Specialized Enduro 27,5 vs 29"...

Fundby

Medlem
Hey!
Jag ska köpa ny trenduro..
har kollat in en GT Force Expert (alu) hos min LBS och de kan förmodligen få hem den inom 3v. Detta är isf min femte 650b endurohoj.

Jag skulle egentligen beställt en Spec Enduro 650b Comp men de är ju som alla vet slutsålda ..
de har dock 29/6fattie färdiga för lev , både Comp och Elite Carbon.

Nu vill jag veta vad folk tycker om 29" vs 27,5" Enduro ?

Det är lite av en dröm att äga en Spec Enduro, frågan är om det är värt att vänta till juni på en 650b, köpa en 29" nu eller beställa en GT Force expert!

Länkar :

GT
http://www.gtbicycles.com/eur_en/2017/bikes/mountain-fullsuspension/force-expert

Spec 650b
https://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/enduro/enduro-comp-650b/106331

Spec 29/6F
https://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/trail/enduro-comp-29/106624

Jag känner ingen skillnad i hantering mellan min gamla stumpy 26" och enduro 29an. De skillnader som finns är till 29ans fördel.

En välbyggd 29a känns vare sig klumpig eller trög.

Fundby sa:
Paco sa:
Det var faktiskt en E29:a som fick mig att gå från 26" till 29"

Hur upplever du den? Vad hojar du oftast för terräng?

Lånade Razzrs dåvarandes hoj och testade den i Järvsö och på den lokala slingan i skogen.
160mm slag är kanske inte optimalt som xc men det funkade förvånansvärt bra. Klättrade bra och gjorde inte bort sig på platten heller. I en bikepark åker man på den med ett stort leende;)

Blev dock en Nukeproof Mega290 för mig.

Paco sa:
Fundby sa:
Paco sa:
Det var faktiskt en E29:a som fick mig att gå från 26" till 29"

Hur upplever du den? Vad hojar du oftast för terräng?

Lånade Razzrs dåvarandes hoj och testade den i Järvsö och på den lokala slingan i skogen.
160mm slag är kanske inte optimalt som xc men det funkade förvånansvärt bra. Klättrade bra och gjorde inte bort sig på platten heller. I en bikepark åker man på den med ett stort leende;)

Blev dock en Nukeproof Mega290 för mig.
'

Jag är nog övertygad.. avbeställer min gt force och beställer hem en enduro 29" ist !!

Såklart ska du inte ha en femte 650b. Hur spännande är det? Tänk om du upptäcker om 10 år att 29" är din grej, då har du slösat bort 10 år på fel sorts hoj.

Octagon sa:
Såklart ska du inte ha en femte 650b. Hur spännande är det? Tänk om du upptäcker om 10 år att 29" är din grej, då har du slösat bort 10 år på fel sorts hoj.

Haha så kan man också se det !
Det är väl helt rätt tänkt.. frågan är nu bara om det är värt att lägga 48 för elite carbon ?

jag tänker annars att köpa compen, vänta ett tag och sen uppgradera gaffeln, hjulen och givetvis komplettera med ett plus-set.
det första som åker bort innan premiären är iallafall däcken.. på med magicmary eller Minion DHF!

Fundby sa:
Octagon sa:

Det är väl helt rätt tänkt.. frågan är nu bara om det är värt att lägga 48 för elite carbon ?

jag tänker annars att köpa compen, vänta ett tag och sen uppgradera gaffeln, hjulen och givetvis komplettera med ett plus-set.
det första som åker bort innan premiären är iallafall däcken.. på med magicmary eller Minion DHF!
Beställde en enduro elite carbon i förra veckan. Den är dyr för vad det är om man bara kollar på komponenter. Tycker att compen är ett bra alternativ om man ändå vill uppgradera grejer, typ hjulen som är gjorda av mjukost på alla specialized med aluminiumfälgar. Sen är ju carbon elite en grym hoj som ser ruskigt bra ut!!

roskai sa:
Fundby sa:
Octagon sa:

