Spd/vanlig pedal

Spd/vanlig pedal
Jag har hört att det ska finnas en pedal som fungerar som spd på ena sidan och som en vanlig på andra. Men jag vet inte vad en sådna kallas och vart man kan köpa en sådan? Är det något att satsa på? Eller är det bättre att köpa en "ren" spd pedal och sedan en vanlig pedal för att byta? Är det lätt att byte pedal? Tacksam för svar! =)

Spd/vanlig pedal
Såna pedaler finns på de flesta cykelbutikerna. Shimano PD-M324. Det är ett bra alternativ om du vill köra med båda sorterna. Men som vanligt är det alltid bäst att köra antingen eller. Men att byta pedal varje gång du vill byta känns lite meckigt, inte för att det är svårt, men lite meckigt.
De finns tex här: http://alvikscykel.jetshop.se/ det går tyvärr inte att länka direkt.
/J

Spd/vanlig pedal
Såg en tredje variant hos en LBS. Det var en "pedal" som man klickade fast i spd-pedalen så att den blev som en vanlig pedal på ena sidan. Ingen aning av dessa kostade men jag ska nog försöka leta rätt på ett par iaf.

Mvh
Fredrik

Spd/vanlig pedal
fphotography skrev:
-------------------------------------------------------
> Såg en tredje variant hos en LBS. Det var en
> "pedal" som man klickade fast i spd-pedalen så
> att den blev som en vanlig pedal på ena sidan.
> Ingen aning av dessa kostade men jag ska nog
> försöka leta rätt på ett par iaf.
>
> Mvh
> Fredrik

Jag har använt ett par sådana pedaler ifrån Shimano, kommer ej ihåg vilken modell det var. Men där var "Pedalplattan" som man klickar fast i spd-pedalen tillverkad i plast. Så efter ett tag började plattan föra oväsen och knirka och gnissla vid varje tramptag. Det kanske räcker med att smörja lite under plattorna för att motverka detta, men jag föredrar nog SPD/standard-pedaler istället för denna lösning.

Spd/vanlig pedal
På en pendel-/brukscykel kan det vara ett alternativ, så att man kan välja mellan SPD- eller vanliga skor. På en skogs- eller landsvägscykel skulle jag aldrig välja sådana. Risken för att ha fel sida upp är alldeles för stor.

Spd/vanlig pedal
Jag har kombinerade shimano pedaler pa min hybridcykel och ar riktigt nojd med detta val. Inget problem att vid morgonens langcykling ha cykelskor och sen utan problem hoppa pa cykeln i vanliga skor vid lunch.

Detta ar dock inte nagot jag skulle rekomendera om du enbart anvander cykeln till mountinbiking eller landsvags cykling.

Spd/vanlig pedal
"Risken för att ha fel sida upp är alldeles för stor."

Jag, som bara cyklar för skojs skull, utan att titta på klockan, har aldrig känt att det tar för lång tid/är för besvärligt att vända rätt sida upp när det ska klickas i.
Däremot har jag råkat ut för att det tagit för lång tid att klicka ur... :-D

Spd/vanlig pedal
I skogen vill jag verkligen inte riskera att få fel sida mot skon. Där ska de klicka i på en gång så att man kan dra upp pedalen. Det typ skillnaden mot att sätta ner foten i sumpen eller att få gå uppför knöliga backen och ta sig helskinnad förbi.

På vanlig slät mark så är det väl kanske inte lika viktigt så det beror väl på vad den ska sitta på för cykel.

Mvh
Fredrik

Spd/vanlig pedal
På MTB'n kör jag med vanliga dubbelsidiga, på landsvägarn enkelsidiga (PD-A520) och tycker det funkar som det skall. Skulle alldrig drömma om att försöka mig på att byta plats på dem ;)

Spd/vanlig pedal
Jag har precis skaffat mig en "Kona Cinder cone", faktiskt precis hemkörd! ;) Underbar jungfrutur i spöregnet :P Frågade han i butik vad han tyckte om spd/stadnard pedal och han tyckte den var ett bra alternativ. Jag frågade om det kan bli krångel med att veta vilken sida som är upp osv, men han sa att spd sidan alltid kommer uppåt. Då ser jag inga direkta nackdelar med att skaffa sig en sådan om man även ska köra i stan/landsväg en del. Eller har jag fel?

