Specialized Camber

Mater

Ny medlem
Specialized Camber
Nu har jag äntligen bestämt mig för en Specialized Camber.
Jag funderar bara på om det är värt pengarna och köpa en Camber comp carbon eller om en Camber comp duger lika bra eller är de så mycke bättre komponenter och lättare ram så att de motiverar prisskillnaden?

Specialized Camber
Comp Carbon är 4000 dyrare, väger 200g mindre (enligt bikerumor) och har en bättre (tror jag) bakdämpare, annars är allt lika. Bakväxel är på samma nivå men olika märken.

Mitt förnuftiga jag skulle nog ha valt Camber Comp men sen finns det ju annat som spelar in, snygghet t.ex. Kläm/prova om du har möjlighet.

Själv hoppas jag Canyon kommer med en Nerve 29 i bongoplast snart, den borde bli snarlik Cambern men med mer bling för pengarna.

NNNN

Specialized Camber
Hmm, skiljer det bara 4 papp i Sverige? Låter som ett fynd. Comp kostar 2600 USD och Comp Carbon 3800, dvs kolfibervarianten är 46 % dyrare än aluvarianten i USA.

Senast ändrad:
Specialized Camber
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm, skiljer det bara 4 papp i Sverige? Låter som
> ett fynd. Comp kostar 2600 USD och Comp Carbon
> 3800, dvs kolfibervarianten är 46 % dyrare än
> aluvarianten i USA.

Enligt Evalds hemsida iaf. 25993kr för comp, 29993kr för Comp Carbon.
I England går de för £2000 respektive £2500.

NNNN

Specialized Camber
Westman skrev:
> Hmm, skiljer det bara 4 papp i Sverige? Låter som
> ett fynd. Comp kostar 2600 USD och Comp Carbon
> 3800, dvs kolfibervarianten är 46 % dyrare än
> aluvarianten i USA.

http://www.29eronline.com/specialized-stumpjumper-fsr-29er-carbon-vs-aluminium-review/

Här är en intressant artikel där dom jämför stumpjumpern i alu vs carbon, där specen är exakt identisk men prislappen är 1100 usd dyrare för carbonen.

Specialized Camber
hunken21345 skrev:
>
> http://www.29eronline.com/specialized-stumpjumper-
> fsr-29er-carbon-vs-aluminium-review/
>
> Här är en intressant artikel där dom jämför
> stumpjumpern i alu vs carbon, där specen är
> exakt identisk men prislappen är 1100 usd dyrare
> för carbonen.

Enligt eftertexterna skiljer det 500g mellan ramarna på stumpjumpern, skulle vara märkligt om det bara skiljer 200g på Cambern isåfall.

Sen verkar kolfibervarianten styvare men de har inte direkt några labbsiffror att visa upp.

Varför ska det förresten vara så förbannat svårt att få reda på vad Specializedcyklar/ramar väger??

Specialized Camber
Personligen hade jag tagit alu-varianten och köpt till en CommandPost om det inte redan sitter på, om så är fallet hade det blivit ett par finare/rappare hjul + däck...
// L

Specialized Camber
InlineOla skrev:
> hunken21345 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> >
> http://www.29eronline.com/specialized-stumpjumper-
>
> > fsr-29er-carbon-vs-aluminium-review/
> >
> > Här är en intressant artikel där dom
> jämför
> > stumpjumpern i alu vs carbon, där specen är
> > exakt identisk men prislappen är 1100 usd
> dyrare
> > för carbonen.
>
> Enligt eftertexterna skiljer det 500g mellan
> ramarna på stumpjumpern, skulle vara märkligt om
> det bara skiljer 200g på Cambern isåfall.
>
> Sen verkar kolfibervarianten styvare men de har
> inte direkt några labbsiffror att visa upp.
>
> Varför ska det förresten vara så förbannat
> svårt att få reda på vad
> Specializedcyklar/ramar väger??

Uppmätta vikter för Specialized 2013, http://www.bikerumor.com/2012/07/16...ntain-bikes-complete-overview-actual-weights/

Specialized Camber
paxel skrev:
>
> Uppmätta vikter för Specialized 2013,
> http://www.bikerumor.com/2012/07/16/2013-specializ
> ed-mountain-bikes-complete-overview-actual-weights
> /

Det där hamnar under kategorin "förbannat svårt" i min värld. Min cykel (stumpjumper fsr comp carbon 29) finns ex inte med, inte som komplett cykel och inte som ram... och vad är det för storlekar dom vägt (kanske står i artikeln, orkade inte läsa allt)?

Sen att en internetsajt ska stå för de bästa officiella vikterna på Specs cyklar är riktigt j@vla kasst. Det skulle ta specialized en gubbe en arbetsdag att lägga ut vikterna på deras hemsida, istället lusas internetet ner med frågor o spekulationer om vad cyklarna egentligen väger.

Specialized Camber
Köp aluram och lägg mellanskillnaden på en commandpost. Den stolpen är mer värd än en ram i kål.
Kör själv på en expert 2013 med allt lullull.

Specialized Camber
För 4000 får du ett par hjul med Hope nav dt rev ekrar och Crest fälg som väger 1570g.
En grym uppgradering som troligen är roligare än plastramen.

Specialized Camber
Jag tror du får en bättre cykel av att köpa alu-ramen och göra några uppgraderingar. MEN jag är i samma tankebanor och tänker nog köpa carbonramen iaf och göra uppgraderingarna allt eftersom dem slits. I det långa loppet kan det vara värt att lägga lite extra på ramen men det är en engångskostnad som suddas ut ju längre mn har hojen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp