

Skall ut på cykel tur med 105W ljuseffekt ikväll. Köra en timme eller så, skall bli softe kul:D...

SPD-pedaler vs. Vanliga
cycleman66 skrev:
> tOdy snälla gå ut i butik och prova ett par skor
> gå sedan hem till datorn och köp likadana på cc
> eller någon annan sight det gjorde jag....

Är det bara jag som tycker att det är moraliskt förkastligt att använda sin LBS som provrum, finns ju flera anledningar till att fysiska butiker är dyrare, lagerkostnad är en av dem. Beställ sånt du inte behöver prova på nätet och sånt som du vill prova köper du i butik.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Jimpa skrev:
> cycleman66 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > tOdy snälla gå ut i butik och prova ett par
> skor
> > gå sedan hem till datorn och köp likadana på
> cc
> > eller någon annan sight det gjorde jag....
>
> Är det bara jag som tycker att det är moraliskt
> förkastligt att använda sin LBS som provrum, finns
> ju flera anledningar till att fysiska butiker är
> dyrare, lagerkostnad är en av dem. Beställ sånt du
> inte behöver prova på nätet och sånt som du vill
> prova köper du i butik.

En svår fråga där jag tidigare när jag stod i butik tyckte precis som du gör åvan. Nu kanske ämnet kommer behöva en egen tråd. Men jag tror att det är något som butikerna måste arbeta för och inte bara räkna helt kallt med att alla gör vad som känns moraliskt rätt för dem.

Alla är vi snåla i något avsende, Oavsett om vår ekonomi är god eller dålig.

Vet många butiksbeträden som gnäller på att folk "prövar" saker i deras butik och att det är fel. Men sedan när man går till en annan branch så gör exact samma butikspersonal precis samma sak. Vet inte om jag själv änns är bättre på det stadiet.

Näää. In ternet har både bra och dåligt med sig. Jag tror man får anpassa sig till den nya tiden och våga ändra på sig. Det finns tex redan vad jag har hört länder där butikerna mer är showroom och ofta samarbetar med nätbutiker. Då får kunden testa, titta och klämma i butiken. Sedan måste kunde beställa via internet som kan finnas direkt i butiken. På så sätt slipper butiker stora lager, prutning med mera.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Shminao 520 pedalerna håller inte. Jag måste rätta mig själv! Små mesiga fädrar som sköter mekaniken, och dom fjädrarna kan hoppa fel och då funkar inte pedalen bra alls fick jag erfara idag. Inte helt lätt att meka ihop det igen heller, ganska pilligt.

SPD-pedaler vs. Vanliga
Någon som testat dessa? Hittade ingen recension på dem..

atomlab%20quickstep%20pedal.jpg

Verkar smutta, i teorin i alla fall.

http://www.atomlab.com/ (man får klicka sig fram till Quickstep, äcklig flash)

SPD-pedaler vs. Vanliga
Jag köpte ett par Shimano skor, SH-MT30 på Sportex i Nacka/Sickla i lördags.
De har gummisula som inte låter som step-skor.
Pris med clips 399 kr. Känns prisvärt.
SHMT30-36.jpg

Tillbaka
Topp