Spd/vanlig pedal
Så säger alla som inte provat dem själv... eller i vart fall har det aldrig nånsin funkat så på mina kombipedaler. Tanken var nog fin, men i praktiken så "kärvar" lagren för mycket för att den önskedrömmen ska slå in...

Han var nog mer säljare än hjälpsam faktiskt...

/Fredrik

Spd/vanlig pedal
Ja, det tycker jag. Min egna erfarenhet är att de oftare hamnar med SPD-sidan nedåt. Alltså helt ok när du vill ha plattformen, men dåligt när du vill klicka i. Och det vill man, med all respekt för de som "inte har bråttom i skogen", alltid i skogen.

Köp dubbelsidiga om du har tänkt cykla regelbundet i skogen. Sen kan du köpa till sådana lösa plattformar. Jag har provat dem och de funkar, men visst de är plastiga och slits. De som pLu länkade till borde lösa de problemen.

/Fredrik

Förra gången jag skrev i en kombi-SPD-tråd blev folk ledsna. Jag vill inte såra någons "kombi-känslor", bara dela med mig av mina erfarenheter! ;-)

Edit: För långsam! Svarar på också på killen som fått ett "gott råd" av en säljare.

Senast redigerad av en moderator:
Spd/vanlig pedal
Jag hade PD-M324 på min pendelhoj. Men jag tyckte det var för mycket fippel med att vända SPD sidan upp när man ska iväg vid trafikljus etc. Bytte till PD-M520 med SPD på bägge sidor. Nu behöver jag inte vingla och leta med foten för att klicka i innan man trampar iväg. Plattformssidan har jag inte saknat.

Spd/vanlig pedal
Kan varmt rekommendera Shimanos PD-A530!

Har såna på min pendlar/stads/handlamat-cykel. Fantastiskt bra att kunna ta vanliga skor till affären eller när man ska åka och bada.
På mina andra 3 cyklar har jag förstås bara "hel"spd...

Spd/vanlig pedal
Har kört med Shimano PD-M324 i ett par år på pendlaren och tycker att de fungerar rätt bra. Clipsen hamnar oftast uppåt när man ska iväg. De är lite tyngre på ena sidan så att de alltid ska hamna i samma läge. Dessvärre är just det svagheten i konceptet - de har en massa tyngd och man får clipssidan upp även de gånger nr man har vanliga skor. Eftersom jag nästan aldrig kör utan SPDskor har jag numera vanliga dubbelsidiga SPD som väger nästan en 1/4 kg mindre.

Spd/vanlig pedal
Okey tack för alla era svar! Ska testa och se lite hur ofta jag kommer ut på biken och sen bestämma mig vad jag ska köpa. Men slutsatsen man kan dra är nog att jag ska satsa på en ren spd pedal med klipps. Vågar man köpa en spd pedal på biltema, eller skiljer det sig mycket i kvalitet? Om inte, vilken butik på nätet rekomenderar ni då? Vilka butiker är bäst på cykelkomponenter på nätet?

Spd/vanlig pedal
Jag har en fråga angående gaffeln, jag har ju precis inhandlat en Kona Cinder cone men jag tycker inte jag kan låsa dämparen. Jag vrider om till låst men märker ingen skillnad i hårdhet. Vad kan ha hänt?

Spd/vanlig pedal
plumse skrev:
> mm.... Han säljaren som sade att SPD-mekanismen
> alltid hamnar uppåt hade nog nallat lite av
> gaffeloljorna i verkstaden...

Precis.
Min erfarenhet är att det alltid är andra sidan som är uppåt vilken sko man än har på sej.

Har ett par wellgo kombi som jag inte vågar köra med i skogen för dom är väldans svåra att klicka ur
då "ramen" runt om tar i skosulan, med mer än en stillastående SPD vurpa som resultat

Spd/vanlig pedal
Jag har en fråga angående gaffeln, jag har ju precis inhandlat en Kona Cinder cone men jag tycker inte jag kan låsa dämparen. Jag vrider om till låst men märker ingen skillnad i hårdhet. Vad kan ha hänt?

