SPD vs SPD-SL

bergwerk80

Aktiv medlem
SPD vs SPD-SL
Har visst gått och blivit med räserhoj. Kör med flats på mtb'n och är inte alls påläst vad gäller att sitta fast i pedalerna. Jag vet att den ena är för räser och den andra mer för mtb. Men ett par kompisar har sagt att det inte spelar så stor roll vilken man tar. Vad säger ni som cyklar landsväg till vardags? Målet är Vätternrundan 2020, annars bara för motion skull.

Jag har inte för avsikt att köra annat än flats på mtb'n så behöver inte ta hänsyn till att kunna byta mellan hojarna.

SPD vs SPD-SL
Jag kör lvg och lite grus. Allt med spd utan -sl och har överlevd.
Om man är elitcyklist gör det säkert skillnad.
Är du elitcyklist?

SPD vs SPD-SL
Pfaff sa:
Jensen sa:
Pfaff sa:
Är du elitcyklist?

Har du prövat båda? Blir ju bara lite nyfiken. definiera ”göra skillnad” :-)

Nä. Men 8-10 timmar med min kombination av sko o pefal bekommer mig inte. I fötterna åtminstone ;-)

Har hojat liknande med spd även jag och vet att det funkar utmärkt. Men det är ändå gör klar skillnad med spd-sl. Även som icke elit. Sen att det funkar okay med spd är en annan femma och för gravel me massa skit kan det säkert även vara fördel med spd. Men på lvg och speciellt när han ändå måste skaffa skor så...

SPD vs SPD-SL
Jensen sa:
Pfaff sa:
Jensen sa:
Pfaff sa:
Är du elitcyklist?

Har du prövat båda? Blir ju bara lite nyfiken. definiera ”göra skillnad” :-)

Nä. Men 8-10 timmar med min kombination av sko o pefal bekommer mig inte. I fötterna åtminstone ;-)

Har hojat liknande med spd även jag och vet att det funkar utmärkt. Men det är ändå gör klar skillnad med spd-sl. Även som icke elit. Sen att det funkar okay med spd är en annan femma och för gravel me massa skit kan det säkert även vara fördel med spd. Men på lvg och speciellt när han ändå måste skaffa skor så...

Jag har inga invändningar. Det är inte min plånbok ?

SPD vs SPD-SL
Jag känner skillnad, är jag elitcyklist? Antagligen.. Men på längre rundor tycker jag att det är sjukt mycket skönare med en större anläggningsyta. Men kanske inte du.

SPD vs SPD-SL
Några fler erfarenheter: SPD tycker åtminstone jag har en tendens att glappa så att man både känner och hör det. Går leva med i skogen, men jag tycker det är outhärdligt på landsvägen. Och sedan kanske du hade tänkt använda samma par skor, men efter lite äventyr i skogen är de både skitiga och repade nog för att inte göra sig lika bra i på vägen. Så du kommer nog ändå upptäcka att du vill ha olika skor och då kan också pedalerna lika gärna vara olika. Skillnaden mellan MTB- och LVG-pedaler med tillhörande rätt skor kommer du uppleva och förstå när du har skaffat det. Jag har själv gjort den resan...

SPD vs SPD-SL
Eftersom det är helt öppet för dig så finns det inga skäl alls att välja SPD. Jag upplever SPD-SL som trevligare på landsväg, jag har provat båda, och är ljusår från elit.

SPD vs SPD-SL
Väl på cykeln är spd-sl trevligare på landsväg. Allt gående är värdelöst med -sl. Vid pendling har jag alltid spd. På längre lvg-turer utan något eller ytterst lite promenerande så är det -sl. Testade faktiskt ett par Shimano M530 (alltid kört 520 annars) och känslan i dem, tillsammans med mina vinterskor är faktisk snarlik -sl.

SPD vs SPD-SL
Eftersom jag både har taskiga gener och är snål har jag bara -SL på racern. I kyligare väder (och med grus/is osv) blir det CX och där fick det bli SPD eftersom jag har värmare skor till MTBn. Med det sagt så.. fryser du inte om tårna och vill se racermässig ut är det klart du ska ha -SL...

SPD vs SPD-SL
Helt klart SPD -SL. Fördelarna med SPD är som någon skrev att skorna går att gå med och att man kan klicka i på båda sidorna. Men SL är mycket skönare att cykla länge med. I skogen funkar SPD eftersom trycket på pedalen varierar så mkt men på vägen är det mer ett konstant malande.

SPD vs SPD-SL
Mycketvillhamer sa:
Väl på cykeln är spd-sl trevligare på landsväg. Allt gående är värdelöst med -sl. Vid pendling har jag alltid spd. På längre lvg-turer utan något eller ytterst lite promenerande så är det -sl. Testade faktiskt ett par Shimano M530 (alltid kört 520 annars) och känslan i dem, tillsammans med mina vinterskor är faktisk snarlik -sl.

+1

Kör med PD-A600 på racern och PD-M985 på crossen och tycker att det fungerar bra så länge man fräscha klossar och styva skor. Värt mycket i min värld att kunna gå hyggligt i skorna - man skall ju fika också....

SPD vs SPD-SL
SPD-klossen är liten, mkt mindre än en SPD-SL-kloss, iofs med bra skor med tillräckligt styv sula märks det inte klossen är liten.
När du ska köpa cykelskor bör du alltså välja dem noggrant, personligen tycker jag även att det är bra att ha ngn form av microjustering av spänningen, dvs inte enbart kardborreband på skon.

