Specialized Camber - The Tråd

Eveningstar sa:
Rompa sa:
Vad väger Roval traverse 29" aluminium?
Om du menar de som satt på cykeln vid köp så tror jag det är de här:
https://www.specialized.com/us/en/components/roval-traverse-fattie-29/106122
1770 gram.

De enklare är tyvärr tyngre än sådär.
De du länkat till har rovalnav och heter Traverse.
De som tex sitter på CCCn har HiLow nav och heter Roval 29mm
Mina vägde in på närmare 2kg med tejp och ventil.

Gigantiskt stor skillnad med Control Trail SL på 1550g

Senast ändrad:
34t oval om det inte är väldigt stökigt och fjäll. Körde Hammarby XC igår med 34t, förövrigt orginalspec. Funkade fint.

Senast ändrad:
Roger_Edvinsson sa:
Eveningstar sa:
Rompa sa:
1770 gram.

Fast jag har inte CCC'n

Rompa sa:
Roger_Edvinsson sa:
Eveningstar sa:
Rompa sa:
1770 gram.

Fast jag har inte CCC'n

Missade att qouta in din kommentar när jag editerade där jag poängterade att du nog har den "lättare" varianten på din.

Testa att flytta över hjulen från Epicen och se hur det förändrar cykeln.
Sitter fortfarande och grämer mig att jag inte hade kolhjulen och Renegade på i helgen då det hade sparat mig mycket energi på de oändliga grusvägarn på HHXC. ?

Senast ändrad:
Roger_Edvinsson sa:
Rompa sa:
Roger_Edvinsson sa:
Eveningstar sa:
Rompa sa:
1770 gram.

Fast jag har inte CCC'n

Missade att qouta in din kommentar när jag editerade där jag poängterade att du nog har den "lättare" varianten på din.

Testa att flytta över hjulen från Epicen och se hur det förändrar cykeln.
Sitter fortfarande och grämer mig att jag inte hade kolhjulen och Renegade på i helgen då det hade sparat mig mycket energi på de oändliga grusvägarn på HHXC. ?
Aha! Jag har ett par kinakolfiberhjul på Cambern nu och skillnaden är uppenbar!
Jag ångrar att jag inte körde Camber på HHxC i lördags...

trailbiker sa:
Vilka kinahjul om man får fråga? Inte vågat beställa av rädsla för bristande kvalitet...

Oval klinga beställd iaf, tack för all hjälp!

Jag vet inte vilken fälg det är tyvärr. Det är "Eveningstar" här på forumet som byggt dem, jag köpte dem begagnade av honom.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    421.8 KB · Besök: 116
  • image.jpeg
    image.jpeg
    488.7 KB · Besök: 116
Rompa sa:
Henrik83 sa:
Inte för & vara sån, men du har monterat bakdäcket åt fel håll.

Jag hoppades att ingen skulle se det, men sen kom ja på att det här är ju Happy :)

Med andra ord är det helt OK att även påpeka att du missat att linjera loggan på framdäcket med ventilen? ;-)

Kan för övrigt inflika att jag tycker Cambern var en riktig fullträff som cykel på HHXC. Gick bra på stigen & det var knappast cykeln som satte begränsningen på grusvägen.

Senast ändrad:
Har en Camber carbon -13 och kör med typ 5-10% sag i Reban för att få upp pedalerna och undvika att pedalerna slår i stenar o rötter men det blir som att köra med stel gaffel fram vilket inte är så skönt, har funderar på att byta till en 130mm gaffel typ Revelation RCT3 någon som har erfarenhet av detta eller längre gaffel?

Henrik83 sa:
Rompa sa:
Henrik83 sa:
Inte för & vara sån, men du har monterat bakdäcket åt fel håll.

Jag hoppades att ingen skulle se det, men sen kom ja på att det här är ju Happy :)

Med andra ord är det helt OK att även påpeka att du missat att linjera loggan på framdäcket med ventilen? ;-)

Kan för övrigt inflika att jag tycker Cambern var en riktig fullträff som cykel på HHXC. Gick bra på stigen & det var knappast cykeln som satte begränsningen på grusvägen.

NEJ. Det är det inte för den sakens skull.

På hhxc ångrar jag mig att jag körde Epic.

Henrik83 sa:

Cambern är en riktig fullträff när det kommer till lopp som helgens HHXC eller LidaLoop.

Svårt att se fördelen med en "racing" inriktad hoj på denna typ av underlag.

Men man märker också av bakdämaprens begränsningar när det blir stökigt utför.
Måste ge mig en välbehövlig service och kanske investera i en AirCan från Vorsprung och se hur det påverkar prestandan.

