SPD-SL eller ej? lvg racer för nybörjare.. hjälp!

Hej!

Har precis införskaffat mig en racer och har satt SPD-SL pedaler på den. Har såklart redan vält några gånger (i princip stillastående).

Funderar på om man ska börja med vanliga pedaler för att lära känna cykeln, samt hitta balans, eller bara fortsätta kämpa med klossarna?

Har skruvat ner till lägsta spänningen men är för svag och har väl inte hittat ”knickset” 100% än. Kommer ur med ett rejält krafttag och ilska.

PS. Har aldrig ägt en cykel med fler än tre växlar samt utan ”vanlig” bakbroms.
Behöver väl inte vara något fel i att börja med vanliga pedaler, ett tag, bara för att känna på det? Får du ju koll på allt annat med cykeln, så har du bara pedal-grejen kvar sen.

Stå på eller nära en gräsmatta, kan ju vara en annan grej, sedan när du har dom andra pedalerna på.
Ta det i din takt. Finns ett gäng videos på youtube(gcn bl.a.) om klicka i, klicka ur, och små tips. Tror även det finns någon video från någon svensk.

Kan komma på ett gäng andra övningar/tips till, för balans och klicka i och ur. Om så önskas.
Jag kör shimanos pedaler, så vet inte om det är stor skillnad mot look.

Låter mer som ett rörlighetsproblem då mer än avsaknad av styrka kanske.

När man cyklat hela sin karriär med spd-pedaler i någon form kan man inte lyfta foten av en platt pedal utan att vrida ut hälen först. Helt automatiserad process som man inte tänker på öht, så du kommer komma dit också!

Introducerade en person till landsvägcykling för något år sedan. Hen förstod aldrig hur man växlade och jag fick titt som tätt ropa "lilla spaken på höger sida!", "båda samtidigt" osv. Till slut tröttnade jag på att hen aldrig lärde sig, så då sa jag att varenda jävel på en landsvägscykel kan det här, så det är inte svårt egentligen. Sen sa jag aldrig något mer, och idag fungerar det kanon!? Om man tänker på alla som hojar runt med spd-pedaler så borde man kunna känns sig trygg i att man själv också kommer lära sig tänker jag.
Tack för peppen! Det kan väl inte bli värre än vad det redan är så ända vägen är framåt!

Bara en fundering, du har inte råkat spänna dem stenhårt istället för löst? De sitter ju men inte så vansinnigt hårt är min känsla (har både spd och spd-sl och jag gillar känslan i spd-sl bättre)
Nej tyvärr inte. Testade att spänna andra hållet också och då blev det bara trögare.

Behöver väl inte vara något fel i att börja med vanliga pedaler, ett tag, bara för att känna på det? Får du ju koll på allt annat med cykeln, så har du bara pedal-grejen kvar sen.

Stå på eller nära en gräsmatta, kan ju vara en annan grej, sedan när du har dom andra pedalerna på.
Ta det i din takt. Finns ett gäng videos på youtube(gcn bl.a.) om klicka i, klicka ur, och små tips. Tror även det finns någon video från någon svensk.

Kan komma på ett gäng andra övningar/tips till, för balans och klicka i och ur. Om så önskas.
Jag kör shimanos pedaler, så vet inte om det är stor skillnad mot look.
Ja, jag har nog tänkt att jag ska varva med att cykla lite längre med vanliga pedaler och i små backar med att klicka in och ur.

Tar gärna emot tips! Om det är bättre att skicka DM så går det också bra.

Har du dragit åt skorna ordentligt? En löst sittande sko gör det svårare att få loss den ur pedalen.

Lite konstigt om det skulle vara fel på bägge pedalerna och eller klossarna kan jag tycka.
Utöver alla tips du fått så, för alla liknande moment så gäller att man kommer in i det, får in den rätta knycken.

Kanske dåligt exempel, men jag körde dricka på Pripps några somrar. Många ställen med trappor, säckakärra med 5 backar (25 flaskor på den tiden). Första dagarna hade jag rejäl träningsvärk, och blev helt slut efter bara några trappor. Men efter ett tag fick jag in den rätta knycken, att ta i på rätt sätt och på rätt ställe, det blev mycket lättare. Alltså inte bara för att jag blev starkare.

Du kanske vrider med hela benet typ? Jag tror jag trycker lite neråt med foten vid klossen samtidigt som jag knycker till utåt. Men efter ett tag kommer du att undra hur du hade så svårt för det i början.

Oss emellan så har jag klantat mig rejält några gånger. Värsta var när jag skulle svänga in mot garaget. En liten liten trottoarkant, brukar typ bara rulla över den vanligtvis. Men denna gången kom jag lite snett mot den och fick någon slags kontaktfel i hjärnan och sedan låg jag på marken. Lite skrap på bakväxeln och litet hål på min nyinköpta fina cykeltröja. Måste sett väldigt klantigt ut, som tur var så var där inga vittnen.
Ja, jag försöker nog vrida med hela kroppen egentligen.. får verkligen koncentrera mig för att endast vrida på foten.

Det är bara att fortsätta träna ?

Kanske något löst men vill inte heller dra förr hårt och stoppa blodet.
Nej såklart, du skall varken stoppa blodflöde eller klämma nerver men skon måste sitta tight och följa fotens rörelse direkt. Med bra passform skall man heller inte behöva dra åt särskilt hårt för att uppnå det.

