SPD, problem med fötterna

morango

Medlem
Jag införskaffade mig ett par SPD-pedaler (520) och ett par skor (Sidi Dominator Mega 5) till denna säsong.

Mitt problem är att efter cirka en kvarts cyklande så får jag domningar i foten (trampdynan), de försvinner om jag går av cykeln, då känns i princip ingenting. Fortsätter jag cykla med domningarna så sprider de sig fram till tårna. Någon som har varit med om något liknande?

Jag har provat att flytta pedalklossarna både framåt och bakåt, höjden på sadeln har jag också laborerat lite med, men samma problem.

Dessa problem finns inte när jag cyklar med vanliga pedaler och skor.

Tips mottages gärna.

prova med en sån där sula som man formar efter foten med hjälp av värme. finns på löplabbet, hyfsat billigt. Jag är jättenöjd med mina. Fick mycket bättre avbelastning och tryckfördelning runt om.

Testa med hålfotsinlägg. Jag hade liknande problem med mina racerskor, och det hjälpte mig plus att inte spänna skon jättehårt.Hoppas att det blir bra, hur du än gör:) för det är ingen skön känsla precis.

/Peter

Peter S skrev:
-------------------------------------------------------
> Testa med hålfotsinlägg. Jag hade liknande problem
> med mina racerskor, och det hjälpte mig plus att
> inte spänna skon jättehårt.Hoppas att det blir
> bra, hur du än gör:) för det är ingen skön känsla
> precis.
>
>
> /Peter

Spänna skon löst har jag också testat men det blir inte så löst eftersom min vrist är ganska så hög så sitter det självklart rätt hårt åt.

Att alltid gå omkring i basket/löparskor har gjort fötterna bortskämda har jag märkt, jag ska testa ett sådant inlägg.

Som Peter S säger kan det vara att du spänt skon för hårt, har ahft liknande problem med löparskor många gånger då jag gärna drar åt lite i hårdaste laget. Ibland kan även nya (löpar eller orienteringsskor iaf) ge den beskrivna effekten då dom är nya och inte ordentligt ingångna/insprungna

Formthotics använder jag i slalompjäxorna, i cykelskorna, i skateskorna och alla andra skor jag får ner dom i. Sköna helt enkelt. ;)

Senast redigerad av en moderator:
Hade liknande problem och jag löste det genom att placera stortåns trampdyna på framkant av pedalen samt när du trampar, inte glömma att dra med motsatt fot, glömmer man att dra så blir trycket för stort på fotens känsliga delar.

Fungerar inte detta så prova inlägg..väl värt pengarna

Mvh Niklas

Tillbaka
Topp