Spd/vanlig pedal
kristoffer.edhborg skrev:
> Jag har en fråga angående gaffeln, jag har ju
> precis inhandlat en Kona Cinder cone men jag
> tycker inte jag kan låsa dämparen. Jag vrider om
> till låst men märker ingen skillnad i hårdhet.
> Vad kan ha hänt?

Tips, ta det som en egen tråd, här försvinner den med pedalfrågan. Och kolla först vilken gaffel du har, det kommer vara första frågan annars. :-)

Spd/vanlig pedal
En ny tråd hade givetvis varit bäst ;) Ville bara inte vara jobbig och spamma forumet med massa nya trådar. Men om någon läser detta ändå så har jag en dart 3. Märkte detta efter att tjejen provcyklat runt gården som den gaffeln inte gick att låsa.

Spd/vanlig pedal
kristoffer.edhborg skrev:
> Frågade han i butik vad han tyckte
> om spd/stadnard pedal och han tyckte den var ett
> bra alternativ. Jag frågade om det kan bli
> krångel med att veta vilken sida som är upp osv,
> men han sa att spd sidan alltid kommer uppåt.

Jag cyklar ju ungefär som en klumpfisk simmar, men ändå:
Har SPD/kombi på "cykeln till jobbet", med dem får man ju alltid kasta ett öga på pedalen så att de hamnar rätt, oavsett om man vill ha SPD eller plattsidan. Typ 70-70 chans att hamna fel, känns det som... men det är rätt OK för den typen av promenadcykling. I skogen skulle det vara hopplöst irriterande!
Med vanliga Shimano SPD på MTB:n så missar jag irriterande ofta att klicka i för att pedalen ställer sig i de 50% av möjliga lägen som gör att man inte kommer i utan att kolla på pedalen.

Lösningen: de alldeles underbara Eggbeaters! Perfekt för en klant-tant!

Spd/vanlig pedal
Tant_Trek skrev:
> Med vanliga Shimano SPD på MTB:n så missar jag
> irriterande ofta att klicka i för att pedalen
> ställer sig i de 50% av möjliga lägen som gör
> att man inte kommer i utan att kolla på pedalen.

Men med vanliga M-520:or är ju antalet lägen man behöver kolla på = 0 så det gör ju inget om hälften av dessa misslyckas? Jag förstår inte problemet?

Spd/vanlig pedal
nisseson skrev:

> Men med vanliga M-520:or är ju antalet lägen man
> behöver kolla på = 0 så det gör ju inget om
> hälften av dessa misslyckas? Jag förstår inte
> problemet?

Jag sa väl att jag cyklar som en klumpfisk simmar, OK?
Jag hade i alla fall svårt att pricka Shimanopedalerna, irriterande ofta som jag missade iklickandet. Eggbeaters-arna är däremot klockrena!

Spd/vanlig pedal
Till skillnad mot symmetriska pedaler hamnar en kombipedal (med fungerande lager) alltid i samma läge, i 90º, med SPD-sidan rakt bakåt. Detta då SPD-mekanismen är baktung och mekanikens lagar strävar alltid efter så låg tyngdpunkt som möjligt. Om man upplever det som ett problem beror på hur och framför allt var man cyklar. Jag har själv Shimano PD-M324 på MTB:n, PD-M520 på LVG:n och Wellgo M-19 (från Biltema) på spinningcykeln. Och, ja, båda de symmetriska SPD-pedalerna upplever jag som något lättare att klicka i.

En normal människa vid sina sinnes fulla bruk skulle inte ens överväga möjligheten att sitta fast i cykeln och även för en seriös cyklist så kräver det ett viss mått av tillvänjning. En kombipedal är därför en bra kompromiss framför allt i terrängen, men dock en kompromiss. Har du nära till Biltema, köp kombipedalen från Wellgo som rekommenderades tidigare i tråden, annars köper du Shimano från düskland. Väl på plats så kommer du så småningom att bilda dig en egen uppfattning.

Tillbaka
Topp