Tyvärr så saknas ju all typ av alternativ till OEM bakdämpare då varken Monarch eller Öhlins gör dämpare i denna storlek.
Och inte finns det utbytes Yokes heller att tillgå för en dämpare med normal infästning. ?

Där är ju Stumpyn mycket bättre

Hej!

Har länge velat över nästa hojval...har i dagsläget en nerve 6.0 och är ute efter en heldämpad 29" som ska vara en bra blandning mellan trail/xc. Känns som en Camber är en sådan hoj, har vägt den mot en Fuel EX 8 som oxå känns snarlik. Gillar att dra på stigar och jaga tider men sen ska den ändå funka på grusvägar om man vill ta nån sån tur emellanåt.

Man vill ju alltid ha så mycket som möjligt för pengarna och min budget är drygt 20000. Lyckas komma över en sådan här för dom pengarna.
https://www.specialized.com/se/en/bikes/mountain/camber-comp-29/115520

Men lite osäker på vad den väger? Cykeln jag har idag har jag bantat lite så den ligger på 12.4. Tror ni man kan komma i närheten med en Camber Comp?

Tänkte plocka bort framväxeln då jag kör 1x10 idag och är nöjd med det. Sen kanske satsa på nya lättare hjul? Vet inte vad dom kan väga som kommer original.

Ni som är rutinerade Camberägare kanske kan komma med lite tips och råd :)

Mvh

Paulie sa:
Hej!

Har länge velat över nästa hojval...har i dagsläget en nerve 6.0 och är ute efter en heldämpad 29" som ska vara en bra blandning mellan trail/xc. Känns som en Camber är en sådan hoj, har vägt den mot en Fuel EX 8 som oxå känns snarlik. Gillar att dra på stigar och jaga tider men sen ska den ändå funka på grusvägar om man vill ta nån sån tur emellanåt.

Man vill ju alltid ha så mycket som möjligt för pengarna och min budget är drygt 20000. Lyckas komma över en sådan här för dom pengarna.

Men lite osäker på vad den väger? Cykeln jag har idag har jag bantat lite så den ligger på 12.4. Tror ni man kan komma i närheten med en Camber Comp?

Tänkte plocka bort framväxeln då jag kör 1x10 idag och är nöjd med det. Sen kanske satsa på nya lättare hjul? Vet inte vad dom kan väga som kommer original.

Mvh

Hej!

Hade samma läge som du i våras.
Körde en Nerve 7.0 -2012 och tittade bl.a på Fuel EX8.
Provade även några andra fabrikat, Giant, White, Kellys.
Men när jag satte mig på Cambern behövde jag inte leta mer :-)
Skön cykel helt enkelt!
Flyttade även över en RockShox Reverb så blev det snäppet bättre.

Har som sagt bara kört en sommar än och inte bytt ut något än.
Blir troligen en kortare styrstam och möjligen ett styre med lite mer rise.
Troligen en större klinga fram också, men inga planer på 1X för mig.

Har inte brytt mig om vikten, är motionär.
Hade önskat att framdämparen gick få stelare i "låst" läge, men bakdämparen är bra.

Helnöjd med cykeln än så länge!

Paulie sa:
Hej!

Mvh

Är du nöjd med din Nerve? Om du köper en Nerve 29 från 2016 eller senare så får du ungefär samma geometri som nya Camber.

Är budgeten 20k så får du en vettigt utrustad Nerve. En Camber i den prisklassen blir tung och du kommer att vilja uppgradera mycket.

Är det någon som vet om det ska sitta någon slags distans / bricka mellan stora bulten och den lilla bulten i länkaget?
Bör vara 4an och 5an på bilden. Förmodligen är samma bulthål förskjutet för att enkelgöra eller så är min Camber annorlunda.
Ja ni ser på bilden (den riktiga). Det är mellan länkagedelarna jag funderar på distansen. Det var en månad sedan jag plockade isär och nu blir jag osäker när det ska ihop.

Bilagor

• 20160916_163546.jpg
    20160916_163546.jpg
    163.4 KB · Besök: 94
  • Screenshot_20160916-164505.png
    Screenshot_20160916-164505.png
    54.1 KB · Besök: 97
Hej, någon som bet om det behövs tejp för att konvertera de medföljande Roval 29 hjulen på 29 Comp till tubeless? Eller räcker det med ventiler och gucka?

NickPick sa:
Är det någon som vet om det ska sitta någon slags distans / bricka mellan stora bulten och den lilla bulten i länkaget?
Bör vara 4an och 5an på bilden. Förmodligen är samma bulthål förskjutet för att enkelgöra eller så är min Camber annorlunda.
Ja ni ser på bilden (den riktiga). Det är mellan länkagedelarna jag funderar på distansen. Det var en månad sedan jag plockade isär och nu blir jag osäker när det ska ihop.

