Specialized Camber

Specialized Camber
Ingen aning om vad du ska välja men jag som är 187cm lång valde en L och satte på en kortare styrstam (75mm) vilket passar mig som handen i handsken.

Specialized Camber
Jag är nybörjare inom mtb sen förra våren då köpte jag en beg Camber fsr elite 2011/Large. Jag är 189-190, vill ha raka ben med hälen på trampan rakt ner, vilket innebär att sadelstolpen är på max, underkant räfflorna precis vid rörkanten. Hamnar också mellan L och XL med beräkningar på benlängder på nån sajt jag hittade på nätet. Har cyklat ca 60 mil i år, väljer mer tekniska singletracks än grusväg. Tävlat Gästrikecupen med tekniska banor, kör ofta ifrån folk i svårare partier medan de tar tillbaks på lätt, vikt 94 kg påverkar förstås lite samt att många kör hardtail också..
Large ger längre avstånd till styret, hur du vill ha knä gentemot pedalcentrum i horisontellt pedalläge påverkar. Min framsida knä ligger några cm (2-3 kanske) framför, ändå rätt långt till styret, armbåge till fingertopp+2fingerbredd tror jag om jag minns rätt. Funkar för mig, har inget att jämföra emot. Men om val vid nyköp så hade jag nog gått på xl.

Specialized Camber
Jag köpte en beg large nyss. Ska skruva på kortare stam (sitter på en 120 mm/ 70 grader nu). Vill du testa kan vi ta en sväng på Järva. Jag är 181

Himla kul cykel!
Henrik

Tillbaka
Topp