Specialized Camber Comp 2016

Jättebra? Det finns ingenting på den cykeln som kommer hindra dig i skogen sålänge du inte tänker köra typ röd/svart "naturlig" dh-led.
Skriv hur lång du är så kan du få hjälp med storlek och ungefär vad du tänkt cykla för terräng även om den där kommer fixa det mesta som sagt.

Cykeln blir nog utmärkt för dig då och typ blå dh är inga problem heller. Däremot om du tänkte handla just där är nog din storlek slut är jag rädd för... M lär nämligen vara perfekt. Nu har jag iofs inte provat just en sån, men förra av årsmodellen (vilken har en annan ram tror jag) känns det som M skulle passa bäst.

Edut: kollade geometrin och det kan ju iofs gå med en L beroende på apindex men M är kanske bäst.

Vänta tills någon med aktuell cykel skriver något!

Senast ändrad:
Fölk bör förstå att en "allround" alltid innebär kompromisser. Tränade människor gör väldigt bra ifrån sig i tex långloppscupen på en camber 2016 så i vanlig ordning sitter det inte i cykeln.

Kanske inte mest trampeffektiv men inte minst heller. Har cyklat distans med min och aldrig stört mig nämnvärt. Grym på stigar är den dock.Men dom jag cyklar med är ju snabbare på rena xc-raketer så... Som sagt: det sitter i cyklisten :)

... men enligt din förra tråd så hade du redan beställt denna cykel? :)

Gå in till din lokala butik och provcykla lite cyklar. Vet man inte är det alltid bättre att rådgöra med andra. Jag är 184cm med 89 långa ben och har en large.

För en nybörjare på mtb är det en fin cykel iaf.

Jag har beställt yes, dock går det ångra sig, en medium är det jag beställt online, inte fått hem den lite missvisande tråd ber om förlåtelse. Jag har provat en camber hos en cykelkedja, dock inte camber comp men dom har samma ram enligt cykelkedjan. Jag kan dock byta ut den till vilken som helst då den ej är skickad än... Väntar in leverans på medium strl vilket tar nån tid.

Anledningen till denna cykelns val är att jag läst att den är allround, och då ville jag ha heldämpat så slipper jag uppgradera i framtiden om jag börjar köra mer i skog och intresset växer, främsta områden blir stigar samt asfalt dock. Jag ville ej satsa på en hardtail och sen ångra mig, dessutom är jag överviktig och jag tänkte att heldämpat känns bättre helt enkelt.

Grym cykel, jag var väldigt nära att köpa en sådan och hade den som måttstock när jag letade billigare tyskar. Provade en sådan när Specialized hade testdag, men det var den för 100k med Brain dock.

Förmodligen den bästa heldämpade allroundcykeln som finns. Hade själv tänkt köpa en, men fick en superdeal på en annan cykel så jag kunde inte säga nej. Annars hade jag haft en 29 comp och slopat framväxeln.

Jaha, Lillgammal vilken annan cykel va det:P, AXL3 den är bokad i medium strl. Jag såg en video från specialized teamets museem, allt såg så proffsigt ut även alla deras nya projekt, sen dess ville jag ha en specialized, tyvärr är vissa andra modeller för dyra för mig, men en allround hoj tänkte jag o såg denna då. Kul o få lite respons, jag bryr mig inte så mycket om växlar o så eftersom jag e nybörjare men allt eftersom kan man väl uppgradera cykeln, beställde även ett par specialized flat pedaler, även om jag var inne på nukeproof pedaler eller dmr vault,

Men har även haft ögonen på andra cyklar allt från Canyon till Ytbikes, o Whyte. Men som sagt det blir denna då nu,

MtbPantherX sa:
Jaha, Lillgammal vilken annan cykel va det:P, AXL3 den är bokad i medium strl. Jag såg en video från specialized teamets museem, allt såg så proffsigt ut även alla deras nya projekt, sen dess ville jag ha en specialized, tyvärr är vissa andra modeller för dyra för mig, men en allround hoj tänkte jag o såg denna då. Kul o få lite respons, jag bryr mig inte så mycket om växlar o så eftersom jag e nybörjare men allt eftersom kan man väl uppgradera cykeln, beställde även ett par specialized flat pedaler, även om jag var inne på nukeproof pedaler eller dmr vault,

Men har även haft ögonen på andra cyklar allt från Canyon till Ytbikes, o Whyte. Men som sagt det blir denna då nu,

Det blev en enduro 650b som jag fick för 25k (typ camber comppris). Hade utan tvekan valt en camber 29a om jag fick möjligheten att byta, det är en kunglig cykel för stig.

Geometrin på Camber-16 är så jäkla trevlig och passar utmärkt både på otekniska långlopp och på relät brötig stig.

Komponenterna på de "billigare" modellerna (inklusive comp carbon) är väll inte top of the line men duger absolut till och är ganska enkla att uppgradera efter hand.

Roligaste cykel jag kört på alla kategorier

Kan bara hålla med! Körde senast igår Långa Lugnet på min Camber comp carbon 16. Är nybörjare och körde fjärde loppet men första på denna cykel. Outstanding i skogen men på grus och asfalt finns det bättre förstås men jag älskar den. Något tung tycker jag dock och har därför börjat byta ut lite. Först sadel och styre. Nästa år blir det nog carbonhjul. Inte för att det blir några jätteskillnader faktiskt men mentalt...
Men superbra cykel!

HenrikI sa:
Kan bara hålla med! Körde senast igår Långa Lugnet på min Camber comp carbon 16. Är nybörjare och körde fjärde loppet men första på denna cykel. Outstanding i skogen men på grus och asfalt finns det bättre förstås men jag älskar den. Något tung tycker jag dock och har därför börjat byta ut lite. Först sadel och styre. Nästa år blir det nog carbonhjul. Inte för att det blir några jätteskillnader faktiskt men mentalt...
Men superbra cykel!

Struntprat! Den ska ha kedjestyrare, dropper post och fläskigare däck! :D

Hur mycket vikt pallar dessa ramar på denna cykeln, enligt specialized ska den tåla 136 kg, kollade precis på en santa cruz nomad då dom pressar ramen i labbet, o den pajade i aluminium runt 1400 lbs, eller snarare 1455 lbs runt 660 kgs tryck, o det på aliminium, carbon pallade ju betydligt mer,

Jag väger en hel del 130+, plus att man ska ha kläder o rygga.

MtbPantherX sa:
Hur mycket vikt pallar dessa ramar på denna cykeln, enligt specialized ska den tåla 136 kg, kollade precis på en santa cruz nomad då dom pressar ramen i labbet, o den pajade i aluminium runt 1400 lbs, eller snarare 1455 lbs runt 660 kgs tryck, o det på aliminium, carbon pallade ju betydligt mer,

Grejen är, som diskuterats i tidigare tråd, att vikt i rörelse väldigt snabbt blir stor belastning. Som perspektiv är belastningen på foten om du väger 80 kg och springer ungefär (fritt ur minnet) 400kg.

MtbPantherX sa:

Jag skulle tro att dämparna tappar sina tänkta egenskaper innan ramen får för sig att explodera. Det brukar finnas en tabell på dämparna och om den slutar vid alltför låg vikt kan man ju börja fundera på om den är lämplig. Bakdämparen har väl iofs auto-sag och då kanske det inte finns den typen av tabell.

Jag e dock inte rädd för ramen mer orolig för gaffeln som du skrev Hep, samt hjulen.... Provade en Camber o det funkade bra med min vikt på asfalt, vet inte hur mycket bakdämparn hjälpte till med den högen vikten.

Tillbaka
Topp