När man tar i mkt, särskilt när klossarna börjar bli slitna, så blir det 'vingligare' med pedaler med sämre stöd för klossen.
MEN hur mkt 'vingligare' det blir/upplevs är en personlig sak som beror på (bla) hur "instabila/vingliga" cyklistens fötter/fotleder är.
Det betyder att det inte spelar ngn som helst roll vilken skillnad, eller inte, ngn annan cyklist märker, det är bara man själv som kan avgöra om skillnaden märks eller ej.

Däremot har jag aldrig hört om ngn som har tyckt att cyklingen har blivit sämre med den stora och breda anläggningsytan hos SPD-SL-pedaler.
Rose säljer bra SPD-SL-pedaler för under 545 SEK, PD-R550; https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-spd-sl-pd-r550-pedal-set/aid:670148

/Håkan

SPD vs SPD-SL
Har både och kan för egen del säga att jag inte märker någon som helst skillnad mellan SPD och SL. Det senare ser väl fräckare ut till lvg då dessa är vigda för ändamålet. Skillnaden är väl att i de ena kan man gå, i de andra kan man inte gå..

SPD vs SPD-SL
Mest störande med SPD är höjdledsglappet man ofrånkomligt får om man inte byter pedaler och klossar stup i kvarten. Samt det att skor för SPD bara i undantagsfall är lika styva som skor för Keo/SPD-SL. Tror man större anläggningsyta behövs så antingen touringpedaler eller X-Track -pedaler. Hjälper dock inte mot glappet eller att anlägget är där sulan är som vekast.

SPD vs SPD-SL
emmer sa:
Mest störande med SPD är höjdledsglappet man ofrånkomligt får om man inte byter pedaler och klossar stup i kvarten. Samt det att skor för SPD bara i undantagsfall är lika styva som skor för Keo/SPD-SL. Tror man större anläggningsyta behövs så antingen touringpedaler eller X-Track -pedaler. Hjälper dock inte mot glappet eller att anlägget är där sulan är som vekast.

+1. Även om man kan slippa det höjdledsglappet genom att köra typ xpedo. Men ja man märker det glappet mer på lvg än i skogen

SPD vs SPD-SL
Jag kör SPD sen jag började kompletera MTB med landsvägcykling (vilket det enbart blivit sen ett par år tillbaka) då jag tänkte det skulle vara praktiskt med samma pedalsystem på alla cyklar. Det är som andra skriver inget man använder mycket tillsist ändå, så det skälet kan man skippa.

Med det sagt så är jag nog glappdöv eller så funkar mina saker annorlunda för mig än vad andra verkar ha som erfarenheter. Märker inget glapp eller tryckpunkter under fötterna, har kört flera 30+milare utan problem, och pedalerna är ett par PD-A600 med drygt 2000 mil gångna. Har bytt klossar när jag bytt skor, vilket är knappt tre år sen sist. Antar att raciga MTB-skor (Gaerne Kobra Plus) är styva nog för att fördela trycket.

SPD vs SPD-SL
nisseson sa:
Jag kör SPD sen jag började kompletera MTB med landsvägcykling (vilket det enbart blivit sen ett par år tillbaka) då jag tänkte det skulle vara praktiskt med samma pedalsystem på alla cyklar. Det är som andra skriver inget man använder mycket tillsist ändå, så det skälet kan man skippa.

Med det sagt så är jag nog glappdöv eller så funkar mina saker annorlunda för mig än vad andra verkar ha som erfarenheter. Märker inget glapp eller tryckpunkter under fötterna, har kört flera 30+milare utan problem, och pedalerna är ett par PD-A600 med drygt 2000 mil gångna. Har bytt klossar när jag bytt skor, vilket är knappt tre år sen sist. Antar att raciga MTB-skor (Gaerne Kobra Plus) är styva nog för att fördela trycket.
Har du testat riktiga lvg-pedaler och skor, t.ex. SPD-SL?

Senast ändrad:
SPD vs SPD-SL
ooms sa:
nisseson sa:

Har du testat riktiga lvg-pedaler och skor, t.ex. SPD-SL?

Nej, vilket diskvalificerar förmågan att jämföra, inget snack om det. :-) Jag jämför dock inte, jag säger att SPD kan fungera utmärkt. Jag borde kanske låna ett par SL-pedaler och skor för att se om jag får en uppenbarelse. Har inte kommit mig för iom att i bekanskapskretsen hitta rätt model sköna skor som sitter rätt inte låter plättlätt.

Det framgick inte klart nog i mitt inlägg, men poängen är att SPD kan funka utmärkt på landsväg för vissa iaf. När det gäller skor så är iaf. modellen jag kör med den samma som deras näst mest avancerade landsvägsmodell fast med annat läder (färre ventilationshål) och gummidobbar under sulan som möjliggör att man kan gå hyfsat med dem. Som ickeproffs och fikacyklist så är det en fördel som jag uppskattar.

Men skulle jag börja om från scratch nu med cyklar och skor så är det rimligt att jag skulle gå på SPD-SL.

SPD vs SPD-SL
Jag har nu beställt ett par Shimano SPD-SL pedaler, R540 hette dom. Lite billigare men tänker att dom får duga som första-pedal. Nu ska jag bara hitta ett par bekväma skor för en ok peng med :)

Jag får tacka för alla svar :)

Tillbaka
Topp