Ja, jag har nog tänkt att jag ska varva med att cykla lite längre med vanliga pedaler och i små backar med att klicka in och ur.

Tar gärna emot tips! Om det är bättre att skicka DM så går det också bra.
Aldrig provat shimanos pedaler, men med look så tycker jag det funkar ok att köra med vanliga skor, mot pedalerna, om man bara ska något väldigt kort(<5 km). (look keo classic, dom billiga)

Hade du bott granne, hade du kunnat få låna ett par vanliga trampor ett tag.

Testa stå på ena sidan av cykeln och bara klicka i en fot. Och klicka ur den. Utan att rulla. Du kan ju ha en vanlig sko på andra foten. Ha en vägg jämte. Eller diskbänken eller i en längre hall, eller liknande. t.ex. stå på vänster sida, klicka i vänster fot, klicka ur. Prova båda sidor. Ena kanske är enklare? Därröppning, så har du att ta emot på båda sidor.

Och därefter: T.ex. Du står på vänster sida, klicka bara i vänster fot, sedan rulla lite framåt, i-klickad när du står på pedalen.
Försiktigt, långsamt, och bara klicka ur den och stanna sedan. Lite sparkcykel-stil, typ. Sedan när det funkar lugnt, kliv över med andra benet i långsam fart och tillbaka, och stanna. Utan att klicka i det andra benet. Om det inte känns för svårt, givetvis.
Går att prova både med vevarmen rakt nedåt, så att pedalen är som längst ned mot marken och trycka på med andra foten från marken, eller med vevarmen lite uppåt så du trycker igång före du kliver på typ.

Finns ju flera sätt att komma igång framåt så att man får fart, och som kan vara bra att kunna. Eller som, i vart fall, övar/utmanar balansen/förmågan.

När, och om, det sedan känns enkelt att klicka i och ur, och du kanske tycker det är "för lätt", kan du simulera, i stillastående eller nästan stillastående, att du håller på att ramla, så du övar på att klicka ur fort. Gärna vid en vägg eller jämte en gräsmatta.

Önskas det svårare utmaningar, kan man t.ex. cykla jättelångsamt i en så liten cirkel som man klarar av. Först åt ena hållet, sedan åt andra.

Fast ta det långsamt och försiktigt. Typ hemma, på någon tom gata, eller om du har en källargång, längre hall, eller liknande med väggar, att ta i.
Ta det i din takt, och det lär komma med tiden i vilket fall som helst. Varva lite med den vanliga cykeln, om du känner att motionen/utetid, som du önskar få, blir lidande.

Hoppas det gick att få något av värde ur detta.

Nej såklart, du skall varken stoppa blodflöde eller klämma nerver men skon måste sitta tight och följa fotens rörelse direkt. Med bra passform skall man heller inte behöva dra åt särskilt hårt för att uppnå det.
Okej, jag får testa mig fram med hur hårt jag kan dra åt dem. :) Kan absolut vara en faktor.

Aldrig provat shimanos pedaler, men med look så tycker jag det funkar ok att köra med vanliga skor, mot pedalerna, om man bara ska något väldigt kort(<5 km). (look keo classic, dom billiga)

Hade du bott granne, hade du kunnat få låna ett par vanliga trampor ett tag.

Testa stå på ena sidan av cykeln och bara klicka i en fot. Och klicka ur den. Utan att rulla. Du kan ju ha en vanlig sko på andra foten. Ha en vägg jämte. Eller diskbänken eller i en längre hall, eller liknande. t.ex. stå på vänster sida, klicka i vänster fot, klicka ur. Prova båda sidor. Ena kanske är enklare? Därröppning, så har du att ta emot på båda sidor.

Och därefter: T.ex. Du står på vänster sida, klicka bara i vänster fot, sedan rulla lite framåt, i-klickad när du står på pedalen.
Försiktigt, långsamt, och bara klicka ur den och stanna sedan. Lite sparkcykel-stil, typ. Sedan när det funkar lugnt, kliv över med andra benet i långsam fart och tillbaka, och stanna. Utan att klicka i det andra benet. Om det inte känns för svårt, givetvis.
Går att prova både med vevarmen rakt nedåt, så att pedalen är som längst ned mot marken och trycka på med andra foten från marken, eller med vevarmen lite uppåt så du trycker igång före du kliver på typ.

Finns ju flera sätt att komma igång framåt så att man får fart, och som kan vara bra att kunna. Eller som, i vart fall, övar/utmanar balansen/förmågan.

När, och om, det sedan känns enkelt att klicka i och ur, och du kanske tycker det är "för lätt", kan du simulera, i stillastående eller nästan stillastående, att du håller på att ramla, så du övar på att klicka ur fort. Gärna vid en vägg eller jämte en gräsmatta.

Önskas det svårare utmaningar, kan man t.ex. cykla jättelångsamt i en så liten cirkel som man klarar av. Först åt ena hållet, sedan åt andra.

Fast ta det långsamt och försiktigt. Typ hemma, på någon tom gata, eller om du har en källargång, längre hall, eller liknande med väggar, att ta i.
Ta det i din takt, och det lär komma med tiden i vilket fall som helst. Varva lite med den vanliga cykeln, om du känner att motionen/utetid, som du önskar få, blir lidande.

Hoppas det gick att få något av värde ur detta.
Jättebra tips. Tack så jättemycket! Med tid och övning så ska det gå tänker jag.

Tillbaka
Topp