Specialized Diverge eller Merckx Mourenx69?

dbl001

Ny medlem
Hjälp! Jag står och väljer mellan en Diverge carbon comp eller Mourenx69. Bägge med discbromsar och 105-komponenter. Jag sitter bra på bägge strl 52. Är 172 cm lång 81 cm i grenmått. Har löfte om 24000 på bägge två från olika försäljare. Jag vet att Diverge är mer åt gravelbike hållet och mourenx69 en komfortracer. Någon som har erfarenhet av Mourenxen eller testat bägge? Jag ska inte tävla men cykelpendlar 1 timme kuperad landsväg tor 3-4 gånger i veckan och någon helgutflykt på 2-3 timmar då och då. Den där helgutflykten skulle jag vilja variera lite mer då jag uttömt alla asfaltvägar i närområdet. De vägar som finns kvar är stenhårt packade "grusvägar", ej rullgrus. Vad tror ni? Vilken passar bäst?

Jag är inget fan av Spesh men divergen stämmer mer mot hur du ska använda den. Mourenxen är en racerhoj, inget annat. Det som förmildrar lite är att merckx inte bygger "nervösa" hojjar, utan mer åt det stabila hållet, vilket gör att den i nödfall kan åka lite sämre vägar än vanlig racer möjligen.

Tillbaka
Topp