Spec fjädrande sadelstolpe?

Stuvarn

Aktiv medlem
Min Speciaized kom med alu sänkstolpe cyklar inte så mkt stök så jag tänkte spara lite vikt å byta ut den till en carbonstplpe.
Kan Spec. CG-R carbon vara ett vettigtalternativ på en gravelcykel? Väger ju lite mer än en "vanlig" carbonstolpe (200g-277g) men mkt mindre än en sänkstolpe(ca 600g)
Nån som har nån erfarenhet av Spec. fjädrande stolpe?
roubaix71.jpg

Min Speciaized kom med alu sänkstolpe cyklar inte så mkt stök så jag tänkte spara lite vikt å byta ut den till en carbonstplpe.
Kan Spec. CG-R carbon vara ett vettigtalternativ på en gravelcykel? Väger ju lite mer än en "vanlig" carbonstolpe (200g-277g) men mkt mindre än en sänkstolpe(ca 600g)
Nån som har nån erfarenhet av Spec. fjädrande stolpe?Visa bilaga 605550

Fick du inte stolpen utbytt vid leverans?
Vad kostar den där stolpen, för annars så är Canyons fjädrande stolpe skön.

Fick du inte stolpen utbytt vid leverans?
Vad kostar den där stolpen, för annars så är Canyons fjädrande stolpe skön.
Jo jag får stolpen ytbytt men dom hade inte nån på lager så jag får välja vilken av dom 2 stolparna...annars hade såklart Canyons varit ett alternativ...fast dyrare då ?

Roubaix-stolpen är bra om man inte är för tung, det samma gäller väl Canyons lite men tyckte den var enklare att få till bra.

Nackdelen med Canyons är att den är rätt kort, kanske finns längre idag? Är den en Diverge? Har den sen klämma långt ner som på Roubaixen tror jag inte det hade gått.

Jag har en sådan stolpe som jag tycker gör skillnad, en Syntace P6 Carbon HiFlex
men jag skulle inte vilja påstå att den fjädrar utan snarare är den vibrationsdämpande.
Men oavsett vad man kallar det så tycker jag att det den gör är bra
Här står det lite mer om några olika stolpar
Har Specializeds stolpe på min Diverge och den känns inte fjädrande alls, men den dämpar vibrationer. Skön på grus och grov asfalt. Jag gillar den skarpt.

Japp det får bli en sån då den ju inte kommer kosta mig nått extra ?
Väger förrsten 80kg å har rätt mkt utstick på stolpen så just Spec: 400mm stolpe kommer nog passa fint!

Tack för svar!

Jag har haft den också, mycket bra! Inget tydligt gung/flex men tar upp, som tidigare nämnts i tråden, vibrationer och stök på ett bra sätt.

Spez. stolpe har ju väldigt liten fjädringsväg, den är väl inte större än en mjuk titan eller kolstolpes.
Kör själv med Canyon vcls stolpe som jag är nöjd med. Kan dock upplevas som gungig av folk som hugger på pedalerna.

Tillbaka
Topp