Länkaget på skissen är från en Stumpjumper... det är därför det skiljer mot hur det ser ut på Cambern som bara har en bult där både Yoken och bakre stagen sitter.

Ante1 sa:
Ykkinen sa:
Jag har en Camber Comp 29 2017 och mina hjul var klara, bara ventiler och gucka till dem så var det klart.

Ok då har du den senaste modellen. Min är en 2016. Har inte förstått om det är samma fälgar.
Mina var då tejpade på en comp carbon 2016. Samma hjul på alucambern.
Annars är det bara att kränga av däcket och ta en titt.

Originalhjulen är tunga för mina späda ben så jag bytte dock rätt fort.

NickPick sa:
Ante1 sa:
Ykkinen sa:
Jag har en Camber Comp 29 2017 och mina hjul var klara, bara ventiler och gucka till dem så var det klart.

Ok då har du den senaste modellen. Min är en 2016. Har inte förstått om det är samma fälgar.

Kan rekomendera dig lite tunga benböj i vinter Nicke, det gör susen! Så slipper du köpa nya grejjer hela tiden ;)

Agnanaurion sa:
NickPick sa:
Ante1 sa:
Ykkinen sa:

Kan rekomendera dig lite tunga benböj i vinter Nicke, det gör susen! Så slipper du köpa nya grejjer hela tiden ;)
Det är bara att höra av dig när du vill dra spett! Kan sätta dit tunghjulen också om du vill :)

(inget högbo pga axelsjäveln dock).

Körde SixtenLoppet idag (3h stig med flest antal varv vinner) på min Camber PRO Carbon idag, helsike vilken grym hoj!! Gick faktiskt att köra tävling med en sån :)
Väldigt nöjd med den :)

NickPick sa:
Ante1 sa:
Ykkinen sa:

Har du vägt dom (utan skivor givetvis)? Nyfiken då jag hört 2200gr?

Självklart har jag vägt dom!
2053g har jag för mig. :)

Epics originalhjul vägde ca 100g till tror jag. Från en 2 år gammal comp om jag minns rätt.

Rompa sa:
Körde SixtenLoppet idag (3h stig med flest antal varv vinner) på min Camber PRO Carbon idag, helsike vilken grym hoj!! Gick faktiskt att köra tävling med en sån :)
Väldigt nöjd med den :)

Körde också loppet på min Camber och för första gången sedan Cykelvasan på Control SL hjulen med Renegade.

Och det slår en varje gång man byter hur stor skillnaden blir mellan dessa lätta och styva hjul mot traktordäcken som sitter på vid nöjescykling.

Tyvärr gav min rygg upp efter 1.45 och 5varv men det kan jag nog inte skylla på hojen.

Det jag lärt mig av loppet är hur mycket hårdare man kan ladda med denna hoj än vad många tror.
Otroligt följsam och rapp och en riktig tävlingsmaskin.

Bilagor

• IMG_2766.JPG
    IMG_2766.JPG
    343.1 KB · Besök: 77
Konvertera en comp 29 2016 till 1*10, vad krävs för prylar? Ny klinga 32, vilken? Distanser? Något som gör att kedjan inte hoppar? Finns kitt?

Camber Elite Carbon 29 2015. Vad krävs - om det nu är möjligt - att bygga om denna till 120/120 och få den att likna EVO-modellen?
(En Pike 120 mm är redan införskaffad.)

Doctor C sa:
Camber Elite Carbon 29 2015. Vad krävs - om det nu är möjligt - att bygga om denna till 120/120 och få den att likna EVO-modellen?
(En Pike 120 mm är redan införskaffad.)
Pike:n är bara att smälla på.
Bakdämparen är enl. specialized 197x48mm. 110/48 = 2.292 ratio i länkaget. Under förutsättning att kurvan är någorlunda linjär behöver du då 120/2.292 = 52.4 mm för att få 120 mm bak. På EVO-versionen sitter en 197x51-dämpare.
Eftersom Specialized har sitt töntiga specialfäste så är nog det lättaste att försöka få tag på en dämpare från en EVO.

Sen med att posta i detta forum :)
Blev också en Comp carbon för min del i somras efter att ha cyklat på en Epic tidigare.
Riktigt nöjd med den!
Enda som är uppdaterat efter inköp är klinga (32t) och handtag. Letar nytt styre med högre rise, men är en djungel out there :)

Finns det någon instruktion för var de medföljande skyddsklisterlapparna ska placeras på ramen?

"first cut is the deepest"

/Mikael
P.S. Det är min kompis som undrar :-)

Tillbaka
Topp