SPD - skor + pedaler

AndersScs

Ny medlem
SPD - skor + pedaler
Fick ett presentkort på 1000kr på sportspec i Göteborg i julklapp och tänkte höra med er vad ni hade köpt ur deras sortiment. Ska ha både pedaler och skor så kommer ju få lägga till en del själv.

Jag har kollat på Shimano PD-M780 XT pedalerna som verkar bra men är helt lost när det kommer till skor.

Vad hade ni valt ut det som dom har?
Pedaler: http://www.sportspec.se/web/Produkter/Cykelkomponenter/Pedaler/MTB-06127.aspx
Skor: http://www.sportspec.se/web/Produkter/Cykelskor/MTB-0465.aspx

Edit: kör mest stökig stig med mycket rötter och lera.

Senast ändrad:
SPD - skor + pedaler
XT-pedalerna är utmärkta, när det gäller skor så måste du testa.

Du kanske har en "shimanofot" där tåboxen är mer tilltagen på några modeller, eller så kommer ett annat märke/modell vara bättre.

Ju mer pengar du plöjer ner i skorna ju styvare är de i regel, och insidan är markant mer påkostad om man hoppar från 900-1000.- till 1500.- och uppåt. Oavsett så är passformen allt, börja där.

SPD - skor + pedaler
Många inklusive mig själv tycker att shimanos billigaste spd-pedal fungerar ypperligt. Bättre att lägga skillnaden mellan M780 och M520 på skorna istället.

SPD - skor + pedaler
Shimano XC-50 N (Nordic, finns en XC50 också) är jag väldigt nöjd med. Jag köpte dem som ett mellanting mellan ett par luftigare Specialized och mina Diadora vintermackor men jag kör med de här till det mesta nu. Det är kanon med den lite tätare grejen över tårna.

Dels får man inte in så mycket lervatten den vägen och de funkar även i kallare väder på pendling då man inte får in så mycket kalluft framifrån heller. Någon skrev att de töjer sig och det är jag nu säker på att de inte gör. Jag som har smal fot har dock flyttat spännet ett snäpp (lossa en skruv).

PS. Du skrev inte alls vad du ska ha dem till men jag cykelpendlar och kör MTB i skogen på singletrack och är nöjd.

PS2. Jag gav 1480 kr men Evalds MTB sålde just den dojjan för 1000-lappen när jag redan hade köpt dem.

Senast ändrad:
SPD - skor + pedaler
Jag skulle använt hela presentkortet (och kanske lite till om du inte hittar nåt som sitter riktigt bra) till ett par skor. Pedaler köps sedan förslagsvis på något ställe som inte är så hutlöst dyrt som sportspec. XT-pedalerna är säkert trevliga, annars duger PD-M520 gott som brukspedal.

SPD - skor + pedaler
Orwar skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle använt hela presentkortet (och kanske
> lite till om du inte hittar nåt som sitter
> riktigt bra) till ett par skor. Pedaler köps
> sedan förslagsvis på något ställe som inte är
> så hutlöst dyrt som sportspec. XT-pedalerna är
> säkert trevliga, annars duger PD-M520 gott som
> brukspedal.

+1 låter som en utmärkt idé! Pedaler är en typisk onlinevara.

SPD - skor + pedaler
Eveningstar skrev:
> Många inklusive mig själv tycker att shimanos
> billigaste spd-pedal fungerar ypperligt. Bättre
> att lägga skillnaden mellan M780 och M520 på
> skorna istället.

Jag skulle rekomendera M785 pedalerna då det i vissa fall är bra med korgen.

SPD - skor + pedaler
Valde nyligen att byta ut mina CB Candy3 mot Shimano M520 pedaler som test eftersom de är så pass billiga och att Candy3'orna vådautlöste lite för ofta....

Funkade kalas att byta system och Shimanos pedaler är INTE svårare att klicka in i än CB's.
Under den tiden jag har kört Shimano har jag inte upplevt att jag har saknat "plattform" på pedalen, hade kanske gjort det om jag var van vid att ha det dock - vad vet jag??? ;)

M780 kommer hamna på nybygget och M520 får stanna på 26'an.

SPD - skor + pedaler
Orwar skrev:
> Jag skulle använt hela presentkortet (och kanske
> lite till om du inte hittar nåt som sitter
> riktigt bra) till ett par skor. Pedaler köps
> sedan förslagsvis på något ställe som inte är
> så hutlöst dyrt som sportspec. XT-pedalerna är
> säkert trevliga, annars duger PD-M520 gott som
> brukspedal.

Detta var ju riktigt smart :) så får det bli. Tackar.

Tillbaka
Topp