SPD

• Trådstartare Trådstartare aspon
  • Start datum Start datum
A

aspon

Guest
SPD
Tjenare!

Det här är mitt första inlägg, så jag tänkte att det är väl lika bra att skämma ut sig med en gång:-) När jag började köra MB så var det inte standard med SPD på motionsnivå, så jag lärde mig köra med clips. Dessutom körde jag mest trial-stuket på den tiden, och då känns clips rätt bra tycker jag iaf! Nuförtiden kör jag mest XC och har flertalet gånger försökt gå över till SPD (som jag ju VET är bättre såklart), men det går liksom inte! Jag blir så jäkla feg och vågar inte köra väldigt tekniska partier med SPD, vilket jag inte har några problem med annars! Någon annan som kör med clips? Någon som har kört massa år med clips och sedan gått över till SPD? Tips? Jag skäms ju när jag kommer på min fina Kula och CLIPS....

/Anders

SPD
Haha, jag tycker du är klockren!!

För nu ligger det i tiden att vara lite retro retard. Och vad passar väll inte bättre där än ett par clipspedaler.

Klart mycket ballare än dessa högteknologiska prylmanidopingspedaler som folk kör runt med.

=)

SPD
SPD är ju så bra!

Börja köra lugna stigar och lek lite med fötterna medan du cyklar. Klicka ur och i lite då och då även om du inte behöver det. Efter ett tag sitter rörelsen i ryggmärgen.

Numer klarar jag mig alldeles utmärkt med SPD i skogen. Även när jag trillar metervis i sidled när jag klantar mig lyckas jag klicka ur...

SPD
En klassisk "SPD vurpa" inför folk och man har lärt sig sen... ;)
Nejdå... SPD vurpor kommer at ske, även den mest rutinerade, men man lär sig ganska fort att vrida ut hälen först så släpper skon som vanligt... efter 10 års uppehåll från cykling så känns de lite avant ännu men inget jag tänker på längre...

SPD
aspon skrev:
-------------------------------------------------------
> Japp remmar, vi snackar stenålder:-) Men det är
> inte farligt om du är van vid det!

Samma gäller nog med SPD. Inte farligt när man vant sig. Jag tyckte SPD var läskigt först men nu är jag inte alls lika rädd för att jag inte ska komma ur pedalerna när det behövs. Det som är värre är att jag har svårare att starta i teknisk terräng (med lite upplut också) med SPD. Inte nog med att det är svårt att få lite fart till att börja med, man ska klicka i fort som attan också. Det är nästa sak jag måste lära mig.

Om man inte har pedalerna så jättehårt spända så kommer man ur jättelätt.

SPD
Jag får väl helt enkelt finna mig i att vara feg och dålig tekniskt i några veckor, för att sedan komma tillbaks starkare, bättre och med fler blåmärken än någonsin:-)

SPD
Alltså, när man bara ska starta behöver man inte komma i pedalerna på en gång. Åtminstone inte med 520 som jag har. Dom är tillräckligt stora för att man ska kunna använda dom som riktigt dåliga vanliga pedaler. :)

SPD
Själv kör man ved superduper bra pedaler. (svenssonpedaler, alias vanliga platta pedaler). Men har märkt att jag mer och mer vill sitta fast, för då skulle jag eventuellt klarat det partiet utan att sätta i foten.
Kommer så småningom att köpa SPD jag med. Frågan är när.

Lite ot. men kan man ställa in hur snabbt crankbrothers eggvispar eller look pedaler skall släppa?

SPD
danky_xv skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Lite ot. men kan man ställa in hur snabbt
> crankbrothers eggvispar eller look pedaler skall
> släppa?
>
>

Ja på sätt och vis, den ena klossen är gjord så att om du sätter den på höger fot så är det lättare att komma i och ur men sätter du den på vänster så så är det lite styvare.

SPD
Ang. eggvisparna så går det ställa hårdheten. Personligen tycker jag de är bättre än SPD inte av den anledning att det är lättare att komma i dem (4 sidor + kan klicka i både frammåt och bakåt) vilket jag inte alls håller med om utan för att de sitter fas bättre (mindre chans att man rycker ur om cyckel kastas åt sidan). Dessutom är de 100%-iga när man väl ska ur dem. Mina SPD tjorvade ibland så att jag inte fick ur fötterna.

Tillbaka
Topp