SPD vs SPD-SL

HampAst

Medlem
SPD vs SPD-SL
Har SPD-pedaler till racern och funderar på att byta till SPD-SL pedaler och skor. Ska köra Vätternrundan på amatörnivå.
Vad är det som gäller igentligen, finns massa trådar där SPD hyllas även till landsväg, att det inte spelar någon roll och att det är så fint att man kan gå i skorna osv.. Samtidigt verkar det ju som att alla som cyklar lite mera har SPD-SL pedaler och skor? Är det värt att byta?

Spindelbenen

Aktiv medlem
SPD vs SPD-SL
Tror det är oerhört individuellt. Jag har landsvägspedaler när jag hojar grus och asfalt (samma hoj, olika hjul) medan andra inte kan tänka sig det (iaf på gruset). Men mina fötter gillar den större anläggningsytan som ett par racerklossar ger. Sen finns det ju vissa MTB-pedaler med plattformar men jag tycker inte att själva plattformen på dessa ger något direkt stöd.
Så om det är värt att byta lär du få många svar om men jag anser att det är individuellt..

BJS

Aktiv medlem
SPD vs SPD-SL
Det beror på....

Många, men långtifrån alla långcyklare kör SPD. Finessen är att det finns höst/vinterskor med SPD, de går att gå i och för många räcker det.

Meeen, cyklar man hårdare så ger ju SPD-SL bättre stöd, går att kila upp om man är sned och kräver inte lika styva skor. SPD kan ju ge jobbigt brännande i fötterna om skorna inte är styva nog och man cyklar långt.

Jag har SPD på alla cyklar och är nöjd med det. Praktiskt att ha samma pedalsystem på alla cyklar så kan man ta en racer torra vinterdagar med fodrade vinterpjucken. Skulle jag cykla mer snabb klungkörning hade jag kanske omvärderat det.

SL ÄR bättre på cykeln om man cyklar hårt. SPD ÄR mer praktiskt

BJS

Aktiv medlem
SPD vs SPD-SL
Det blir mer drag i galoscherna med SPD-SL.
R-13540255-1556233936-2046.jpg

Orre

Medlem
SPD vs SPD-SL
I samband med min senaste bikefit gick jag över till SPD-SL från att ha kört SPD på landsväg i ett par säsonger. Jag var egentligen relativt nöjd med SPD innan, men efter bytet till SL vill jag aldrig tillbaka. I min begränsade upplevelse och erfarenhet blev stabiliteten och komforten bättre med SPD-SL. Ska dock sägas att både pedaler och skor nu är i en helt annan prisklass än när jag använde SPD. Till nackdelarna med SL hör väl att systemet som ovan nämnt är fantastiskt opraktiskt att gå runt i och klossarna tål betydligt mindre slitage.

BJS

Aktiv medlem
SPD vs SPD-SL
I samband med min senaste bikefit gick jag över till SPD-SL från att ha kört SPD på landsväg i ett par säsonger. Jag var egentligen relativt nöjd med SPD innan, men efter bytet till SL vill jag aldrig tillbaka. I min begränsade upplevelse och erfarenhet blev stabiliteten och komforten bättre med SPD-SL. Ska dock sägas att både pedaler och skor nu är i en helt annan prisklass än när jag använde SPD. Till nackdelarna med SL hör väl att systemet som ovan nämnt är fantastiskt opraktiskt att gå runt i och klossarna tål betydligt mindre slitage.
Nyckeln till att få SPD att fungera på landsväg är:
Styva skor - går inte att snåla
Gärna pedal med korg
Att man inte är sneda eller har olika långa ben
Ganska hårt ställda pedaler

Det är enklare och billigare att få det bra med SPD-SL, men då får man finna sig i att knappt kunna gå och att ses som lite sär - det gör ju cyklister ändå så det kanske kvittar...

ejma

Aktiv medlem
SPD vs SPD-SL
Vad är det som gäller igentligen, finns massa trådar där SPD hyllas även till landsväg, att det inte spelar någon roll och att det är så fint att man kan gå i skorna osv.. Samtidigt verkar det ju som att alla som cyklar lite mera har SPD-SL pedaler och skor?
Större klossar känns lite stadigare och bättre sammanlänkade med pedalerna. Lvg-pedaler är lite överdrivet som att kliva i en alpinbindning, medan SPD känns som en längdskidåkningsbindning. Att gå på asfalt med lvg-skor är nästan som att gå med alpinpjäxor på asfalt. Inte roligt att försöka gå i branter.

En bra innersula brukar vara en bra investering oavsett skotyp.

BJS

Aktiv medlem
SPD vs SPD-SL
Har SPD-pedaler till racern och funderar på att byta till SPD-SL pedaler och skor. Ska köra Vätternrundan på amatörnivå.
Vad är det som gäller igentligen, finns massa trådar där SPD hyllas även till landsväg, att det inte spelar någon roll och att det är så fint att man kan gå i skorna osv.. Samtidigt verkar det ju som att alla som cyklar lite mera har SPD-SL pedaler och skor? Är det värt att byta?
Men testa för all del! Den kanske största fördelen med SPD--SL som inte tas upp så ofta är just att man lägga kilar och distanser för att kompensera defekter i kroppen. Behöver man det så går det inte nog påtala hur mycket nytta det kan göra - speciellt på längre rundor.

Pfaff

Aktiv medlem
SPD vs SPD-SL
Jag har tre cyklar med SPD ( och en med plattisar om någon undrar) och 10-12 par skor för lite olika årstider, temperaturer och andra förhållanden. Finner det väldigt praktiskt att inte behöva lista ut vad som passar till vad.
Och ett par helgjutna Bont lär inte bli styvare med SL-kloss så det går att få till den saken med om man vill.
Sen finns det ju andra system med andra fördelar om man har speciella behov.

glitch

Aktiv medlem
SPD vs SPD-SL
Men testa för all del! Den kanske största fördelen med SPD--SL som inte tas upp så ofta är just att man lägga kilar och distanser för att kompensera defekter i kroppen. Behöver man det så går det inte nog påtala hur mycket nytta det kan göra - speciellt på längre rundor.

Varför skulle du inte kunna shimsa spd klossar? Finns wedges till dem också.

eucalyptus

Aktiv medlem
SPD vs SPD-SL
Vättern skulle jag inte vilja köra med SPD. Finns risk för att det kommer kännas som du trampar på en spik efter 15mil.
Om du har dåliga skor kanske... Men fina SPD skor som Shimano RX800 med helgjuten kolfibersula som är ordentligt styv är en ren fröjd att trampa med. Har gjort mängder av +25 mil rundor i dessa skor på XTR M9100 pedaler och det går hur bra som helst.

Att trampa runt i billiga skor som saknar styvheten och ersatts med sula i plast är väl som att promenera på lego

BJS

Aktiv medlem
SPD vs SPD-SL
Om du har dåliga skor kanske... Men fina SPD skor som Shimano RX800 med helgjuten kolfibersula som är ordentligt styv är en ren fröjd att trampa med. Har gjort mängder av +25 mil rundor i dessa skor på XTR M9100 pedaler och det går hur bra som helst.

Att trampa runt i billiga skor som saknar styvheten och ersatts med sula i plast är väl som att promenera på lego
👍

Jag kör mest med RC7 och de är väl jämnförbara med RX800. Jag kör med A600, XTR PD-M985 eller PD-ES600 beroende på vilken av cyklarna jag kör.

Topp