Beställde en enduro elite carbon i förra veckan. Den är dyr för vad det är om man bara kollar på komponenter. Tycker att compen är ett bra alternativ om man ändå vill uppgradera grejer, typ hjulen som är gjorda av mjukost på alla specialized med aluminiumfälgar. Sen är ju carbon elite en grym hoj som ser ruskigt bra ut!!

haha mjukost.. vad sa de om lev? 2-3 dagar eller ? var beställde du? Jag hoppas att du fick lite rabatt :D

Ingen referens på 27,5 vs 29 på Specialized Enduro. Har kört Kona Process 153 och sedan Enduro 29. Även kört en Slash 27,5 under en del av sommaren - 15.

Av de cyklarna får jag nog säga att 29 är bra mkt bättre på nästan allt. Det skiljer inte så mkt i reach, men ganska mkt i överrörets längd (där enduron är mkt kortare).

I verkligt pressade situationer - typ off camber stenkista - kanske 29 tums hjulen kan kännas lite flexiga. I övrigt är dom där 29 tums hjulen bättre på allt. Kan tänka mig typ 2-3 sekunder per sommar då man vill ha 27,5 istället.

Kör en Enduro comp 29:a 2017, större rymligare "cockpit" än tidigare modeller. Den är stor men förvånansvärt lättmanövrerad och smidig, rullar stabilt över allt som kommer i sin väg. Klättrar väldigt bra när det är tekniskt, vid längre lättare uppförslöpor typ grusbackar och på platten är den inge rolig av förklarliga skäl.
Rockshox Yari är grym, det är ju typ samma som Pike 2015
Enduron 2017 är väldigt massiv och med aluramen känns det som om jag skulle kunna slänga den utför ett berg utan att få en skråma på den.
Som tidigare skribent nämt får du mycket cykel för pengarna på just compen. Jag kommer sälja min snart då jag dock måste ha en Cannondale Jekyll när den kommer i nytt utförande i början av april, av inga mer förklarliga skäl än att jag är en cannondalejunkie.

Senast ändrad:
Fundby sa:
roskai sa:
Fundby sa:
Octagon sa:

haha mjukost.. vad sa de om lev? 2-3 dagar eller ? var beställde du? Jag hoppas att du fick lite rabatt :D

Spec skickar den 27/3, sen typ en veckas leveranstid på det. Jobbar deltid i en cykelbutik så köpte den där.

Ang mjukosten så är det inte direkt ädelost. Snarare räkost eller nåt annat mög. Gick igenom två bakhjul förra året på min 2016 års enduro comp...

Fundby sa:
Hey!
Jag ska köpa ny trenduro..
har kollat in en GT Force Expert (alu) hos min LBS och de kan förmodligen få hem den inom 3v. Detta är isf min femte 650b endurohoj.

Jag skulle egentligen beställt en Spec Enduro 650b Comp men de är ju som alla vet slutsålda ..
de har dock 29/6fattie färdiga för lev , både Comp och Elite Carbon.

Nu vill jag veta vad folk tycker om 29" vs 27,5" Enduro ?

Det är lite av en dröm att äga en Spec Enduro, frågan är om det är värt att vänta till juni på en 650b, köpa en 29" nu eller beställa en GT Force expert!

Länkar :

GT
http://www.gtbicycles.com/eur_en/2017/bikes/mountain-fullsuspension/force-expert

Spec 650b
https://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/enduro/enduro-comp-650b/106331

Spec 29/6F
https://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/trail/enduro-comp-29/106624[/

Tjena.
Tror vi kan ha en sån Enduro som du söker i butiken. Vet att vi har ganska många varianter och storlekar på lager.
Slå gärna en signal imorgon så kan jag kolla, ifall det känns intressant.
//Patrik
Specialized conceptstore Stockholm
08-55444440

Såg nya Merida endurohojen idag och den ser riktigt riktigt fin ut! Tror det är Merida som gör ramarna åt Spez så borde inte vara nå fel på kvaliteten där iaf.

Tillbaka
Topp